Flashback bygger pepparkakshus!
2024-12-01, 17:45
Medlem
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...av-kronofogden

Citat:
Ebba Olsson från Trelleborg blev kontaktad av pojkvännens kompis när hans bil gick sönder.

Han frågade om han kunde få låna hennes Hyundai under tiden hans trasiga bil var på lagning.

I förra veckan fick hon ett samtal från honom om att han blivit stoppad av polisen och att Kronofogden skulle utmäta bilen på grund av hans gamla obetalda skulder.

– Jag blev jättefrustrerad och körde ner dit för att se om jag kunde göra något för att få tillbaka den. Jag sa att det var min bil och frågade vad de ville ha för bevis så vi kunde stoppa utmätningen, säger hon och fortsätter:

– Men de sa ”nej, du får skicka in en rättelse och en överklagan”.

Med hjälp av registreringsbevis, kontoutdrag, sms-konversationer, besiktningar och parkeringsbiljetter har Ebba försökt bevisa att bilen är hennes utan att lyckas

Hur ska man kunna bevisa att bilen tillhör en själv?
Citera
2024-12-01, 17:53
Moderator
Carlboms avatar
Att det är hennes bil på pappret är bevisat. Men den kriminelle/skuldsatte kompis hade den i besittning.

Man kan inte låna ut tillgångar hur som helst till folk som är skyldig staten pengar. Nu lärde hon sig förhoppningsvis något och tur det inte var en dyrare bil.

Personligen anar jag ugglor i mossen, och tror inte det egentligen var hennes bil. Men de trodde de hade nån form av idiotsäkert sätt att lura myndigheterna på.
Citera
2024-12-01, 17:57
Medlem
Raktinyllets avatar
Det är ens eget ansvar att läsa på om vilka lagar och regler som gäller. Det gäller även vuxna kvinnor, pinsam snyftartikel.
Citera
2024-12-01, 18:02
Medlem
JustTrollings avatar
Känns ju betydligt enklare att undvika att din bil utmätas, genom att INTE LÅNA UT BILJÄVELN.

Självklart är fogden medveten om att skuldsatta kriminella kör upplägg där någon annan står på bilen, står på försäkringen, skatt, o.s.v., och sedan ersätts svart. Fogdarna är knappast dumma i huvudet. Så det krävs nog ganska mycket bevis för att fogden ska släppa den.

Nu får hon sitta och försöka övertyga fogden om att det är hennes bil och inte ett upplägg åt en skuldsatt. Gissningsvis behöver hon styrka att hon varit i besittning av bilen senaste veckan eller dagarna, och att inte den här snubben kört omkring i den i veckor eller månader.

Det är ju liksom lite märkligt att fogden inte tar snubbens egen bil. Så lång tid tar den nog inte att laga.
Citera
2024-12-01, 18:05
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carlbom
Att det är hennes bil på pappret är bevisat. Men den kriminelle/skuldsatte kompis hade den i besittning.

Man kan inte låna ut tillgångar hur som helst till folk som är skyldig staten pengar. Nu lärde hon sig förhoppningsvis något och tur det inte var en dyrare bil.

Personligen anar jag ugglor i mossen, och tror inte det egentligen var hennes bil. Men de trodde de hade nån form av idiotsäkert sätt att lura myndigheterna på.
Såklart, 100% lur.
Citera
2024-12-01, 18:19
Medlem
NFCs avatar
Ja här ligger det en bil utmätt
Citera
2024-12-01, 18:26
Medlem
Givetvis inte hennes bil! Vem lånar ut bilen till ens pojkväns kompis? Ingen såklart. ”Om jag var målvakt borde jag ju ha massa bilar på mig” nej det skulle du inte för just pga denna lag nu existerar så tar det bort problemet med målvakter som står på en massa bilar som skuldsatta åker omkring i.
Citera
2024-12-01, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vastgoten1
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...av-kronofogden

Hur ska man kunna bevisa att bilen tillhör en själv?

Man kan inte låna ut sin bil till någon som är skuldsatt. Det brukar vara så att de skuldsatta fortsätter att leva som de brukar med hjälp av någon som står som ägare till deras bil. Har man skulder ska man inte kunna glassa runt i bil. Sverige 2024.

Om du nu inte har förstått det utan bara lånat ut den, så hoppas jag för din skull att den inte var dyr.
Citera
2024-12-01, 18:29
Medlem
Spelar ingen roll om dom körde en fuling. Jag tycker det är helt sjukt att kronofogden kan ta en bil som inte ägs av den skuldsatta. Det är helt ofattbart i mina ögon.
Citera
2024-12-01, 18:30
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raktinyllet
Det är ens eget ansvar att läsa på om vilka lagar och regler som gäller. Det gäller även vuxna kvinnor, pinsam snyftartikel.

Hon kanske inte visste att kronofogden har rätt att stjäla andras tillgångar?

Finns det någon gräns? Sitter en skuldsatt i ett plan så kan kronofogden stjäla hela planet? Sover en skuldsatt över så kan kronofogden komma och ta hela huset???

Det låter för sjukt för att vara sant.
Citera
2024-12-01, 18:30
Avstängd
Statsminister2030s avatar
Kvitto och tegistreringsbevis borde väl räcka. Det är upp till kronofogden att bevisa vem bilen tillhör.
Citera
2024-12-01, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raktinyllet

Kanske fungerar den som information till dem som ännu inte har förstått.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in