Citat:
Quid leges sine moribus vanae proficiunt, menar du? Det fungerar inte i ett modernt komplext samhälle. Det måste ha lagar som går över huvudena på vanliga människor.Lagar igen. Våra lagvrängare skriver tydligen lagar som varken är ändamålsemliga, träffsäkra eller rättvisa. Folk förstår lagar som är det och därför lär de sig inte denma typ av lagar. Det är inte pga lättja. Men juridiken är juristers egen lilla lekstuga där de får definiera "rättvisa" som är något mer än det folk kan tänka sig. De måste särskilja sig på nåt sätt, annars vore de onödiga. Ofta gör de det genom en obegriplig lagstiftning som inte är i enlighet med folks rättsmedvetande. Det är unket.
Citat:
Om du vill vara helt säker så lånar du inte bilen. Kronofogden har den rätten. Men med det sagt så anar jag ugglor i mossen gällande trådämnets exempel. Fast det kan jag förstås inte belägga, jag har inte insyn i ärendet.
Påtal om okunnighet. Du som verkar ha bra koll på regler:
Jag är skyldig CSN/KF ca 27000:-
•Finns någon undre gräns för när KF lägger tid på indrivning?
•Lånar jag släktingens halvskruttiga lilla bil, hur mycket får den vara värd för att ej bli utmätt, om de ska ha mina 27000 direkt? (Läste högst 28000:- eller 4,5 basbelopp. Men basbelopp i år är drygt 57000:-, så blir ju betydligt mer?)
Har försökt googla men hittar ej info om detta 🤔
Jag är skyldig CSN/KF ca 27000:-
•Finns någon undre gräns för när KF lägger tid på indrivning?
•Lånar jag släktingens halvskruttiga lilla bil, hur mycket får den vara värd för att ej bli utmätt, om de ska ha mina 27000 direkt? (Läste högst 28000:- eller 4,5 basbelopp. Men basbelopp i år är drygt 57000:-, så blir ju betydligt mer?)
Har försökt googla men hittar ej info om detta 🤔