2024-12-01, 18:23
Medlem
Har märkt att det finns olika tänk mellan seten.

1. Man är helt fokuserad på träningen.
2. Man dagdrömmer lite, pysslar med mobilen osv
3. Man lallar runt och tjöta med andra stammisar på gymmet.
4. Kanske finns yterligare ett sätt och tänka på?

Oavsett så lär man ju bli tränad men hur mycket skillnad gör dessa olika typer av tankesätt.

Har ni tänkte på detta? Finns det någon forskning på detta, hur mycket sämre träning man får när man inte är 100% fokuserad.

Diskutera.
Citera
2024-12-01, 20:11
Medlem
RollonHomies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProGBG

Oavsett så lär man ju bli tränad men hur mycket skillnad gör dessa olika typer av tankesätt.

Har ni tänkte på detta? Finns det någon forskning på detta, hur mycket sämre träning man får när man inte är 100% fokuserad.

Diskutera.
Jag blir en loner på gymmet. Är enbart där för att träna och kommer helt ur fokus om jag börjar snacka med andra, jag känner att jag bara blir störd då. De flesta jag ställt upp och nackat med verkar vara på gymmet enbart för att prata och har man väl gått in i en diskussion med dom så vill de aldrig avsluta den.

Under vilan mellan setten ställer jag in en timer på mobilen.
Citera
2024-12-01, 22:31
Medlem
S.O.Stolps avatar
Det spelar väl inte jättestor roll men jag vill inte bli kall i kroppen när jag tränar. Kör gärna nån lättare extraövning mellan setten istället för att fippla med mobilen eller stå och snacka.

Jag ser få personer som svettas på gymmet. Fler som ser det som en fritidsgård. Själv svettas jag som en gris. Om det är bättre vet jag inte men det känns bra. Sen vill jag vara där max 1 timme.
Citera
2024-12-01, 23:22
Medlem
proconsuls avatar
Det spelar ingen roll.
Citera
2024-12-04, 17:18
Medlem
LarryHoovers avatar
Spelar ingen roll har jag märkt, så länge man håller sina vilotider o sånt så spelare ingen roll. Presterar lika bra oavsett om jag bara stirrat in i väggen mellan ett set eller dragit skämt med en kompis. Allt handlar om hur man tänker precis innan och under ett set
Citera
2024-12-04, 20:18
Medlem
Vill man tjöta så finns det andra aktiviteter som är mer sociala

Vill man fokusera på sig själv och skärma av allt och alla runtomkring så är gymmet lämpligt
Jag svettas som en disktrasa och låter en del men det är inget som jag själv tänker på utan kommer på sig ibland.

Enda gången jag bryr mig om någon annan på gymmet är om denne behöver hjälp med någonting så att ingen skada uppstår
Citera
2024-12-05, 17:41
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ProGBG

Diskutera.

Tränad blir du väl bara om du gör tillräckligt mycket rätt för att bli tränad.
Är du inte fokuserad eller taggad så lär det ju inte bli mycket av satsningen. Frågan är om man ens orkar ta sig till gymmet tillslut.
Citera
2024-12-05, 17:43
För mig spelar det roll. Kör oftast femmor och då blir det precis på gränsen. Kan inte slappna av och hålla på med mobilen för då måste jag växla upp igen. Så schänns det.
Citera
2024-12-07, 07:29
Medlem
Är väl fler faktorer än dessa som spelar roll som gör att det inte går att mäta.

Men inställning och fokus kan spela roll. Men för en som är konsekvent med sin träning och tycker om träning så kommer man alltid ta sig framåt.
Sen ser man de som är "superfokuserade" och stampar med samma vikter år in och år ut och händer inte så mycket.

Sen kan nog de flesta intyga om de dagar man är skit taggad och allt går skit kontra andra dagar att allt är off och gör ett PB.

Den forskning som finns är väl när man hade en grupp med bra eggande musik presterade bättre än gruppen utan. Men personligen tycker jag att musik kan bli distraherande ofta.

Så förmodligen finns det inte ett korrekt svar och spelar nog ingen roll. Viktigare saker är hålla sig till det mest basala inom träning, kost och återhämtning.
Citera
2024-12-07, 08:13
Medlem
Jag tror inte det skiljer något i resultat hur man tänker, utan mer vad och hur man gör mellan set'n. På de gym jag tränar, ser man lätt skillnad på de som är gymråttor och alla andra. Vana gymare har en grym förmåga att fokusera. De går in i en bubbla den sekunden när de positionerar sig rätt för att köra ett set. Vad de sedan gör mellan set'n kan variera, men de följer sin rutin. Man ser sällan en van gymare ta olika långa pauser, leta efter någon att prata med eller vara överdrivet social.
Själv tränar jag utan telefon och utan lurar. Jag klarar numera att stänga ute det jag vill och fokusera på att flytta vikter. Mellan set'n kan jag tänka på alla möjliga saker, tills det är dags att stänga in sig i bubblan igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in