Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2024-12-01, 19:45
Medlem
Jag tar nu examen från juristprogrammet och har haft extrema svårigheter att hitta jobb. Jag har alltid varit under tron att det är relativt lätt att få jobb med en juristexamen. Jag har alltid vetat att det är väldigt svårt att få jobb på de stora affärsjuridiska byråerna som kräver höga betyg, men jag hade trott att det skulle vara enkelt att hitta ett jobb om man inte var så kräsen.

Jag har tillslut lyckats hitta ett jobb men det krävdes nästan 100 ansökningar innan jag äntligen fick en intervju som sedan ledde till en anställning. Mitt CV och personliga brev är det inget fel på utan de har jag fått professionell hjälp med då jag känner folk som arbetar med just rekrytering och HR. Jag har även ett hyfsat okej CV med relevanta arbeten inom juridik. Jag har absolut inte de bästa betygen, men inte överdrivet dåliga. Cirka 15 % AB och övriga BA. Jag lyckades få ett jobb men det krävdes extremt mycket jobb och oändligt med avslag från jobb jag inte trodde skulle vara så svåra att få. Vart hamnar jurister med sämre betyg och arbetslivserfarenhet än mig? Har jurister börjat bli en så pass mättad arbetsmarknad att de goda framtidsutsikterna inte längre gäller? Eller beror det helt enkelt på lågkonjunktur? Jag undrar om vi studenter är alltför naiva i vår tro att det är enkelt att få ett jobb med en juristexamen om man inte är så kräsen. Och om det är fallet, vad jobbar jurister med sämre betyg än mig med (som ändå borde vara en del med tanke på att jag tror jag har ganska average betyg)?
Citera
2024-12-01, 19:59
Medlem
snuskfittas avatar
Det är fortfarande lätt med rätta betygg att få jobb som jurist. Det är du som är fel på. Vem vill anställa någon som är medioker när man utan problem kan hitta en som är bättre?
Citera
2024-12-01, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snuskfitta
Det är fortfarande lätt med rätta betygg att få jobb som jurist. Det är du som är fel på. Vem vill anställa någon som är medioker när man utan problem kan hitta en som är bättre?

Det är dock det jag tänkte på. Jag vet att mina betyg är ganska mediokra. Förutsatt att runt 50% har runt mina betyg eller sämre (ca 15% AB och resten ba) innebär det dock att en stor andel av examinerade jurister har väldigt svårt att hitta jobb. Vart tar dessa vägen? Det lär ändå finnas en hel del som har flera b med tanke på att cirka 1/3 får det per kurs. Vad händer med alla mediokra jurister?
Citera
2024-12-01, 20:25
Medlem
snuskfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanelduva
Vad händer med alla mediokra jurister?

De hitter jobb i Norge.
Citera
2024-12-01, 20:41
Medlem
Genelkurmays avatar
Arbetsmarknaden generellt är åt helvete för akademiker och tjänstemän sedan sisådär 4-5 år tillbaka. Spelar ingen roll hur bra betyg man har.

Vill man ha jobb så ska man ta en yrkesutbildning och ta jobben där det finns en blomstrande arbetsmarknad.

Är så sjukt glad över att jag lyckades hoppa på tåget i sista sekund och landa ett jobb som jag gillar och är nöjd med. Även om lönen inte är den bästa så kommer jag aldrig ge upp min tillsvidareanställning och byta arbetsplats.

Halva jävla Sverige verkar vara ekonomer eller jurister idag.
Citera
2024-12-01, 20:49
Medlem
Genelkurmays avatar
Citat:
Det är dock det jag tänkte på. Jag vet att mina betyg är ganska mediokra. Förutsatt att runt 50% har runt mina betyg eller sämre (ca 15% AB och resten ba) innebär det dock att en stor andel av examinerade jurister har väldigt svårt att hitta jobb. Vart tar dessa vägen? Det lär ändå finnas en hel del som har flera b med tanke på att cirka 1/3 får det per kurs. Vad händer med alla mediokra jurister?
En nyexad jurist hos oss (som faktiskt hade rätt höga betyg) fick jobbet genom en kontakt.

Just saying.
Citera
2024-12-01, 20:55
Medlem
Pippipipparpippins avatar
Citat:
Jag tar nu examen från juristprogrammet och har haft extrema svårigheter att hitta jobb. Jag har alltid varit under tron att det är relativt lätt att få jobb med en juristexamen. Jag har alltid vetat att det är väldigt svårt att få jobb på de stora affärsjuridiska byråerna som kräver höga betyg, men jag hade trott att det skulle vara enkelt att hitta ett jobb om man inte var så kräsen.

Jag har tillslut lyckats hitta ett jobb men det krävdes nästan 100 ansökningar innan jag äntligen fick en intervju som sedan ledde till en anställning. Mitt CV och personliga brev är det inget fel på utan de har jag fått professionell hjälp med då jag känner folk som arbetar med just rekrytering och HR. Jag har även ett hyfsat okej CV med relevanta arbeten inom juridik. Jag har absolut inte de bästa betygen, men inte överdrivet dåliga. Cirka 15 % AB och övriga BA. Jag lyckades få ett jobb men det krävdes extremt mycket jobb och oändligt med avslag från jobb jag inte trodde skulle vara så svåra att få. Vart hamnar jurister med sämre betyg och arbetslivserfarenhet än mig? Har jurister börjat bli en så pass mättad arbetsmarknad att de goda framtidsutsikterna inte längre gäller? Eller beror det helt enkelt på lågkonjunktur? Jag undrar om vi studenter är alltför naiva i vår tro att det är enkelt att få ett jobb med en juristexamen om man inte är så kräsen. Och om det är fallet, vad jobbar jurister med sämre betyg än mig med (som ändå borde vara en del med tanke på att jag tror jag har ganska average betyg)?

Jag känner några jurister och två av dem har rätt mediokra arbeten. En jobbar med ekonomiskt bistånd på soc med drya 35tk i månaden och en annan med bistånd inom LSS med liknande lön.
Jag vet att båda sökte en massa arbeten men fick landa där de gjorde till slut.
Jag skulle säga att arbetamarknaden för jurister delvis är mättad. I vart fall för juriser med mediokra betyg som saknar "rätt" kontakter.
Citera
2024-12-01, 21:01
Medlem
15% AB är rätt dåliga betyg med hänsyn taget till att fördjupningskurser är lätta att få AB på. Bra betyg är snarare runt 50% AB. Och ja med de betygen är du utestängd från de större affärsjuridiska byråerna, ting blir väl också svårt
Citera
2024-12-01, 21:09
Medlem
pn222jws avatar
A och B är ju toppenbetyg. Det kanske mer handlar om ditt intryck på eventuella arbetsgivare? Kläder, kroppspråk....spontanitet och humor och så vidare.
Citera
2024-12-01, 21:46
Avstängd
Tarrous avatar
Det första jobbet är utmanande att landa för majoriteten av varje årskull studenter. Att arbetsmarknaden sedan ett två år tillbaks påverkats negativ av höga räntor etc. underlättar inte.

Oavsett utbildning så är de goda framtidsutsikterna reserverade för den lilla klick som är talangfulla (alt. har rätt kontakter). Övriga får kämpa på och hoppas att meritokrati och tur ger dem vind i seglen.

Var hamnar då alla mediokra jurister? T.ex. inom försäkringar, begravningsentreprenörer, länsstyrelser och kommuner
Citera
2024-12-01, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pippipipparpippin
Jag känner några jurister och två av dem har rätt mediokra arbeten. En jobbar med ekonomiskt bistånd på soc med drya 35tk i månaden och en annan med bistånd inom LSS med liknande lön.
Jag vet att båda sökte en massa arbeten men fick landa där de gjorde till slut.
Jag skulle säga att arbetamarknaden för jurister delvis är mättad. I vart fall för juriser med mediokra betyg som saknar "rätt" kontakter.

Å andra sidan har jag känslan av att det idag är svårt att få sådana ”mediokra” jobb om man inte har någon typ av eftergymnasial utbildning. På 80-/90-talet var det rätt lätt.
Citera
2024-12-01, 22:16
Medlem
ChipAndDales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
A och B är ju toppenbetyg.

Juristprogrammet har andra betyg:

Underkänd (U),
Godkänd (B),
Icke utan beröm godkänd (Ba)
Med beröm godkänd (AB)

AB är det högsta betyget medan B är på gränsen till underkänd.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in