Flashback bygger pepparkakshus!
  • 6
  • 7
Igår, 16:24
Medlem
BedBoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Billyspaj
Mina kompisar har de flesta fått jobb, bara några få som inte fått jobb än och oftast finns förklaringar till det om man ska vara ärlig. Man måste ofta bara bredda vilka jobb man tittar på.

Får man fråga varför? Är det att de helt enkelt är osköna människor som inte gör bra ifrån sig i en intervju eller är det nån viss sektor?
Citera
Igår, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av unrecognized
Faktum är att det numera är långt ifrån lika attraktivt att sitta ting jämfört med hur det var tidigare. Under våren 2023 tillsattes inte samtliga notarieplatser (se här: https://www.flashback.org/t884692p130), något som även diskuterades när undertecknad var sommarnotarie på domstol samma år.

Med andra ord är man garanterad en tingsplats om man kan tänka sig flytta.

Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Vad lyckades du landa för jobb - när - o vad tjänar du idag?

Om det är svårt för de med riktig juristexamen att få jobb idag - vad får då de med kvasijuristexamen för jobb?

Det är inte direkt svårt att få jobb som jurist, de som inte lyckas har oftast andra problem, möjligen i ditt fall består svårigheterna i att du verkar ha problem med att skriva ordentligt.
Citera
Igår, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kristofferG
Märkligt. Möjligen inte lika attraktivt som förr (då det mer eller mindre var ett tvång, idag behöver man inte ting rent teoretiskt för att bli advokat), men det är ändå mer eller mindre avgörande skulle jag säga. Senaste omgången blev endast 80 av 400 sökande antagna som notarier. Var ännu värre på min tid.
Att sitta ting (nu) är som att, gå in som en frivillig organisation i nåt krigsdrabbat område.

Desperation,Hunger,Frihet,Tystnad
Citera
Igår, 18:08
Medlem
unrecognizeds avatar
Citat:
Märkligt. Möjligen inte lika attraktivt som förr (då det mer eller mindre var ett tvång, idag behöver man inte ting rent teoretiskt för att bli advokat), men det är ändå mer eller mindre avgörande skulle jag säga. Senaste omgången blev endast 80 av 400 sökande antagna som notarier. Var ännu värre på min tid.
Att sitta ting är avgörande om man vill bli domare, åklagare eller kronofogde, men i övriga fall skulle jag säga att det saknar större betydelse – förutsatt att man har tillräckligt bra betyg för att landa de bästa jobben oavsett. Utan ett tydligt syfte med sin tingsmeritering kan det till och med innebära att man hamnar två år efter i karriären.

Det är också oklart vad du menar med att det var värre på din tid med tanke på att du enligt egen utsago tog examen sommaren 2023, alltså under den nuvarande perioden med förhållandevis svalt intresse för att sitta ting.
Citera
Igår, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BedBoy
Får man fråga varför? Är det att de helt enkelt är osköna människor som inte gör bra ifrån sig i en intervju eller är det nån viss sektor?

I vissa fall för att de är ganska osköna och/eller människor som inte vet hur man ska uppföra sig på en intervju. I andra fall är det människor med alldeles för höga krav på vad de vill göra och därför bara söker orealistiska jobb. Båda kategorierna är också ofta förenade med rent av dåliga betyg och icke existerande CV:n. Och sen finns det några få som faktiskt är både rimliga och har ganska bra betyg, men söker sig till vissa specifika jobb och är ok med att vänta på rätt, flera av dessa har dock antingen börjat sitta ting eller ska göra det efter årsskiftet.

Ska dock säga att många jag känner som både har bra betyg och är otroligt rimliga har dock fått ta jobb som de kanske inte hade tänkt sig, men planerar att byta till något till mer vill jobba med inom några år. Och innan folk trillar in och tror att dessa börjat på myndighet så är det inte det jag menar, utan istället handlar det om affärsbyråer med icke existerande WLB
Citera
Igår, 20:19
Medlem
BedBoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Billyspaj
I vissa fall för att de är ganska osköna och/eller människor som inte vet hur man ska uppföra sig på en intervju. I andra fall är det människor med alldeles för höga krav på vad de vill göra och därför bara söker orealistiska jobb. Båda kategorierna är också ofta förenade med rent av dåliga betyg och icke existerande CV:n. Och sen finns det några få som faktiskt är både rimliga och har ganska bra betyg, men söker sig till vissa specifika jobb och är ok med att vänta på rätt, flera av dessa har dock antingen börjat sitta ting eller ska göra det efter årsskiftet.

Ska dock säga att många jag känner som både har bra betyg och är otroligt rimliga har dock fått ta jobb som de kanske inte hade tänkt sig, men planerar att byta till något till mer vill jobba med inom några år. Och innan folk trillar in och tror att dessa börjat på myndighet så är det inte det jag menar, utan istället handlar det om affärsbyråer med icke existerande WLB

Okej då hajjar jag. Har typ samma upplevelser men vet fortfarande några stackare som verkligen hade svårare än mig och skaffa jobb och som säkert hade bättre betyg som sökte alla typer av kneg. Fick verkligen upplevelsen att mkt handla om vilket intryck man gjorde till rekryteraren. Antar att hemligheten är att ba fortsätta grinda. Att va jurist är ju i slutändan blod, svett, tårar och deg.
Citera
Igår, 20:49
Medlem
kristofferGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av unrecognized
Att sitta ting är avgörande om man vill bli domare, åklagare eller kronofogde, men i övriga fall skulle jag säga att det saknar större betydelse – förutsatt att man har tillräckligt bra betyg för att landa de bästa jobben oavsett. Utan ett tydligt syfte med sin tingsmeritering kan det till och med innebära att man hamnar två år efter i karriären.

Det är också oklart vad du menar med att det var värre på din tid med tanke på att du enligt egen utsago tog examen sommaren 2023, alltså under den nuvarande perioden med förhållandevis svalt intresse för att sitta ting.
Jag tog examen år 2003 i Uppsala, men senast jag kollade var det 81/380 som fick en tingsplats. Verkar som att intresset fortfarande är högt och det fortfarande krävs höga betyg för att få en tingsplats. Och ja, jag anser inte att man kan bli fulländad som jurist om man inte suttit ting. Det är en kulle jag dör på. Spelar även roll för de som inte siktar på åklagarbanan, eller domarbanan, eller en karriär som fogde.
Citera
Igår, 22:08
Medlem
BedBoys avatar
Citat:
Och ja, jag anser inte att man kan bli fulländad som jurist om man inte suttit ting.

Haha asså sån jurist-nörd-sak och säga. Vad är poängen med att sitta ting om man jobbar med juridik som aldrig hamnar i rättegång? Varför ska jag bry mig om rättegångsprocessen när jag i min yrkesroll aldrig kommer vara verksam i en?
Citera
Igår, 23:46
Medlem
kristofferGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BedBoy
Haha asså sån jurist-nörd-sak och säga. Vad är poängen med att sitta ting om man jobbar med juridik som aldrig hamnar i rättegång? Varför ska jag bry mig om rättegångsprocessen när jag i min yrkesroll aldrig kommer vara verksam i en?
Eftersom juridik är att processa i domstol. Är det något annat du ska syssla med kan du väl lika gärna kalla dig "affärsman"?
Citera
Idag, 08:45
Medlem
BedBoys avatar
Citat:
Eftersom juridik är att processa i domstol. Är det något annat du ska syssla med kan du väl lika gärna kalla dig "affärsman"?

Som jag misstänkte, något sjukt jurist-nördigt svar. Finns hur mycket juridiskt arbete som sker utanför domstolen där kunskap om rättegångsprocessen i praktiken är helt överflödig kunskap. Men visst, om du bestämt dig för att just det du håller på med är "den riktiga juridiken" och det är viktigt för dig så kör på, du verkar skön och rimlig och var säkert poppis i plugget..
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in