• 1
  • 2
2024-12-02, 13:10
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av ABanderas68
Var laddar man då, sista gången innan röset?
Karesuando, 11 mil innan man kommer fram, väl framme i Kilpisjärvi kan du välja på destinationsladdare eller snabbladdare. När du ska hem återvänder du till Karesuando eller fortsätter 5 mil till Skibotn i Norge om du vill köra den vägen.
Oavsett vilken väg du väljer att köra så finns det laddare med så pass kort avstånd mellan dem att normala elbilar klarar att hoppa över en eller två laddare på vägen utan att man behöver bli orolig.
Jag hade inte kört dit med en bil som endast har 12 mils körsträcka med fullt batteri, även om det skulle gå, men väl med en normal elbil som har 30-40 mil, inga problem, kör nästan aldrig längre än 2-3 timmar i ett sträck ändå.

Bra verktyg för att hitta laddstationer är https://chargefinder.com/se/search och https://abetterrouteplanner.com/
Den första visar bl.a. hur många laddare som är lediga, vilket abonnemang(om något) man behöver och vad det kostar. Vet du vilken bil du ska använda så är ABRP bra för att planera resan.
Citera
2024-12-02, 13:18
Moderator
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tratten52
Vågar man köra elbil upp till Tretriksröset från Stockholm i Juli. Man måste gå några mil från närmaste parkeringen vid E8 innan man är framme.
Det bör gå utmärkt. Sista snabbladdare är Kilpisjärvi c:a 7km innan parkeringsplatsen. Längsta avstånd mellan snabbladdare är just mellan Kilpisjärvi och Karesuando, c:a 10 mil. Största risken med färden är laddapparna, speciellt på finska sidan där stationerna inte tar andra appar än operatörens egen. Därför skulle jag hålla mig på svenska sidan söder om Karesuando. Såväl inlands som kustvägen har gott om laddare. Ett alternativ är att köra via Norge där det är ännu tätare mellan laddarna.

Skaffa så många laddkort som möjligt. Jag har Fortum, mer, Virta, CircleK, InCharge, eways, Eviny, Hyundai och Northe samt ett på väg från Recharge. En del kostar en peng medan andra är gratis. Detta är det smidigaste på laddstationer som inte tar betalkort eller swish och kan ladda även om apparna strular. Enda app jag använder är Tesla och ett par slöladdaroperatörer.
Citera
2024-12-02, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ABanderas68
Var laddar man då, sista gången innan röset?

Om man vill t.ex i Kilpisjärvi..

https://chargefinder.com/se/ladda-el...isjarvi/km657d

/Dick
Citera
2024-12-02, 15:15
Medlem
Citat:
Vågar man köra elbil upp till Tretriksröset från Stockholm i Juli. Man måste gå några mil från närmaste parkeringen vid E8 innan man är framme.

Är väl 140mil.så.ska väl vara lungt?
Körde elbil Skåne-Jämtland-Höga kusten-Skåne i somras och det var inga som helst problem.
Citera
2024-12-02, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Jag har Fortum, mer, Virta, CircleK, InCharge, eways, Eviny, Hyundai och Northe samt ett på väg från Recharge.

Är det inte väldigt redundant med ett kort från Recharge, hos dem fungerar väl alltid både Northe och Fortum?
Citera
2024-12-02, 15:46
Moderator
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Är det inte väldigt redundant med ett kort från Recharge, hos dem fungerar väl alltid både Northe och Fortum?
Inte i Finland upptäckte jag. Skulle jag ladda nattetid är Recharge billigare än Fortum och Northe. Sedan varierar priserna en del mellan dem beroende på var man är.
Citera
2024-12-02, 21:39
Medlem
Tratten52s avatar
Tack för alla uttömmande svar och teorier 😀
Jag tänkte hyra en bil nästa sommar och göra en resa upp i landet. Det kostar inte så mycket om man bokar redan nu. En polestar 2 verkar vara en lämplig bil för det, ganska billig att hyra.
Citera
2024-12-03, 10:17
Medlem
PeterNosters avatar
Stockholm - Kilpisjärv tar 17h 45min varav 7 laddstopp på totalt 2h 6min.

Tesla Model Y LR.
Detta enligt ABRP.

Tätast mellan laddarna är att ta inlandsvägen Ö-vik - Arvidsjaur - Karesuando
Längsta laddtid i Ö-vik 19 min. Kortaste 8 min

Rekommenderar att du fortsätter till Nordkap och sen tillbaks via Norge.
Citera
2024-12-03, 20:14
Medlem
Tratten52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Stockholm - Kilpisjärv tar 17h 45min varav 7 laddstopp på totalt 2h 6min.

Tesla Model Y LR.
Detta enligt ABRP.

Tätast mellan laddarna är att ta inlandsvägen Ö-vik - Arvidsjaur - Karesuando
Längsta laddtid i Ö-vik 19 min. Kortaste 8 min

Rekommenderar att du fortsätter till Nordkap och sen tillbaks via Norge.

Jag räknade på driftskostnader, jag räknar med att köra 500 mil i överkant. Bilen drar ca 2,3kw/mil = 13kr x 500 = 6 500kr. Det blir billigare att flyga upp till Luleå och hyra bilen där. Annars blir totalpriset >10 000 om man räknar in hyran med full cover från Stockholm. Jag begriper inte att elkostnaden är 5,6kr kw uppe i Norrland när elpriset är billigast i landet där uppe. Om det hade varit i Malmö så kan jag köpa det.
Citera
2024-12-04, 08:30
Medlem
Citat:
Jag räknade på driftskostnader, jag räknar med att köra 500 mil i överkant. Bilen drar ca 2,3kw/mil = 13kr x 500 = 6 500kr. Det blir billigare att flyga upp till Luleå och hyra bilen där. Annars blir totalpriset >10 000 om man räknar in hyran med full cover från Stockholm. Jag begriper inte att elkostnaden är 5,6kr kw uppe i Norrland när elpriset är billigast i landet där uppe. Om det hade varit i Malmö så kan jag köpa det.

Vet man med sig att man skall snabbladda nycket under en resa så kn man teckna ett abbonemang som sänker kostnaderna ganska radikalt. Nu var det ett tag sedan jag gjorde det men vill minnas att man fick ca. 25% rabatt om man köpte ett månadsabbonemang för en hundring.

/Dick
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in