Flashback bygger pepparkakshus!
2024-12-02, 19:20
Medlem
Ratzzs avatar
Håller på o säljer vår lägenhet, eftersom vi köpte den väldigt billigt i dippen och självklart vill sälja den för så mycket som möjligt nu så kontaktade vi Hemnet för att få dom att ta bort slutpriset. "Inga problem men det måste gå via mäklaren ni köpte av"

Problemet är att vår gamla mäklare vägrar ta bort slutpriset.

Vad har vi för rättigheter här?
Citera
2024-12-02, 19:25
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Du har antagligen skrivet under ett avtal med mäklaren angående hemnet och kan inget göra åt det rent juridisk. Du får väl erbjuda ekonomisk kompensation.
Citera
2024-12-02, 19:26
Medlem
Slutpriset publiceras väl av boolia och liknande sidor, en gång på nätet = alltid kvar på nätet
Citera
2024-12-02, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ratzz
Håller på o säljer vår lägenhet, eftersom vi köpte den väldigt billigt i dippen och självklart vill sälja den för så mycket som möjligt nu så kontaktade vi Hemnet för att få dom att ta bort slutpriset. "Inga problem men det måste gå via mäklaren ni köpte av"

Av erfarenhet spelar det ingen roll vad du gav för den, har själv köpt repobjekt, fixa till o sålt.

Man följer vad alla i närområdet säljer för, man följer likande objekt o sätter pris därefter, sällan man sätter enskilda priser.
Citera
2024-12-02, 19:34
Medlem
dwgs avatar
Spela roll om pris står, är dags priset som är de intressanta av köpare. De kommer buda å den som vill ha den mesta bjuder högs.

Köpare bryr sig inte vad du fick ge.

Jag köpte ut ett radhus från hyresbolag ,
8 mån efter sålde jag med 1miljon vinst.
Köpare garvade när jag berättade
- där gjorde du en bra affär, fick jag som svar

Av en ren slump såg jag mitt gamla radhus till salu ca 2år efter
Han gjorde bra vinst han med 😂 lik samma som mig.

Men inte bitter, säljer nuvarande så är vinst 4,5 ca
Citera
2024-12-02, 19:41
Medlem
Ratzzs avatar
Tydligen en policy som notar kör med. Kanske inte spelar så stor roll men kan det hjälpa att få upp priset lite grann tycker jag det är värt de. Fattar inte vad notar vinner på att behålla det priset, ser bara dåligt ut för dom själva
Citera
2024-12-02, 20:57
Moderator
Carlboms avatar
Citat:
Tydligen en policy som notar kör med. Kanske inte spelar så stor roll men kan det hjälpa att få upp priset lite grann tycker jag det är värt de. Fattar inte vad notar vinner på att behålla det priset, ser bara dåligt ut för dom själva

Det spelar ju ingen roll om du köpt den för 1 kr tidigare. Nya köparen kommer bjuda vad han anser den är värd just nu. Köpeskillingar är för övrigt offentliga uppgifter man kan få ut från Lantmäteriet om man vill.
Citera
2024-12-02, 21:18
Medlem
DauXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carlbom
Det spelar ju ingen roll om du köpt den för 1 kr tidigare. Nya köparen kommer bjuda vad han anser den är värd just nu. Köpeskillingar är för övrigt offentliga uppgifter man kan få ut från Lantmäteriet om man vill.
Gäller enbart fastigheter och ej BR (väl?).
Citera
2024-12-02, 21:30
Medlem
Citat:

som jag förstår måste både köpare och säljare godkänna att slutpriset får publiceras på hemnet annars har mäklaren ingen rätt att publicera det. Kanske har du godkänt detta tidigare (skriftligt) men om du hör av dig och vill ha bort det borde mäklaren lyssna, då har du tagit tillbaka ditt tidigare godkännande.
Citera
2024-12-02, 22:21
Medlem
Citat:

Transparens.

Vad du har köpt den för kommer inte påverka slutpriset, utan det är marknadsvärdet som styr.
Citera
2024-12-02, 22:57
Medlem
Jag tror det kommer ha extremt liten påverkan på vad slutpriset på lägenheten blir faktiskt. När folk bestämmer bud så jämför dom med liknande lägenheter, inte vad nuvarande ägare råkade betala för den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in