Flashback bygger pepparkakshus!
2024-12-02, 19:20
Medlem
Det här är vad det är. En äldre, 48 år, mans förvåning om ni så vill...

När jag var liten och tonåring så hade vi så roligt åt amerikanska tv-program som beepade fula ord. Vi tyckte att det var så töntigt. Tål de inte höra ett ord liksom. Vad tror de ska hända?

Nu däremot är ord och känslor kring ord allt. Nu tar dey nästan emot att skriva ut ordet neger här på flashback. Neger är så inihelvete laddat även i Sverige att man kan tro att vi också hade bomullsplantager.... Man får inte ens nämna ordet i positiva kontexter. T ex "det är fel att säga neger". Ordet får inte yppas. Punkt!

Finns även massor av andra exempel på ord och uttryck som vi betraktade som helt harmlösa. T ex "din mamma är en hora". Då brukade jag bli full i skratt. Jag vet ju att min mamma säljer annonser på lokaltidningen liksom...

En annan grej är vår nyvunna prydhet. Förr kunde även snygga tjejer bada topless. Det hände även att män och kvinnor badade bastu nakna ihop. Nakenhet var väl sexuellt även då men inte alls på samma amerikanska sätt som nu. Nere runt Alperna är det än idag nakna bastubad med båda könen i samma bastu. Men i Sverige har vi blivit alltså blivit för pryda.

Jag skulle definitivt koppla mycket av det här till vår överdrivna vurm för USA och amerikansk kultur.
Citera
2024-12-02, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer

När jag var liten och tonåring så hade vi så roligt åt amerikanska tv-program som beepade fula ord. Vi tyckte att det var så töntigt. Tål de inte höra ett ord liksom. Vad tror de ska hända?

Nu däremot är ord och känslor kring ord allt. Nu tar dey nästan emot att skriva ut ordet neger här på flashback. Neger är så inihelvete laddat även i Sverige att man kan tro att vi också hade bomullsplantager.... Man får inte ens nämna ordet i positiva kontexter. T ex "det är fel att säga neger". Ordet får inte yppas. Punkt!

Finns även massor av andra exempel på ord och uttryck som vi betraktade som helt harmlösa. T ex "din mamma är en hora". Då brukade jag bli full i skratt. Jag vet ju att min mamma säljer annonser på lokaltidningen liksom...

En annan grej är vår nyvunna prydhet. Förr kunde även snygga tjejer bada topless. Det hände även att män och kvinnor badade bastu nakna ihop. Nakenhet var väl sexuellt även då men inte alls på samma amerikanska sätt som nu. Nere runt Alperna är det än idag nakna bastubad med båda könen i samma bastu. Men i Sverige har vi blivit alltså blivit för pryda.

Jag skulle definitivt koppla mycket av det här till vår överdrivna vurm för USA och amerikansk kultur.

Håller fullständigt med. Sverige har amerikaniserats på djupet och det är två bra exempel du kommer med.

I Sverige hade vi en mer avslappnad syn på ord och språkbruk. Om någon går runt och uttrycker sig vulgärt så skämmer han ju bara ut sig själv. Det är inget att hetsa upp sig över.

I USA däremot så har de ju laddat vissa ord, och då framför allt det som börjar på "N" med en närmast religiös betydelse. Det är Det Förbjudna Ordet.

Och hela språkbruket perverteras i woke-USA. Ordet "suicide" anses för hemskt så de säger "unalive" i stället. Fast det betyder ju samma sak. Och de säger "enslaved people" i stället för "slaves" som någon sorts skitnödig markering.

Det har spridits till Sverige. Nyss var det en artikel som beskrev hur ordet "cunt" hade tagits bort från någon reklamaffisch. Och de beskrev det som "C-ordet" trots att det handlar om Sverige. Även ordet zigenare har jag sett beskrivas som "Z-ordet" i svensk media.

Hela fenomenet att vissa vanliga ord är så hemska att de inte kan förekomma ens i ett citat i en nyhetstext är ett tydligt exempel på hur vi apar efter det allra sämsta från USA. Och det går helt mot det traditionella svenska sättet att resonera. Det är rent infantilt.

Även synen på nakenhet har ändrats något enormt sedan 90-talet. De flesta toplesstjejerna har försvunnit från stranden. De små barnen som tidigare ofta badade nakna har nu badbyxor eller baddräkt på. Invandrare och de amerikaniserade har tillsammans avskaffat den tidigare mer avslappnade och naturliga synen på nakenhet som fanns här.
Citera
2024-12-02, 21:52
Medlem
RobbanUCs avatar
Citat:

Nu däremot är ord och känslor kring ord allt. Nu tar det nästan emot att skriva ut ordet neger här på flashback. Neger är så in i helvete laddat även i Sverige att man kan tro att vi också hade bomullsplantager.... Man får inte ens nämna ordet i positiva kontexter. T ex "det är fel att säga neger". Ordet får inte yppas. Punkt!

Vi kan lätt använda ett uttryck som vänsterliberalerna/regimmedia etc. gladeligen använder när de kritiserar andra:
Citat:
Kulturell appropriering.
För Sveriges del innebär det att det blivit mode och "fint", att man apar efter/kopierar allt Amerikanskt oavsett vad och hur dåligt det är.
Det innebär också att man, bidrar till, hjälper, är vasaller åt USA.

Exempelvis: Dubbelmoral, hyckleri, kolonialism, krigföring, rasism mot utvalda grupper medan andra gynnas (Israellobbyn), stöld av naturtillgångar, undertryckande av nationella särdrag och språk (kulturimperialism), mediakolonialism/mediaimperialism (Bzrezinski), pseudo-demokrati (diktatur, 2parti-"demokrati"), "regime change"- statskupp i andra länder.
Detta är bara några få exempel, listan kan göras mycket längre.
Senast redigerad av RobbanUC 2024-12-02 kl. 22:04.
Citera
2024-12-02, 23:15
Medlem
Fräsch spaning. När startade den här trenden? I början av förra seklet?
Citera
2024-12-02, 23:24
Medlem
Jag kan ge massor av exempel och tar de jag först kommer på:

På Sextio, sjuttio och ibland på 1980-talet gick det franska och tyska serier på teve. Även deras filmer var mera frekventa både på bio och i teve.

Många verkar betydligt mer bekanta med Amerikanska traditioner än svenska - t ex att fadern lämnar bruden på bröllop. Varje par får bestämma över sitt bröllop - men det är en Amerikansk tradition - varken svensk, eller för den delen engelsk.

Min kusin som bott i USA sedan 1950-tale reagerade på Amerikaniseringen redan på 1970-talet.

Ett par andra importerade företeelser med förebild i USA:

HAMBURGARE!
Många tror att domstolar i sverige fungerar som de man ser i amerikanska teveserier-!!
Shoppingcenter istället för centrumhandel
Gängkrimminalitet!
Att köra SUV i stan (som jag oxå gör)!
Låg sjukförsäkring!
Låg pension!
Stor invandring!
Massor med tevekanaler med ständiga repriser!
Oseriös dokumentärer med självutnämnda experter typ Hitler lever och Amerika dränks av världshaven - den senare i SVT med David McCallum
Kristen fundamentalisn
Befängda konspirationsteorier

Lite fler tyckare i ämnet:

https://www.riksdagen.se/sv/dokument...ka-_gb02kr216/

https://www.svd.se/a/15y0aq/varfor-u...gen-av-sverige

https://www.gp.se/kultur/amerikanskt...8-1fcb758ecc15

https://www.boktugg.se/2022/09/19/am...-eric-nilsson/
Citera
2024-12-02, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Fräsch spaning. När startade den här trenden? I början av förra seklet?

Det var inte såhär på 90-talet iaf. Tror inte det var så på 00-talet heller. Skulle säga att det tog fart på 10-talet.

Spelar väl inte så stor roll. Unga, särskilt de åt vänster, apar efter amerikansk vänster. Är så sjukt hur vi fokuserar på valet i USA i svensk media men knappt nämner situationen i Tyskland t ex.

Ps. Jag drivs inte av någon särskild lust att börja använda neger och de andra förbjudna orden igen. Tycker mer att det är en intressant utveckling.
Senast redigerad av Locifer 2024-12-02 kl. 23:33.
Citera
2024-12-02, 23:44
Medlem
Citat:
Det var inte såhär på 90-talet iaf. Tror inte det var så på 00-talet heller. Skulle säga att det tog fart på 10-talet.

Spelar väl inte så stor roll. Unga, särskilt de åt vänster, apar efter amerikansk vänster. Är så sjukt hur vi fokuserar på valet i USA i svensk media men knappt nämner situationen i Tyskland t ex.

Ps. Jag drivs inte av någon särskild lust att börja använda neger och de andra förbjudna orden igen. Tycker mer att det är en intressant utveckling.

Det har varit tyst om Tyskland ända sen tidigt 40-Tal
Sydamerika står högt i fokus däremot.
Citera
Igår, 07:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volta.1234
Det har varit tyst om Tyskland ända sen tidigt 40-Tal
Sydamerika står högt i fokus däremot.

Det har det verkligen inte varit. Vi står dessutom Tyskland mycket närmare kulturellt och geografiskt än England och USA.

Personligen tycker jag att Tyskland är otroligt underskattat även som resmål.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in