Citat:
Ursprungligen postat av
Locifer
Det här är vad det är. En äldre, 48 år, mans förvåning om ni så vill...
När jag var liten och tonåring så hade vi så roligt åt amerikanska tv-program som beepade fula ord. Vi tyckte att det var så töntigt. Tål de inte höra ett ord liksom. Vad tror de ska hända?
Nu däremot är ord och känslor kring ord allt. Nu tar det nästan emot att skriva ut ordet neger här på flashback. Neger är så in i helvete laddat även i Sverige att man kan tro att vi också hade bomullsplantager.... Man får inte ens nämna ordet i positiva kontexter. T ex "det är fel att säga neger". Ordet får inte yppas. Punkt!
Finns även massor av andra exempel på ord och uttryck som vi betraktade som helt harmlösa. T ex "din mamma är en hora". Då brukade jag bli full i skratt. Jag vet ju att min mamma säljer annonser på lokaltidningen liksom...
En annan grej är vår nyvunna prydhet. Förr kunde även snygga tjejer bada topless. Det hände även att män och kvinnor badade bastu nakna ihop. Nakenhet var väl sexuellt även då men inte alls på samma amerikanska sätt som nu. Nere runt Alperna är det än idag nakna bastubad med båda könen i samma bastu. Men i Sverige har vi blivit alltså blivit för pryda.
Jag skulle definitivt koppla mycket av det här till vår överdrivna vurm för USA och amerikansk kultur.
Vi kan lätt använda ett uttryck som vänsterliberalerna/regimmedia etc. gladeligen använder när de kritiserar andra:
Citat:
Kulturell appropriering.
För Sveriges del innebär det att det blivit mode och "fint", att man apar efter/kopierar allt Amerikanskt oavsett vad och hur dåligt det är.
Det innebär också att man, bidrar till, hjälper, är vasaller åt USA.
Exempelvis: Dubbelmoral, hyckleri, kolonialism, krigföring, rasism mot utvalda grupper medan andra gynnas (Israellobbyn), stöld av naturtillgångar, undertryckande av nationella särdrag och språk (kulturimperialism), mediakolonialism/mediaimperialism (Bzrezinski), pseudo-demokrati (diktatur, 2parti-"demokrati"), "regime change"- statskupp i andra länder.
Detta är bara några få exempel, listan kan göras mycket längre.