Citat:
Ursprungligen postat av
lillaludret
Jag såg en siffra idag om att det är väldigt få resningsmål som beviljas resning inom brottmål. Inga alls 2023 och 2024.
Är det samma sak med andra typer av ärenden att det är nästan helt obefintlig del av målen ?
Kvarstår gör då domvilla och rättegångsfel ? Jag har ett mål där juristen lurade mig att inte överklaga ärendet eftersom hon inte ville säga rakt ut att hon inte ville företräda mig längre.
De tre möjligheterna till att återuppliva ett ilagakraftvunnet mål är:
1. Resning, det har tillkommit
väsentliga omständigheter som knappast kunnat åberopats när åberopas när målet avgjordes? Har då några nya revolutionerande
bevis som kommit upp i dagen? Det räcker här
inte på långa vägar att du glömde nämna något under rättegången.
2. Äterstållande av försutten tid. Du har haft giltiga skäl för att inte inkomma med överklagan i tid eller på annat sätt hålla dina tidsfrister. Ribban här är tämligen hög, det måste röra sig om saker som är utom din kontroll och mitigering. Att tåget var inställt räcker inte på långa vägar. Att du låg i koma fungerar som ursäkt.
3. Klagan på domvilla. Det krävs ett
grovt rättegångsfel för det. Att du inte hade brytt dig om att överklaga bara för att någon brännvinsadvokat avrått dig duger inte på långa vägar. Hade det varit domstolen som hade hindrat dig eller avrått dig kanske det hade varit en annan historia.
Så det är nog bara till att stoppa i dig bajsmackan du har fixat dig och finna dig i domen. Men du har alltid rätt att skicka in ansökning för ovanstående, men min gissning att de kommer tillbaks med avslag med vändande post.
Sen har du ju iofs varit rätt knapphändig med informationen du delat med dig av, så mer än generell info kan du nog inte räkna med.