Citat:
Ursprungligen postat av
Kanaltrollet
Detta har jag funderat på ett tag, med tanke på alla krig som pågår i Palestina, Libanon, Jemen, Afghanistan, listan på länder kan bli lång.
Vilka tillverkningsindustrier och större teknikbolag finns på plats i mellanöstern?
Vilka tillverkande och värdeskapande företag och sonika arbetstillfällen finns tillgängliga?
Det enda man hört är livsmedel, djurhållning och troligen byggbranchen då man konstant måste återbygga alla bombade och krigsskadade hus? Men vad vet jag?
Finns det någon som kan bidra med info? Det vore väldigt intressant att få veta, då min fördom säger att inte mycket finns och man bara konsumerar produkter från andra delar av världen (bilar, mopeder, elektronikprylar etc.).
Frågan är då vart eller vem man får sin lön av, som man konsumerar för.
Förutsatt att min fördom är korrekt.
Jag förstår din tankegång. Har själv funderat på detta. Så här ser det tydligen ut för Libanon, ett land jag annars främst förknippar med ett underbart kök, goda - men svindyra viner - och turism
Citat:
Major Sectors of the Economy. Lebanon's liberal economy is based on competition and private ownership. Services and banking sectors predominate, representing 70% of the country's gross national product. Agriculture constitutes 10% and the industrial sector constitutes the remaining 20%.
Sedan kommer jag ihåg att de hade ett ganska intressant teknikföretag, som gjorde användbara saker. Tyvärr bombade Israel den fabriken, av något oklar anledning.