• 1
  • 2
2024-12-03, 17:16
Medlem
Hej!

Har ni som egenföretagare kunnat få hyra lägenheter? Om ja, hur redovisar man ett sk fast inkomst?
Citera
2024-12-03, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arvidos
Hej!

Har ni som egenföretagare kunnat få hyra lägenheter? Om ja, hur redovisar man ett sk fast inkomst?

Lokal med övernattningsmöjligheter? Fastighetsbolaget tar väl UC på ditt AB som vanligt, eventuellt med personlig borgen.
Citera
2024-12-03, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Lokal med övernattningsmöjligheter? Fastighetsbolaget tar väl UC på ditt AB som vanligt, eventuellt med personlig borgen.
Enskild firma, bostad att sova på permanent, kommunalt bolag.
Citera
2024-12-03, 17:46
Medlem
Citat:
Enskild firma, bostad att sova på permanent, kommunalt bolag.

Enskild firma och du som privatperson är ju samma ekonomi.
Du får uppge uppskattad inkomst 2024
sen tar de kreditupplysning, diffar det för mycket med 2023 inkomst får du väl lämna in bokföringen kanske.
Citera
2024-12-03, 18:01
Medlem
Vet inte om det är problem.
/Första hade jag anställning.

Efter det egen företagare:
/Andra hyrde jag en insatslägenhet från ägaren.
/Då han ville sälja hade jag råd att köpa insatslägenhet (som jag använde både som kontor och bostad).

Efter villa
/hade jag nått pensionsåldern så pengar från det utöver företaget, så inga problem att få hyra lägenhet.
Citera
2024-12-03, 18:08
Medlem
Citat:
Hej!

Glömde säga:
OM AB är ägare "anställd" och kan ha regelbunden arbetsinkomst.

MEN det är korkat att göra som en revisor hade rått en småföretagare att ta ut mer i lön än vad inkomsterna klarade att täcka!!! så han behövde betala MER skatt än rätt...
(Inte för att få hyra. Han bodde i en kåk på landet.)
Citera
2024-12-03, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Vet inte om det är problem.
/Första hade jag anställning.

Efter det egen företagare:
/Andra hyrde jag en insatslägenhet från ägaren.
/Då han ville sälja hade jag råd att köpa insatslägenhet (som jag använde både som kontor och bostad).

Efter villa
/hade jag nått pensionsåldern så pengar från det utöver företaget, så inga problem att få hyra lägenhet.

Det går kanske inte att jämföra att skaffa lägenhet på 70-talet med dagens krav på hyresgästen
Citera
2024-12-03, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Det går kanske inte att jämföra att skaffa lägenhet på 70-talet med dagens krav på hyresgästen
Ja. Kanske för att det är fler som inte gör rätt för sig mot långivare nu för tiden...
Citera
2024-12-03, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Ja. Kanske för att det är fler som inte gör rätt för sig mot långivare nu för tiden...

Touché :-)
Citera
2024-12-05, 10:43
Medlem
ethernals avatar
Citat:
Hej!

jag tittade på det (hade ab) men la ner tanken då det var så mycket regler och krångligt att redovisa bostad som förmån, jag tyckte inte det var värt besväret så la pengarna på lägre hängande frukt som tjänstebil och pension
Citera
2024-12-05, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ethernal
jag tittade på det (hade ab) men la ner tanken då det var så mycket regler och krångligt att redovisa bostad som förmån, jag tyckte inte det var värt besväret så la pengarna på lägre hängande frukt som tjänstebil och pension

Är du trög??

Om vi säger att du saknar bostad nu (du bor hos dina föräldrar) , du har en enskild firma. Du har blivit erbjuden en lägenhet men de efterfrågar fast inkomst..Hur hade du löst detta?
Citera
2024-12-05, 10:59
Medlem
ethernals avatar
Citat:
Är du trög??

Om vi säger att du saknar bostad nu (du bor hos dina föräldrar) , du har en enskild firma. Du har blivit erbjuden en lägenhet men de efterfrågar fast inkomst..Hur hade du löst detta?

ah, missförstod helt. de kommer ta en UC på dig och dår ser man vad du skattat i inkomst de senaste åren
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in