Flashback bygger pepparkakshus!
Igår, 21:16
Medlem
Venators avatar
Det här är en fråga som någon kanske tycker hör hemma mer på Familjeliv än på Flashback, men jag har inga fördomar av det slaget.

Den amerikanska traditionen med “Elf on the shelf” har ju hittat till Sverige, kanske vanligen i form av en så kallad nissedörr bakom vilken det finns en tomtenisse som varje kväll när barnen sover gör ett litet bus som de ska upptäcka på morgonen. Så ännu ett sätt att räkna ner tiden till jul. Mina barn var ganska stora detta slog igenom så det var aldrig aktuellt hos oss. Det sörjer jag kanske inte heller. Det är mycket ändå såhär års.

Har det slagit igenom hos er? Hur ser ni på fenomenet? Är det något kul ni ser fram emot för att göra med barnen eller är er tanke inför advent mer åt kör-upp-en-eldgaffel-i-röven-nissejävel? Kanske några bra nissebus att dela med er av?
Senast redigerad av Venator Igår kl. 22:00.
Citera
Igår, 21:56
Medlem
ICA-muppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Det här är en fråga som någon kanske tycker hör hemma mer på Familjeliv än på Flashback, men jag har inga fördomar av det slaget.

Den amerikanska traditionen med “Elf on the shelf” har ju hittat till Sverige, kanske vanligen i form av en så kallad nissedörr bakom vilken det finns en tomtenisse som varje kväll när barnen sover gör ett litet bus som de ska upptäcka på morgonen. Så ännu ett sätt att räkna ner tiden till jul. Mina barn var ganska stora detta slog igenom så det var aldrig aktuellt hos oss. Det sörjer jag kanske inte heller. Det är mycket ändå såhär års.

Har det slagit igenom hos er? Hur ser ni på fenomenet? Är det något kul ni ser fram emot för att ha kul med barnen eller är er tanke inför advent mer åt kör-upp-en-eldgaffel-i-röven-nissejävel? Kanske några bra nissebus att dela med er av?

Vi har kört det sen barnen var små, dock långesedan. Men alltid lika uppskattat.
Nisse kan sno morgondagens kläder och skor och gömma dem runt om i huset. Strö ut lie salt och gör lite spår, kanske till och med en skattkarta!

Längtar efter barnbarn och få busa igen
Citera
Igår, 22:01
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ICA-muppen
Vi har kört det sen barnen var små, dock långesedan. Men alltid lika uppskattat.
Nisse kan sno morgondagens kläder och skor och gömma dem runt om i huset. Strö ut lie salt och gör lite spår, kanske till och med en skattkarta!

Längtar efter barnbarn och få busa igen

Aha, jag visste inte det funnits såpass länge i Sverige. Får jag vara nyfiken och fråga vad som är "längesedan" i det här fallet?
Citera
Igår, 22:07
Medlem
ICA-muppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Aha, jag visste inte det funnits såpass länge i Sverige. Får jag vara nyfiken och fråga vad som är "längesedan" i det här fallet?

Länge är 20ish, men i Europa

Edit; läste för snabbt, missade Sverige, men hade rätt om utom USA
Citera
Igår, 22:09
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ICA-muppen
Länge är 20ish, men i Europa

Edit; läste för snabbt, missade Sverige, men hade rätt om utom USA

Ah, då är jag med! Jag tror inte det funnits så länge i Sverige, förstås med undantag för familjer med exempelvis USA-koppling.
Citera
Igår, 23:07
Medlem
ProfessorAs avatar
Här är vi inne på sjätte eller sjunde året med Nisse. Mycket uppskattat. I år mest av yngsta som går in stenhårt. Mitten barnet är inte jätteengagerad och äldsta har synat bluffen.

Det är väldigt kul att hitta på bus och låta ungarna kommunicera med Nissen, men efter 6-7 år och 150-170 dagar börjar fantasin tryta lite, man vill ju inte upprepa sig för mycket.

Yngsta sa ikväll att han hoppas på ett riktigt stort bus snart, typ bajs på spegeln eller nåt sånt.

Dela gärna om ni har bra idéer, gärna spektakulärt eller grovt (utan att riskera soc.-anmäla).
Citera
Igår, 23:35
Medlem
Briasccas avatar
Är inte bästa buset att nissedörren försvunnit och dykt upp hos grannen?
Citera
Idag, 14:29
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Aldrig fattat grejen med nissedörr och bus. Inte alls kul ju.
Citera
Idag, 15:05
Medlem
Incendios avatar
NOPE! Här kör vi på en klassisk paketkalender. Förstår mig inte på nisseriet och alla som känner pedantiska mig vet att jag aldrig skulle låta en nisse hitta på bus(som mest verkar involvera att skapa oreda) i mitt hem, särskilt inte 24 dagar i rad.
Citera
Idag, 18:37
Medlem
Jag har bott hela mitt vuxna liv (alltså halva) i USA och har inte träffat på någon som har uppmärksammat vad TS kallar "Den amerikanska traditionen med “Elf on the shelf” har ju hittat till Sverige". Att den finns en barnbok om detta vet jag, men det är ingen tradition i egentlig mening.
Visst kanske det finns familjer som skojar med barnen på detta sätt, men traditionen finns då inom just de familjerna, dvs inte utbrett.

Kommer förresten ihåg en kvinna som jag hörde på t-banan i Stockholm som var 'upprörd' över att hon inte fick ledigt från jobbet på Halloween, för det 'är ju en helgdag i USA och numera i Sverige'.

The Elf on the Shelf må vara ett kul påhitt, men en riktig tradition i USA är det inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in