• 1
  • 2
2024-12-04, 00:09
Medlem
Vad sger ni konservativa om detta, ytterligare en konservativ hgerpolitiker som hotar demokratin i sitt land eller tom lyckas nedmontera demokratin i sitt land i vissa fall.

Vilket land blir nsta p fallrepet?
Citera
2024-12-04, 01:15
Medlem
Konstnarren5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Vad sger ni konservativa om detta, ytterligare en konservativ hgerpolitiker som hotar demokratin i sitt land eller tom lyckas nedmontera demokratin i sitt land i vissa fall.

Sydkorea r knappast en demokrati. Inget att se hr. Asiatiskt drama av en snubbe som inte gillas av ngon. Du verdriver, merapi.
Citera
2024-12-04, 01:37
Medlem
Citat:

Det hr inlgget r skrattretande dligt. Du greppar efter halmstrn och gr lngt du. Hgerpolitik har ingenting med detta att gra.

Men ska vi g s lngt s r vnstern vrre. Dom gillar ju totalitra styren.
Citera
2024-12-04, 04:33
Medlem
E-Mac.s avatar
Tnker du p krigslagar som Sydkoreas president utlyste p tisdagen (3 december 2024)?

Ngra timmar senare meddelade han att beslutet upphvs efter hrd kritik frn flera hll.

Jag tycker inte att Yoon Suk-Yeol missgrepp har ngot med
konservativa vrderingar att gra. Officiellt s tillhr Yoon Suk-Yeol det konservativa partiet Folkets parti (PPP) men jag har ftt uppfattningen att han mest r nnu en korrupt ledare bland mnga fler. Biden tex. r en av de mest korrupta presidenter ngonsin.
Citera
2024-12-04, 06:51
Medlem
Fr oss som r okunniga om Koreas politik, vad var bakgrunden till det som skedde? Jag trodde Korea var en skapligt fungerande demokrati, men med vissa problem frsts, sjlvmord, lg fertilitet, 4b rrelsen, Nordkorea....men i vrigt okej. Men jag har kanske helt fel?
Citera
2024-12-04, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaddyCool64
Det hr inlgget r skrattretande dligt. Du greppar efter halmstrn och gr lngt du. Hgerpolitik har ingenting med detta att gra.

Men ska vi g s lngt s r vnstern vrre. Dom gillar ju totalitra styren.

Den sittande presidenten i Sydkorea R nu konservativ. Han tillhr det konservativa partiet i Sydkorea.
Varfr r det s svrt fr er konservativa frklara varfr det just r s mnga tillhrande just ert hrn av politiken som hotar demokratin nu?

F se vad har vi fr ex.

-Polens PiS, hann stlla till med en hel del, nra de lyckades transformera bort den polska demokratin helt.
- Ungern, Victor Orban, r i full frd med att nedmontera s mycket han kan av demokratiska systemen.
och tillhr det konservativa paritet Fidesz, med extremnationalistiska tendenser ja...men likvl konservativt.
-Trump , say no more.
-Turkiet
-Serbien
etc etc

De nya konservativa vindarna i Europa/ vst lmnar spr....och de spren r tydligt icke demokratiska.

de br ju ni konservativa faktiskt ha en sikt om, eller hur?
Senast redigerad av Merapi 2024-12-04 kl. 10:13.
Citera
2024-12-04, 10:30
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PetterRetard
Fr oss som r okunniga om Koreas politik, vad var bakgrunden till det som skedde? Jag trodde Korea var en skapligt fungerande demokrati, men med vissa problem frsts, sjlvmord, lg fertilitet, 4b rrelsen, Nordkorea....men i vrigt okej. Men jag har kanske helt fel?

Jag kan inget om Sydkorea frutom att hgerdiktatorn Park lade grunden till moderna Sydkorea och brjade transformationen av ett land med analfabetiska risbnder till en teknologisk mecka genom att satsa nstan 30% av regeringens budget p utbildningssektorn.

Men jag skulle pst t TS att Sydkorea som hgerdiktatur eller demokrati r fortfarande bttre n vnsterdiktatorn Norrut.

Men stasiens "demokratier" r mrkliga ting. Deras "konservatism" ser ocks annorlunda ut n vr konservatism och deras kommunism ser till och med annorlunda ut n vr kommunism. Konfucianism spkar lite i alla typer av statsskick.
Senast redigerad av Naknekejsaren 2024-12-04 kl. 10:34.
Citera
2024-12-04, 12:26
Medlem
GusFrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Jag kan inget om Sydkorea frutom att hgerdiktatorn Park lade grunden till moderna Sydkorea och brjade transformationen av ett land med analfabetiska risbnder till en teknologisk mecka genom att satsa nstan 30% av regeringens budget p utbildningssektorn.

Men jag skulle pst t TS att Sydkorea som hgerdiktatur eller demokrati r fortfarande bttre n vnsterdiktatorn Norrut.

Men stasiens "demokratier" r mrkliga ting. Deras "konservatism" ser ocks annorlunda ut n vr konservatism och deras kommunism ser till och med annorlunda ut n vr kommunism. Konfucianism spkar lite i alla typer av statsskick.

Ja, ven deras liberala demokratier har ett starkare fokus p kollektivitet, social harmoni och auktoritet - ven om det finns begrnsningar med tanke p att de ekonomiska och politiska systemen r liberala.

Det gr det en smula kittlande att frska frestlla sig drmed hur moderniteten hade utvecklats om de vetenskapliga och industriella revolutionerna hade initierats i Nordostasien istllet fr Europa. Skert hade ngon religionskritisk intellektuell rrelse ftt genomslag, men vi hade inte ftt upplysningen med dess individualism och radikala brytning med det frggna. Frmodligen hade en sn antireligionsrrelse frskt balansera tradition och innovation mer (ganska likt hur tyskarna gjorde under kejsardmet). Hade ideologier ens uppkommit i nn mening hade de frmodligen varit mindre radikala i sin brytning med traditionella strukturer. Demokrati hade nog inte ens utvecklats, eftersom det i lnder som Taiwan, Sydkorea och Japan r en direkt fljd av amerikansk makt sedan 2vk. Snarare hade man nog haft monarkier i tskilliga stasiatiska lnder, inte helt olikt hur Saudiarabien har idag. Till skillnad frn s som skedde i Europa hade monarkierna med strsta sannolikhet kunnat verleva sekulariseringen bttre.

En sn tankevning kan vara spnnande och visar om ngot p det komplexa samspelet mellan kultur, ideologi och modernitet - och kanske framfrallt att utvecklingsvgar vi tagit inte r deterministiskt huggna i sten utan en fljd av makt och historia.

Om man sen frsker frestlla sig hur sen Europa och Nordamerika hade utvecklats i en sn vrld kolappsar tminstone mitt hjrnkontor. Blir fr komplicerat med tanke p hur avgrande det varit att dessa hndelser initierades i Europa. Men det r fullt mjligt att religisa institutioner hllit sitt grepp om Europa betydligt lngre och nordamerika hade koloniserats av Kina eller Japan.
Citera
2024-12-04, 17:30
Medlem
E-Mac.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PetterRetard

Det verkar vara frgan om en maktkamp mellan presidenten och parlamentet.

Oppositionen i Sydkorea ska bland annat ha sagt nej till presidentens budgetfrslag.
En del tror att det tminstone r en av anledningarna till beslutet om undantagstillstnd i landet (som timmar senare upphvdes).
Regeringen har blivit som paralyserad kring oenigheterna gllande budgeten.

Presidenten Yoon Suk-Yeol har med infrandet av krigslagar frskt utnyttja sin makt till att begrnsa oppositionen och drmed frskt strka sin egen makt. Samtidigt kmpar Yoon Suk-Yeol med korruptionsanklagelser.

Det officiella sklet till att infra krigslagar (som timmar senare upphvdes) enligt presidenten Yoon Suk-Yeol var att skydda demokratin frn oppositionen eftersom han anklagar oppositionspartiet DP fr att samarbeta med Nordkorea vilket d hotar landets skerhet.
Citera
2024-12-04, 17:32
Medlem
Galejans avatar
Citat:

Menar du att konservatism i sig utgr ett hot mot demokratin?
Citera
2024-12-04, 17:47
Medlem
E-Mac.s avatar
Citat:
Den sittande presidenten i Sydkorea R nu konservativ. Han tillhr det konservativa partiet i Sydkorea.
Varfr r det s svrt fr er konservativa frklara varfr det just r s mnga tillhrande just ert hrn av politiken som hotar demokratin nu?

F se vad har vi fr ex.

-Polens PiS, hann stlla till med en hel del, nra de lyckades transformera bort den polska demokratin helt.
- Ungern, Victor Orban, r i full frd med att nedmontera s mycket han kan av demokratiska systemen.
och tillhr det konservativa paritet Fidesz, med extremnationalistiska tendenser ja...men likvl konservativt.
-Trump , say no more.
-Turkiet
-Serbien
etc etc

De nya konservativa vindarna i Europa/ vst lmnar spr....och de spren r tydligt icke demokratiska.

de br ju ni konservativa faktiskt ha en sikt om, eller hur?

Om jag har en sikt i frgan? Ja du blandar ihop konservatism med korruption. Jag skulle gissa att alla typer av ideologier i praktiken blir mer eller mindre odemokratiska nr ledarskapet r korrumperat. Sedan kan det absolut vara s att de som fretrder ett (korrupt) konservativt parti strsslar lite konservativa vrderingar ver landet nr de innehar statsmakten, men idag tycker jag att de flesta ledare gr allt fr att gynna sig sjlv. Det innebr ven att komma undan straff fr olika typer av lagbrott. Och som sagt, det har ingen betydelse om det r ett vnsterparti, mittenparti eller hgerparti.
Joe Biden r urtypen fr en korrupt ledare som r demokrat. Han benda vl sin egen son nyligen fr olika typer av brott? Och vi har hur mnga kommunistledare som helst att nmna dr alla r/var totalt genomkorrumperade och det existerade inget "klasslst samhlle" alls utan ledarna levde i sus och dus.

S Presidenten Yoon Suk-Yeol tilltag har inget med konservatism att gra men dremot allt med korruption att gra. Han har helt enkelt missbrukat offentlig makt fr privat vinning.
Senast redigerad av E-Mac. 2024-12-04 kl. 17:50.
Citera
2024-12-04, 19:11
Medlem
Sydkoreas hger vill ha bttre relation med Japan och hrdare linje mot Nordkorea.

Medan Sydkoreas vnster r mer skeptisk till Japan och vill ha en mjuk linje mot Nordkorea.

Tycker hgern r vettigast i detta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in