Flashback bygger pepparkakshus!
Igår, 17:15
Medlem
exoticspices avatar
Väljer alltid självkassor om de finns och är öppna för att slippa köa. Slipper stressen och trängseln vid de vanliga kassorna.

I den matbutiken jag brukar handla står det alltid 4-5 personal vid självkassorna och snackar med varandra. I bland kan jag se att någon av dem sitter i kassan men då är det alltid ny personal som står och hänger med de andra i personalen som står och snackar.
Citera
Igår, 17:15
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av americandadfan
Var till min lokala ica idag. En stor butik med typ 8-10 bemannade kassor. Visst var på förmiddagen , men ingen satt i de bemannade kassorna. Istället var det en kvinna som erbjöd hjälp i självutcheckningen. Börjar ju bli mer och mer vanligt att kassapersonal verkar försvinna. Även i klädbutiker har jag börjat se det. Får mig att tänka på ni som jobbar som butikspersonal. Borde ni inte vara förbannade över utvecklingen ?

era jobb försvinner gradvis mer och mer. Snart behövs det ju knappt några personalen i butiken alls. "robotar " kan ju även packa upp varor i butiken snart. Också allt mer vanligt att man måste "stämpla ut" med kvittot för att komma ut.

Så ni som jobbar/jobbat mer eller mindre hela livet i butik , är ni förbannade eller "gillar" ni utvecklingen ?

Konsumenter vad känner ni är bäst ? betala i kassan eller i självutcheckning.

Kalla mig gammalmodig men föredrar själv utcheckning även om jag enbart har enstaka produkter.

Ibland har jag lust att fråga personalen i butiken när de erbjuder självutcheckning om de inte tycker att de skjuter sig lite själva i foten. Ju mer självutcheckning det blir ju mindre behov för deras jobb behövs det .
Saknar du tiden när man stod i kö på banken med räkningar, uttagsblanketter och sånt också, istället för att fixa med datorn eller telefonen?
Eller när man var tvungen att handla över disk på bolaget?
Kanske tillbaka till den gamla goda tiden när man köpte all mat över disk, innan det fanns ’snabbköp’?
Citera
Igår, 17:17
Medlem
Zoologens avatar
Ofta är självutcheckningen avhängig antalet varor (ex under 15 st). Storhandlar man får man vackert ställa sig i manuella kassakön.
Om den kön är jättelång och jag har ett mjölkpaket är det klart att jag ställer mig i självutcheckningen.
Citera
Igår, 17:19
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Hade man kunnat lita på folk hade även systemet varit självskanning.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sk...-systembolaget
Det finns redan.
Citera
Igår, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Saknar du tiden när man stod i kö på banken med räkningar, uttagsblanketter och sånt också, istället för att fixa med datorn eller telefonen?
Eller när man var tvungen att handla över disk på bolaget?
Kanske tillbaka till den gamla goda tiden när man köpte all mat över disk, innan det fanns ’snabbköp’?

Ja, när min farmor var ung så åkte man några gånger om året in till Kungliga Telegrafverkets kontor för att ta reda på hur mycket man ringt för och betala sin telefonräkning...
Citera
Igår, 17:22
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sk...-systembolaget
Det finns redan.
O katten, det var nytt för mig.

Tackar för info.
Hoppas vi får det också snart.
Och då kan troligen fler personal finnas ute i butiken och ge räd om man så önskar.
Citera
Igår, 17:35
Medlem
Sitter själv i kassan på en matbutik och visst så händer det att man skäller ut kunder som väljer snabbkassan istället för att växla några ord med mig
Citera
Igår, 17:43
Medlem
TompaOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Det man blir förbannad på är ju mest hur jävla dåliga och ineffektiva självutcheckningarna är. Det tar längre tid än i en vanlig kassa pga hur dumt de är utformade, folk fattar inte och behöver hjälp och tekniken fallerar ibland. Så även att man har en en station där kunden ska kunna sköta kassan själv så måste man ha en eller två personer som står där hela tiden. Vad fan är poängen med det? Om de personerna istället satt i en vanlig kassa så skulle det vara MYCKET effektivare samt att man skulle slippa höra gnället från kunder som hatar självutcheckningskassorna.
Hur tänkte du nu? Nu kan en person expediera 4-10 personer samtidigt istället för en i taget.

Blir alltid fascinerad när självscanningen är ledig och folk väljer att frivilligt stå i kö 5-10 minuter. Aldrig förstått vilka dumma får det är som står i den vanliga kassan, det verkar korrelera med teknikfientlighet och någon form av tyst protest.
Citera
Igår, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PhilipsDP18
Mitt intryck av det där tramset är att det är fortfarande lika många kassörskor fast dom står brevid scanningen och ser jävligt dumma ut istället för att sitta i en kassa och göra sitt jobb. Jag vägrar all form av självscanning.

Har du någonsin varit i en livsmedelsbutik? Det är definitivt inte känslan jag får när jag ser.

Själv tycker jag självscanning är en sjysst förbättring. Gå in, ta och scanna sina varor och stoppa i medhavd kassa, checka ut, betala och åka hem. Istället för att gå in och lägga varor i korgen, ställa sig i en lång kö, plocka upp alla varor igen, vänta lite till, få betala och plocka ner alla sina varor igen för att efter många om och men kunna åka hem med varorna. Isht om man bara har något enstaka man skall ha.
Citera
Igår, 17:48
Medlem
PhilipsDP18s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Har du någonsin varit i en livsmedelsbutik? Det är definitivt inte känslan jag får när jag ser.

Själv tycker jag självscanning är en sjysst förbättring. Gå in, ta och scanna sina varor och stoppa i medhavd kassa, checka ut, betala och åka hem. Istället för att gå in och lägga varor i korgen, ställa sig i en lång kö, plocka upp alla varor igen, vänta lite till, få betala och plocka ner alla sina varor igen för att efter många om och men kunna åka hem med varorna. Isht om man bara har något enstaka man skall ha.

Du låter asocial.
Citera
Igår, 17:52
Medlem
Hemköp har det ju super när du arbetar i kassan med lång kö och får upp ålderskoll i självskanningen som ska godskännas samtidigt som du tar vanliga kunder. Blir samma urvalstest på kassörer snart som på lokförare och stridspiloter.
Citera
Igår, 17:53
Medlem
Hardstekts avatar
Det måste ha skett massiva besparingar de senaste åren.

Inte ens på lördag, söndag är det mer än en eller två kassor öppna på de stormarknaderna jag brukar besöka.

Jag minns när man var ung och följde med föräldrarna till b&w, då var det typ 10 kassor öppna på en lönehelg.

Självskanning är en förbättring för kunden. Man kan ta en kasse, scanna och typ aldrig stå i kö.

Något som däremot inte är en förbättring kioskerna på mcdonalds och dyl. Det tar längre tid än att beställa i kassan, samtidigt som man får stå och glo på ett nummer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in