Citat:
Ursprungligen postat av
americandadfan
Nej tycker inte det är enklare, spec i klädbutik. Måste man själv ta av galgar och stoppa in i påsen. Servicen tycker jag ska ingå i priset. Visst är det "enkelt " att göra själv . Men personalen är ju där av en anledning . Därför det heter "service yrke"
edit kan vi lika gärna stänga ner fysisk butiker helt och enbart köra via internet.
Kläd- och skobutiker mm brukar jag handla via bemannad kassa.
Men om jag handlar på ICA, Biltema, IKEA mm så är det smidigare med självskanning tycker jag.
Service ingår i priset men butiker måste även de rationalisera för att bli mer kostnadseffektiva och kunna konkurrera med webhandeln.
Gå tillbaka till tiden man handlade vin, öl och sprit på systembolaget via disk. Personalen fick gå och hämta det man ville ha. Hade man kunnat lita på folk hade även systemet varit självskanning.
Jag ser stor fördel i att handla livsmedel mm i självskanningsbutiker för att man plockar direkt ner i sin kasse och efter betalning bara att åka hem. Istället för att lägga sakerna i en kundvagn och plocka upp på bandet för att sedan plocka ner igen. Även mycket bra om man har bråttom och bara ska ha några få saker.