Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
Igår, 15:29
Medlem
Var till min lokala ica idag. En stor butik med typ 8-10 bemannade kassor. Visst var på förmiddagen , men ingen satt i de bemannade kassorna. Istället var det en kvinna som erbjöd hjälp i självutcheckningen. Börjar ju bli mer och mer vanligt att kassapersonal verkar försvinna. Även i klädbutiker har jag börjat se det. Får mig att tänka på ni som jobbar som butikspersonal. Borde ni inte vara förbannade över utvecklingen ?

era jobb försvinner gradvis mer och mer. Snart behövs det ju knappt några personalen i butiken alls. "robotar " kan ju även packa upp varor i butiken snart. Också allt mer vanligt att man måste "stämpla ut" med kvittot för att komma ut.

Så ni som jobbar/jobbat mer eller mindre hela livet i butik , är ni förbannade eller "gillar" ni utvecklingen ?

Konsumenter vad känner ni är bäst ? betala i kassan eller i självutcheckning.

Kalla mig gammalmodig men föredrar själv utcheckning även om jag enbart har enstaka produkter.

Ibland har jag lust att fråga personalen i butiken när de erbjuder självutcheckning om de inte tycker att de skjuter sig lite själva i foten. Ju mer självutcheckning det blir ju mindre behov för deras jobb behövs det .
Senast redigerad av americandadfan Igår kl. 15:34.
Citera
Igår, 15:33
Medlem
Folk i sverige är ju ofta väldigt kortsiktigt tänkande och egocentrerade.

De bryr sig inte ett skit om att grannen också ska ha jobb=gynnar en själv i slutändan med mer konsumtion och mindre skatt+mindre kriminalitet osv.

Bara lättlurade idioter som betalar med self checkout och kort/swish.

En del av personalen har ju inte stort iq heller när de försöker lura en till självincheckningen.
De verkar inte ens fatta att de kommer bli av med jobbet så småningom.

Lika idiotiska som bankpersonalen som lurade folk att göra hela bankens jobb hemma på datorn och betala med kort så att deras arbete blev överflödigt och de stängde alla bankkontor och har minimalt med personal och minimala öppettider på kvarvarande kontor.

Förut fanns det fullt med kassapersonal och de öppnade ny kassa såfort det blev för lång kö.
Nu är det många butiker som med flit har extra lite personal så att idioter ska tänka att de använder självutcheckningen istället.

Vi får betala alla dessa förlorade jobb och konsumtion genom skattsedeln istället.

I vissa länder ännu värre där de bytt ut all kassapersonal i stora butiker.

1 eller 2 bemannade kassor med helvetisk kö och 10 eller 15 self checkout maskiner med 1 person som hjälper till vid problem.

HAr tillex 1000 butiker i sverige 3000 kassor mindre och lurar folk till att göra butikens jobb så är det cirka 6000 heltidstjänster som försvinner för svenskar .

Denna besparing brukar gå i fickan på ica handlaren,ikea osv.

Räknar vi på det enkelt och säger att varje anställd får minst 30 tusen i lön innan skatt(med ob tillägg,helgtillägg )

så är det minst 1500 miljoner kronor som försvinner ur vanlig konsumtion varje år och dessa pengar skapar heller inte sen kringjobb för andra anställda när de skulle konsumerats.

Istället får staten betala mer bidrag och får in mindre arbetsgivaravgifter och andra skatter.

Helt onödigt.
Senast redigerad av Blatteman Igår kl. 16:00.
Citera
Igår, 15:36
Medlem
PhilipsDP18s avatar
Mitt intryck av det där tramset är att det är fortfarande lika många kassörskor fast dom står brevid scanningen och ser jävligt dumma ut istället för att sitta i en kassa och göra sitt jobb. Jag vägrar all form av självscanning.
Citera
Igår, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Folk i sverige är ju ofta väldigt kortsiktigt tänkande och egocentrerade.

De bryr sig inte ett skit om att grannen också ska ha jobb=gynnar en själv i slutändan med mer konsumtion och mindre skatt+mindre kriminalitet osv.

Bara lättlurade idioter som betalar med self checkout och kort/swish.

En del av personalen har ju inte stort iq heller när de försöker lura en till självincheckningen.
De verkar inte ens fatta att de kommer bli av med jobbet så småningom.

Lika idiotiska som bankpersonalen som lurade folk att göra hela bankens jobb hemma på datorn och betala med kort så att deras arbete blev överflödigt och de stängde alla bankkontor och har minimalt med personal och minimala öppettider på kvarvarande kontor.

Förut fanns det fullt med kassapersonal och de öppnade ny kassa såfort det blev för lång kö.
Nu är det många butiker som med flit har extra lite personal så att idioter ska tänka att de använder självutcheckningen istället.

Vi får betala alla dessa förlorade jobb genom skattsedeln istället.

I vissa länder ännu värre där de bytt ut all kassapersonal i stora butiker.

1 eller 2 bemannade kassor med helvetisk kö och 10 eller 15 self checkout maskiner med 1 person som hjälper till vid problem.

Citat:
Ursprungligen postat av PhilipsDP18
Mitt intryck av det där tramset är att det är fortfarande lika många kassörskor fast dom står brevid scanningen och ser jävligt dumma ut istället för att sitta i en kassa och göra sitt jobb. Jag vägrar all form av självscanning.

word

Man tycker ju de har ju personal där av en anledning. Som du säger det ser ju lite absurt ut när de står där och glor och ser med fasa agda 80 komma som för henne att använda en självutcheckning är som att läsa en text på japanska .
Citera
Igår, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av americandadfan
Var till min lokala ica idag. En stor butik med typ 8-10 bemannade kassor. Visst var på förmiddagen , men ingen satt i de bemannade kassorna. Istället var det en kvinna som erbjöd hjälp i självutcheckningen. Börjar ju bli mer och mer vanligt att kassapersonal verkar försvinna. Även i klädbutiker har jag börjat se det. Får mig att tänka på ni som jobbar som butikspersonal. Borde ni inte vara förbannade över utvecklingen ?

era jobb försvinner gradvis mer och mer. Snart behövs det ju knappt några personalen i butiken alls. "robotar " kan ju även packa upp varor i butiken snart. Också allt mer vanligt att man måste "stämpla ut" med kvittot för att komma ut.

Så ni som jobbar/jobbat mer eller mindre hela livet i butik , är ni förbannade eller "gillar" ni utvecklingen ?

Kalla mig gammalmodig men föredrar själv utcheckning även om jag enbart har enstaka produkter.

Ibland har jag lust att fråga personalen i butiken när de erbjuder självutcheckning om de inte tycker att de skjuter sig lite själva i foten. Ju mer självutcheckning det blir ju mindre behov för deras jobb behövs det .

Det finns ju redan personallösa butiker o man har sett på efterlyst vad man förväntat dvs att hoodiefolk går in o stjäl o ibland knarlpzykon som gör detta mer öppet - det går ju alltid att tvinga sig in med någon riktig kund som är svagare
Citera
Igår, 16:32
Medlem
killawifes avatar
Det man blir förbannad på är ju mest hur jävla dåliga och ineffektiva självutcheckningarna är. Det tar längre tid än i en vanlig kassa pga hur dumt de är utformade, folk fattar inte och behöver hjälp och tekniken fallerar ibland. Så även att man har en en station där kunden ska kunna sköta kassan själv så måste man ha en eller två personer som står där hela tiden. Vad fan är poängen med det? Om de personerna istället satt i en vanlig kassa så skulle det vara MYCKET effektivare samt att man skulle slippa höra gnället från kunder som hatar självutcheckningskassorna.

Jag jobbade på Biltema när de började med sina självutcheckningskassor och det var kaos. Den otroligt inkompetenta ledningen trodde att vi i kundservice skulle kunna sköta även självscanningen men det hann vi inte med för det var så enormt mycket problem så de fick ta personen som normalt sett hade kassatjänst och sätta den där istället. Kunderna hatade det och iom att man inte ville öppna en vanlig kassa, då ledningsgruppen hade det som tvång att man skulle använda självscanningen, så gick många kunder istället till kundservice och krävde att få betala där istället så vi fick mycket mer att göra.
Jag slutade sen på Biltema men har hört av mina f.d arbetskamrater att man nu stängt självscanningen i många butiker då man upptäckte att svinnet ökade ganska rejält efter de kom. Det senaste jag hörde var att man skulle ta bort dem.
Citera
Igår, 16:33
Medlem
Sunimods avatar
Citat:

Tillhör naturlig utveckling.
Eller hade du trott fabriker skulle byggas nuförtiden utan industrirobotar?
Folks som sitter på kontoren med skrivmaskiner och räknemaskiner med remsa och gör produktionsplanering mm utan moderna ERP system.

Jag väljer alltid självskanning om det finns. Enklare och oftast mindre kö.
Citera
Igår, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Tillhör naturlig utveckling.
Eller hade du trott fabriker skulle byggas nuförtiden utan industrirobotar?
Folks som sitter på kontoren med skrivmaskiner och räknemaskiner med remsa och gör produktionsplanering mm utan moderna ERP system.

Jag väljer alltid självskanning om det finns. Enklare och oftast mindre kö.

Nej tycker inte det är enklare, spec i klädbutik. Måste man själv ta av galgar och stoppa in i påsen. Servicen tycker jag ska ingå i priset. Visst är det "enkelt " att göra själv . Men personalen är ju där av en anledning . Därför det heter "service yrke"

edit kan vi lika gärna stänga ner fysisk butiker helt och enbart köra via internet.
Senast redigerad av americandadfan Igår kl. 16:43.
Citera
Igår, 16:46
Medlem
Bojkottar de flesta butiker med endast själv ut checkning, tycker synd om alla som inte har hjärna och motivation att utbilda sig vidare eller behöver ett deltidsjobb, vart ska dessa hamna? Ränna omkring i Samhall uniform i gallerian med nävarna i fickorna som indirekt finansieras med skattepengar?
Citera
Igår, 16:48
Medlem
Citat:
Börjar ju bli mer och mer vanligt att kassapersonal verkar försvinna. Även i klädbutiker har jag börjat se det.

I klädbutiker känns det motiverat, man får ofta vänta vid kassan medan personalen hjälper någon kund bland kläderna. Bättre de är ute på golvet och hjälper kunder att välja och hitta rätt istället för att knappa på kassan, fråga "är du medlem", "vill du bli?", "Vill du ha en påse?"
Citera
Igår, 17:02
Medlem
Där jag bor använder få självkassorna i en butik så där har dom att göra iaf. Även toppen för mig som föredrar självkassan, går ofta rakt förbi en kö med folk till en tom självkassa!
Citera
Igår, 17:09
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Nej tycker inte det är enklare, spec i klädbutik. Måste man själv ta av galgar och stoppa in i påsen. Servicen tycker jag ska ingå i priset. Visst är det "enkelt " att göra själv . Men personalen är ju där av en anledning . Därför det heter "service yrke"

edit kan vi lika gärna stänga ner fysisk butiker helt och enbart köra via internet.
Kläd- och skobutiker mm brukar jag handla via bemannad kassa.
Men om jag handlar på ICA, Biltema, IKEA mm så är det smidigare med självskanning tycker jag.
Service ingår i priset men butiker måste även de rationalisera för att bli mer kostnadseffektiva och kunna konkurrera med webhandeln.

Gå tillbaka till tiden man handlade vin, öl och sprit på systembolaget via disk. Personalen fick gå och hämta det man ville ha. Hade man kunnat lita på folk hade även systemet varit självskanning.

Jag ser stor fördel i att handla livsmedel mm i självskanningsbutiker för att man plockar direkt ner i sin kasse och efter betalning bara att åka hem. Istället för att lägga sakerna i en kundvagn och plocka upp på bandet för att sedan plocka ner igen. Även mycket bra om man har bråttom och bara ska ha några få saker.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in