Citat:
Ursprungligen postat av
gagagagagagaga
Hej alla Flashbackare,
Eftersom vi i tidigare trådar på argumenterat sätt kommit fram till att det nuvarande svenska pensionssystemet helt enkelt går ut på att stjäla av de döda ( den sk allmänna delen dvs merparten av pengarna , inget efterlevnadsskydd på den biten samt omöjligt att ta ut som klumpsumma även om man hade cancer med endast två veckor kvar att leva ) och att stjäla ifrån de döda , runtom i världen sedan åtminstone Vikingatiden , men i de mer avancerade kulturerna mycket tigare än så ansetts vara bland det lägsta man kan sjunka , så tänkte jag starta en ny tråd med konstruktiva lösningar till ett nytt pensionssytem.
Jag börjar och sen får alla bygga på med smarta och konstruktiva förslag.
Jag föreslår , att som i Tyskland , egna företagare inte ska behöva betala in den delen som går till deras egna pension , för de har ju redan bevisat att de vet bättre än någon halvimbecill i statlig tjänst som ska "förvalta" dvs potentiellt stjäla deras pengar.
Bygg gärna på!
Allmän pension är en försäkring. (Lagreglerna som styr den finner du i social
försäkringsbalken.)
Menar du att villaförsäkring är stöld från dom som inte får kåken nedbrunnen/översvämmad. Du kan ju inte vända dig tilö försäkringsbolaget efter 20 år och kräva återbetalning av premierna för villaförsäkringen.
Du får bara pengar från en försäkring om du behöver det. En död person behöver inte pension.
Det är inte orimligt att den statliga grundpensionen organiseras som en försäkring. De som vill kan bygga på med andra försäkringar med andra vilkor, eller sparande.