2024-12-07, 19:40
Medlem
Zeusys avatar
https://www.hemhyra.se/nyheter/jatte...nns-rattvisan/

Citat:
Det var vintern 2022 som vatten började läcka in till en källarlokal i ett hyreshus i centrala Malmö. Misstankarna riktades mot lägenheten ovanför där en 68-årig man bor i en liten etta. Hyresvärden MKB, det kommunala bostadsbolaget i Malmö, beställde en besiktning av bostaden som visade på omfattande fuktskador. Skälet till fuktskadorna, enligt besiktningen: ”felhantering av vatten under lång tid”.

Vatten hade runnit från badrummet, det luktade urin och det fanns dessutom mögel i lägenheten. Så såg hyresvärden det. Bilder bekräftade fuktskadorna, men hyresgästen höll inte med om att det var hans fel.

600k ...mycket pengar. Ver har rätt/fel?
Citera
2024-12-07, 19:50
Medlem
Har hyresgästen misskött lägenheten så att det uppstår stora skador på den, vem skall då betala om inte hyresgästen?
Citera
2024-12-07, 19:57
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Det är någonting som inte stämmer, det kostar inte 600k att renovera en etta och dessutom måste man göra åldersavdrag.

Att hyresgästen betalade 300k är också för mycket, tror fastighetsbolaget är supernöjda, han borde aldrig gjort en förlikning!
Citera
2024-12-07, 20:04
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kilowattjagaren
Det är någonting som inte stämmer, det kostar inte 600k att renovera en etta och dessutom måste man göra åldersavdrag.

Att hyresgästen betalade 300k är också för mycket, tror fastighetsbolaget är supernöjda, han borde aldrig gjort en förlikning!
Nja, nu är det ju inte en vanlig renovering det handlar om. Att byta ett icke-fuktskadat golv är billigare än när det är fuktskadat. Och nu hade ju skadorna gått igenom golvet ända till källaren under. Vi snackar alltså inte om lite ytliga fuktskador som bara berör parketten. Åldersavdraget blir garanterat väsentligt lägre för sådana saker.
Citera
2024-12-07, 20:17
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Nja, nu är det ju inte en vanlig renovering det handlar om. Att byta ett icke-fuktskadat golv är billigare än när det är fuktskadat. Och nu hade ju skadorna gått igenom golvet ända till källaren under. Vi snackar alltså inte om lite ytliga fuktskador som bara berör parketten. Åldersavdraget blir garanterat väsentligt lägre för sådana saker.

Du kan lägga ny parkett på blöt betong bara fukthalten är lägre än 96% så jag är övertygad om att hela räkningen var ordentligt kryddad. Jag är övertygad om att renoveringen av lokalen las på hyresgästens lägenhet.
Citera
2024-12-07, 20:20
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Du kan lägga ny parkett på blöt betong bara fukthalten är lägre än 96% så jag är övertygad om att hela räkningen var ordentligt kryddad. Jag är övertygad om att renoveringen av lokalen las på hyresgästens lägenhet.
Ja, jag utesluter inte att de har saftat på. Det är mycket möjligt. Men jag är heller inte jätteförvånad över kostnaden.
Citera
2024-12-07, 20:29
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Ja, jag utesluter inte att de har saftat på. Det är mycket möjligt. Men jag är heller inte jätteförvånad över kostnaden.

Det är jag eftersom jag jobbar med just dessa kostnader.
Och åldersavdragen på golv, väggar, köksinredning samt badrum gör att jag skulle tro att en rimligare kostnad efter åldersavdragen borde landat på max 150k.

Den som hjälpte hyresgästen juridiskt var i alla fall klappkass.
Det händer att HGF ringer mig för att få redan på kostnader vid tvist mellan hyresgäst och hyresvärd.
Citera
2024-12-07, 20:51
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Och åldersavdragen på golv, väggar, köksinredning samt badrum gör att jag skulle tro att en rimligare kostnad efter åldersavdragen borde landat på max 150k.

Det händer att HGF ringer mig för att få redan på kostnader vid tvist mellan hyresgäst och hyresvärd.
Ok, if you say so. Jobbar du med sådant har du högre auktoritet än jag.
Citera
2024-12-07, 21:32
Medlem
IRMEs avatar
Citat:

ja men vad ska hyresgästen göra. Hyr man en lägenhet så är det ju inte som att man har ekonomiska medel så att man kan ringa en jurist själv, det är ju också relativt svårt att veta vem som är bra.
Citera
2024-12-07, 22:44
Avstängd
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeusy
https://www.hemhyra.se/nyheter/jatte...nns-rattvisan/

[b]

600k ...mycket pengar. Ver har rätt/fel?

Har man ingen försäkring så blir det dyrt.
Citera
2024-12-08, 17:44
Medlem
killawifes avatar
Felhantering av vatten? Vad fan är det? Låter som en vanlig hyresvärds-blåsning som de drar till med när de inte vill betala.
Men vad ska man göra? Man skiter i att betala givetvis. Är man 68 så står man redan med ena foten i graven så det är ju bara att ge dem långfingret, åka till lägenheten efter att den renoverats och slå på alla kranar sen casha ut sitt socialbidrag och bo i en annan lägenhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in