• 4
  • 5
2024-12-31, 11:45
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belowmepls
Så fortsätta att mer eller mindre förgifta folk, annars måste folk dö på gatan. Mkay. Korrelationen mellan det ökade fokuset på psykisk ohälsa och utskrivning av piller kommer snart innebära att vi måste ha SSRI i vattnet.

Du verkar inte inse att det är MASSOR av oskyldiga som får sina liv förstörda av dessa mediciner. Att man slängde ut förståndshandikappade och psykiskt sjuka människor på gatan är inte ett argument för att 50% av befolkningen ska klassas som "sjuka" och få medicin.

Vilket jag inte heller förespråkat. Tvärtom så skrev jag:

Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Därmed inte sagt att man ska låta halva befolkningen gå på lyckopiller. Om folk upplever att de behöver medicinering för att klara av vardagen finns det kanske problem i samhället som vi bör ta tag i.

Till skillnad från dig anser jag dock att de problem som finns i psykiatrin ska tacklas genom förbättringar, inte genom nedläggning. Jag håller inte heller med om din svartmålning av psykofarmaka. Det finns människor som behöver dessa mediciner för att kunna leva ett drägligt liv.
Citera
2025-01-02, 14:26
Medlem
engammalfisks avatar
Här är några vanliga argument & incitament i tråden & annorstädes med svar ifrån mig.

"Psyk mediciner behövs, patienterna mår bättre"
Det vill jag ha bekräftat bevis på, självmord är inget främmande i Sverige trots den befintliga vården & attityden & inriktningen för de som inte är såsom mallarna & det som anses normalt för tillfället & som kontentan av tidsåldern dikterar.

"Mental sjukhusen borde blivit bättre och mer hemtama istället för att stängas ned, det blev dåligt när kokko folket blev avhysta & forslades ut i samhället."
Det finns gruppboenden att sätta dom i. Och att spruta i dom "medicin" är poänglöst, de lever i sina egna små världar vad man än gör, ifall det går att göra en knäpp till normal då är det nobelpris dags.

"Jag och dom behöver åtgärd så då behöver du och de och de också det, det är givet & naturligt med att tillföra kemiska preparat in i människo kroppar, homo sapiens som är 2 miljoner år gammal behöver verkligen de här medicinerna som utvecklades i "nödens" år 1950-1960."
:::
Om man inte är dömd för något våldsbrott, man är inte psykotisk, ifall det som anses avvikande inte utgör något hot mot andra eller en själv, ifall det enda "mediciner" gör är att ge en kvalmig fadd känsla, de tar inte bort "hallucinationer", de är verkningslösa, ifall man är helt reko & med på noterna & med i matchen, varför ska då tillförordnad halvstatlig auktoritet dra till med preparat med biverknings lista värre än hanta viruset på häflten av allt som rör sig.
Citera
2025-01-02, 14:38
Medlem
VoldemortZelenskyjs avatar
Psykiatri är en utväxt av religion och filosofi, och kan knappast betecknas som vetenskap. Ett slags hokus pokus i likhet med "traditionell" kinesisk medicin. KBT och sådant skräp är inte ägnat att hjälpa någon.
Citera
2025-01-02, 14:42
Medlem
Om vi ska lägga ned psykiatrin, vad ska vi då göra med de svårt psykiskt sjuka?
Citera
2025-01-02, 14:45
Medlem
engammalfisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoldemortZelenskyj
Psykiatri är en utväxt av religion och filosofi, och kan knappast betecknas som vetenskap. Ett slags hokus pokus i likhet med "traditionell" kinesisk medicin. KBT och sådant skräp är inte ägnat att hjälpa någon.
Utväxt från idioti & tafatthet mer än religion & filosofi. KBT hjälper dem som utför den, de blir sysselsatta plus att de kan inkassera lön och det är inte slumpen som får dem att välja inriktning för sitt arbetsliv, flugor dras till skit, den som sa det han var det som man sade som barn.
Senast redigerad av engammalfisk 2025-01-02 kl. 14:47.
Citera
2025-01-02, 15:45
Medlem
engammalfisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norkam
Om vi ska lägga ned psykiatrin, vad ska vi då göra med de svårt psykiskt sjuka?
Bra fråga men det är bara någon enstaka procent som verkligen behöver sluten avdelning & preparat varje dag och då räknar inte jag inte ens med de som är trendigt låtsas sjuka & "gått in i väggen" eller "haft en psykos" och inte "jag hörde röster" simulanter/arbetsvägrare.
Senast redigerad av engammalfisk 2025-01-02 kl. 15:47.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in