• 1
  • 2
2024-12-11, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dykarklubben
Hej!
Jag har i flera rtionden undrat ver hur/ varfr det kan finnas urfolk i den norra delen av sverige och hur det kan komma sig att vi har enl. lag sk minoriteter hr i landet d majoriteten av oss inte alls kan jmfra oss med dessa sk. minoriteter vad det gller familjestorlek/ slkt och liknande gemenskap till antalet. Vi r ju mer eller mindre helt separerade frn varandra och vr forna kultur, vi vanliga av "Crethi och Plethi" dvs svenskar.

Dessa sk. minoriteter r ju i sjlva verket enorma slkter som hller ihop och gynnas enormt via olika specialfrmner/ bidrag etc mm osv.

Kan kanske andra folk tex frn thailand och bosatta hr i landet ocks kunna kvalificera sig till en av de sk. minoriterna hr i landet, eller?
Vem/ vilka har bestmt och bestmmer framt att det ska finnas sk. minoriteter hr i landet? Varfr har dessa sk . minoriteter sdana ENORMA frdelar gente oss andra hr i landet?

Vi har ju ftt lra oss att vi ALLA hrstammar frn afrika och d borde vl det vara s att det r i afrika vi kan finna just vrt ALLAS urfolk och inte hr i sverige, eller?
Ett urfolk borde vl dessutom leva som just ett sdant och inte bo och leva som vem som helst annars gr dvs i moderna hus och ha flertalet olika slags motorfordon etc mm odyl, eller?

Allst - Jag undrar ver detta - helt allvarligt - och hoppas att just du kanske kan hjlpa mig att f klarhet i dessa fr mig s obegripliga mnen ssom - urfolk och minoriteter. Och/ eller - rtta mig s grna ifall jag har fel i ngot av mina funderingar och pstenden.

Tack!

- HajRamn S

Jag tycker mig nu vara mer n sker p att det inte finns ngot sk. urfolk i norra sverige. Det urfolk som faktiskt finns eller har funnits kommer ngonstans frn den stora kontinenten som heter afrika.
Vad det gller de sk. minoriteterna s r det hg tid att avskaffa dessa d vi alla har samma strvanden att leva i en fr var och en av oss tillrckligt god levnadskultur och som frmjar var och en av oss men ven vr egna grupptillhrighet. Det som borde hllas hgst r att vi alla hr i landet boendes och verkandes ska kort och gott kallas fr svenskar. Vi och Dom banar vg till detta nu motsatta.

Kort - Uppdatera alla de irrlror som sger annat n att Urfolket till oss mnniskor kommer frn afrika. Samt att avskaffa termen minoriteter och hdanefter behandla alla hr i landet boendes och verkandes som svenskar.

Tack fr ordet!
. HajRamn S
Citera
2024-12-11, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dykarklubben
Jo och det dr med trollen r det faktiskt romer som det borde och kan syftas p - se tex mlningar och teckningar av John Bauer.....
Jag tror trollmyten kom till lngt innan romerna kom. Och skert lngt innan John Bauer
Romerna gick vl inte kldda i skinn? och rrde sig bland svenskarna och p nra hll ser de inte ut som troll.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in