Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-12-11, 05:02
Medlem
mUdajs avatar
Hej!

Har börjat fundera litegrann. Behöver köra ett hydrauldrivet redskap för lite jobb jag ska göra och kollade först på att tillverka det hela själv och köra med ett bensindrivet hydraulaggregat. Vill inte gå in på exakt vad det gäller.

Men efter lite forskning så märker jag att ett som flödar typ 20-25+ liter i minuten är ganska dyrt och att det kanske vore vettigare att köpa en begagnad kompaktlastare som att man även har användning för i andra uppdrag. Har egentligen inget behov för en kompaktlastare i övrigt men sånt brukar ju komma när man väl har en.. Vore bra att kunna lasta med den också inte så tunga grejer typ max 130kg.

Vikt under 2 ton är ett krav men närmare under 1,5 ton är väl ett plus. Kollar egentligen bara på gamla bobcat typ 463 som jag ser går på auktion då och då för vettiga priser. Skruva själv är inget bekymmer alls om det behövs.

Det som gör att jag drar mig lite för det r att det vore fint att hämta lite saker ute i skogen, om det nu är möjligt. Är fin terräng överallt och inte överdrivet dåligt men en Bobcat är ju inte direkt någon skogsmaskin. Budget är typ 75k max för maskinen och där tillåts ju som mest bara gamla ”skid steers”.

Är detta en god tanke eller har jag bara blivit alldeles för sugen på en maskin? Fyrhjulingar fungerar ju de med men känns inte lika användbart i övrigt utanför det här.
Citera
2024-12-11, 07:27
Medlem
StiegGeils avatar
Skulle nåt sånt här fungera för dig, är ju lite bättre i terräng än en Bobcat eller liknande

https://kompakttraktor.com/traktorer...zb1-16-lastare
Citera
2024-12-11, 07:32
Medlem
Alltid bättre med traktor, om man inte bara skall ha det till en sak, dessutom har oftast div kompaktlastare sina egna tillbehör, medans traktorer är samma för alla, dvs lättare och billigare att få tag på.
Citera
2024-12-11, 09:07
Medlem
F.B.Dases avatar
Om jobbet är begränsat i tid, hyr?
Citera
2024-12-11, 10:16
Medlem
mUdajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F.B.Dase
Om jobbet är begränsat i tid, hyr?

Är inte begränsat på så vis och skulle nog inte lämpa sig för hyrning riktigt
Citera
2024-12-11, 10:17
Medlem
mUdajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priamos2014
Alltid bättre med traktor, om man inte bara skall ha det till en sak, dessutom har oftast div kompaktlastare sina egna tillbehör, medans traktorer är samma för alla, dvs lättare och billigare att få tag på.

Jo absolut, traktor finns tillgång till men när de lika ska vara en sån liten maskin känns det som de redskapen bara kommer användas till just den här maskinen ändå
Citera
2024-12-11, 10:18
Medlem
mUdajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StiegGeil
Skulle nåt sånt här fungera för dig, är ju lite bättre i terräng än en Bobcat eller liknande

https://kompakttraktor.com/traktorer...zb1-16-lastare

Hade kanske varit något, hittar ingen info om kapacitet på frontlastaren eller om de finns hydrauluttag och flödet från pumpen. Kanske får skriva och fråga! Hade missat den här sidan tack för tipset!
Citera
2024-12-11, 11:32
Medlem
Bobcat är ett fantastiskt redskap!

Och som har utmärkta terrängegenskaper.

Ett "multitool" på 4 hjul.

När man väl skaffat en fattar man inte hur man klarat sig utan.
Citera
2024-12-11, 15:59
Medlem
mUdajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boibuss
Bobcat är ett fantastiskt redskap!

Och som har utmärkta terrängegenskaper.

Ett "multitool" på 4 hjul.

När man väl skaffat en fattar man inte hur man klarat sig utan.

Verkar vara bra maskiner, har du en själv?
Citera
2024-12-13, 19:54
Medlem
Tveksamt om en bobcat klarar terrängkörning, stor risk att man blir hängande på nån stubbe. En kompakt liten lastmaskin gör väl samma jobb, och har större hjul och frigång
Citera
2024-12-13, 22:21
Medlem
KiselMupps avatar
Bobcat 463 går ofta på rivning, kolla efter repor längs med maskinen.
Betongdammet gör att slitaget går betydligt snabbare än för maskiner som gått på jordbruk eller entreprenad (har för mig att någon i branschen sa 3 ggr snabbare, dvs en rivningsmaskin som gått 1000 timmar är lika sliten som en jordbruksmaskin som gått 3000 timmar).

Kubotan som StiegGeil länkade till väger mindre så det blir inte lika djupa spår i marken.

Citat: priamos2014
"Alltid bättre med traktor, om man inte bara skall ha det till en sak, dessutom har oftast div kompaktlastare sina egna tillbehör, medans traktorer är samma för alla, dvs lättare och billigare att få tag på."

Nja, saker som skall monteras på trepunktslyften har samma fäste (om vi bortser från diametern på bultarna) medans frontlastare finns med flera olika fästen.
Börja med att kolla vad fästet på maskinen du vill köpa heter och kolla upp utbudet av redskap och svetsfästen.

Kolla också hur mycket du kan belasta frontlastaren utan att knäcka hjulspindlarna (och om de finns att få tag på som reservdel).
Citera
2024-12-13, 23:53
Medlem
Skulle aldrig släpa ut en Bobcat Skidsteer utanför jämnt underlag. Köp en annan mindre lastare men se till att det är pendlande midja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in