Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-12-11, 18:03
Medlem
Jag antar att detta är en fråga med många parametrar att ta hänsyn till.

Ett band har kompat en känd artist som framfört sina egna låtar på en företagsfest och spelat in spelningen med egna riggade kameror, och fått en live-ljudupptagning inspelad av en externt anlitad ljudfirma av företaget.

Hur är möjligheterna att använda detta på officiella kanaler som Youtube och Facebook?

En uppenbar parameter är ju att det inte släpps om artisten nekar det, det skadar ju relationen såklart. Men av ren nyfikenhet rent juridiskt, vad är det som gäller? Är det upphovsrätten på låtarna som sätter käppar i hjulet, är det ett visst antal sekunder av låtarna som får användas, osv?
Citera
2024-12-11, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobinJacobsson

Ett band har kompat en känd artist som framfört sina egna låtar på en företagsfest och spelat in spelningen med egna riggade kameror, och fått en live-ljudupptagning inspelad av en externt anlitad ljudfirma av företaget.

Hur är möjligheterna att använda detta på officiella kanaler som Youtube och Facebook?

En uppenbar parameter är ju att det inte släpps om artisten nekar det, det skadar ju relationen såklart. Men av ren nyfikenhet rent juridiskt, vad är det som gäller? Är det upphovsrätten på låtarna som sätter käppar i hjulet, är det ett visst antal sekunder av låtarna som får användas, osv?
Det finns flera trådar med upphovsrätt, pröva där
Citera
2024-12-11, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andy2132
Det finns flera trådar med upphovsrätt, pröva där

Ja, till att börja med så skulle jag vilja veta om det är just upphovsrätten av musiken i framförandet som är kärnfrågan/problemet i detta fallet.
Citera
2024-12-11, 18:49
Medlem
Tidsmaskinistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobinJacobsson

Det är förmodligen okej att ladda upp på YouTube eftersom YouTube har Content ID som automatiskt upptäcker artistens låt och ser till att intäkterna från annonserna på YouTube går till artisten istället för till dig som laddat upp videon isåfall. Därför är många artister okej med att man lägger upp deras musik för det blir bara gratis publicitet och pengar åt dem.
Citera
2024-12-11, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tidsmaskinisten
Det är förmodligen okej att ladda upp på YouTube eftersom YouTube har Content ID som automatiskt upptäcker artistens låt och ser till att intäkterna från annonserna på YouTube går till artisten istället för till dig som laddat upp videon isåfall. Därför är många artister okej med att man lägger upp deras musik för det blir bara gratis publicitet och pengar åt dem.

Hittade lite info nu på lawline.se, grovt tolkat så kan man inte dela material som andra besitter upphovsrätt på även om man äger själva inspelningen/filmen. Som artist kan man dock välja att förbise det, och då gäller väl Youtubes ersättningsmodell som du nämner.

Det för mig till en annan tanke, kan jag ladda upp filmen på FB och dela till endast utvalda vänner i branschen i promotionsyfte? Anses det vara privat?
Senast redigerad av RobinJacobsson 2024-12-11 kl. 19:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in