Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-12-11, 19:16
Medlem
Olduvais avatar
Kan någon förklara varför kopparstölder länge har varit en sån vanlig företéelse? Det verkar helt oproportioneligt dåligt betalt i jämförelse med andra brott. Dessutom så måste väl risken att åka dit vara rätt hög?

På ytan ser det ut som att:

1. Kopparpriset på 100kr/kilo innebär att man måste stjäla enorma volymer för att det ska vara värt risken.
2. Detta innebär att många måste samarbeta om brottet, vilket såklart gör det mindre lönsamt för en person att medverka, eller att man måste ha en lastbil, vilket ter sig ganska problematiskt om man behöver undkomma snuten och försvinna.
3. Byggarbetsplatser och andra platser som kan husera stora mängder koppar lär ha någon form av avtal med väktarfirmor som Securitas eller något. Om inte larm finns, så finns åtminstone risken att en vakt kör förbi för att kolla läget. Risken borde alltså vara någorlunda hög, såvitt jag förstår.
4. Här återknyter jag till punkt 1. Om marknadspriset är 100 kr/kg så bör rimligen en kriminell få ett mycket lägre pris än marknadspriset. Men om ens de fick marknadspriset (vilket torde vara omöjligt), så tjänar man bara 100'000kr per ton. I realiteten så lär de tjäna mycket mindre, och med tanke på hur många fordon och människor som skulle behövas för att frakta flera ton koppar, så ser jag inte hur det blir rimligt att försöka.

Ska man använda en lastbil för att frakta bort 12 ton för 1,2 miljoner kronor? Eller använder man 5-6 pickups och skåpbilar med ett dussin människor för att hiva på grejerna?

Det känns som att förtjänsten ligger farligt nära att bara skaffa sig ett vanligt jobb. Jag förstår inte hur det går ihop. Vilken skitunge som helst kan ju sälja hasch med ett TB på 70kr/g. Kan någon förklara?
Citera
2024-12-11, 19:56
Medlem
Semperexians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olduvai
Kan någon förklara varför kopparstölder länge har varit en sån vanlig företéelse? Det verkar helt oproportioneligt dåligt betalt i jämförelse med andra brott. Dessutom så måste väl risken att åka dit vara rätt hög?

På ytan ser det ut som att:

1. Kopparpriset på 100kr/kilo innebär att man måste stjäla enorma volymer för att det ska vara värt risken.
2. Detta innebär att många måste samarbeta om brottet, vilket såklart gör det mindre lönsamt för en person att medverka, eller att man måste ha en lastbil, vilket ter sig ganska problematiskt om man behöver undkomma snuten och försvinna.
3. Byggarbetsplatser och andra platser som kan husera stora mängder koppar lär ha någon form av avtal med väktarfirmor som Securitas eller något. Om inte larm finns, så finns åtminstone risken att en vakt kör förbi för att kolla läget. Risken borde alltså vara någorlunda hög, såvitt jag förstår.
4. Här återknyter jag till punkt 1. Om marknadspriset är 100 kr/kg så bör rimligen en kriminell få ett mycket lägre pris än marknadspriset. Men om ens de fick marknadspriset (vilket torde vara omöjligt), så tjänar man bara 100'000kr per ton. I realiteten så lär de tjäna mycket mindre, och med tanke på hur många fordon och människor som skulle behövas för att frakta flera ton koppar, så ser jag inte hur det blir rimligt att försöka.

Ska man använda en lastbil för att frakta bort 12 ton för 1,2 miljoner kronor? Eller använder man 5-6 pickups och skåpbilar med ett dussin människor för att hiva på grejerna?

Det känns som att förtjänsten ligger farligt nära att bara skaffa sig ett vanligt jobb. Jag förstår inte hur det går ihop. Vilken skitunge som helst kan ju sälja hasch med ett TB på 70kr/g. Kan någon förklara?

Luspanka luffare och tonåringar som inte riktigt vill eller vågar bli helt kriminella. Detta är inte farligare än att måla graffiti. Dessutom finns det ute i det fria och det är bara att leta upp ett ställe och hämta när det blir lite halvmörkt om man inte har fått sin dagliga dos sprit
Senast redigerad av Semperexian 2024-12-11 kl. 20:06.
Citera
2024-12-11, 19:57
Medlem
Johan_08s avatar
Kopparskrot ligger på max 60 SEK/kg för gemene man.
Om det går runt? Nej det gör det inte.
Om det kan betala för lite bärs eller annat? Ja absolut.

Du försöker hitta en ekonomisk logik i ett brott som de på botten använder sig av.
Citera
2024-12-11, 20:39
Medlem
Sereenas avatar
Kopparstölder är väl ganska typiskt för en viss grupp som åker runt och ägnar sig åt en uppsjö olika brott som passar på om dom får syn på nåt lämpligt mål under sina turnéer...
Ie det är bara en liten del i en mycket välfylld gryta av diverse kriminalitet.
Citera
2024-12-11, 21:52
Avstängd
en fix för en dag behöver inte kosta mer än 100kr, alla är inte horse-pundare

det finns de som mördar för en limpa bröd, tänk på det ist
Citera
2024-12-11, 22:51
Medlem
Olduvais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litenfiskare
en fix för en dag behöver inte kosta mer än 100kr, alla är inte horse-pundare

det finns de som mördar för en limpa bröd, tänk på det ist
Då återstår frågan vem fan som köper 1 kg koppar
Citera
2024-12-11, 23:06
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Olduvai
Då återstår frågan vem fan som köper 1 kg koppar
lustigt att du frågar det för jag har haft planer på att smälta ned skiten och göra till 1kg tackor, och polera

iofs var det väl mässing , men kolla priset på ebay jmf med skrotpris och se vad folk betalar för
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in