2024-12-11, 20:24
Medlem
Som många män misstänker jag, har jag en gammal dröm om att bygga mitt eget hus. Eller är jag ensam om denna dröm? Motsvarigheten till att bygga koja som pojk. Förr fanns det i Sverige något kallat "egnahemsrörelsen":

Citat:
Statsminister Per Albin Hansson och socialdemokraterna är starkt förknippade med egnahemsrörelsen och folkhemmet. Rörelsen sågs som en frigörelse från hyreshusen som vuxit upp under 1800-talets industrialisering och som erbjöd dåliga sociala förhållanden och höga hyror.

Egnahemsområden kallas nu bara för villaområden. Egnhemmen var från början till för blygsamma bosättningar. Tanken var att arbetarklassen också skulle få möjlighet att äga sin bostad och en bit mark.

Jag har en ritning av planlösningen inuti mitt huvud, samt hur det yttre ska se ut. Men hur börjar man?!

Jag förstår att det finns företag som kan hjälpa till med alla moment. Vilket de förstås även tar bra betalt för. Men drömmen är som sagt att bygga, att göra det mesta själv, för att det skulle vara kul och lärorikt, och kostar det mindre är det en bonus. Och att bygga det jag vill ha, så som jag vill ha det, inte något standard-hus ur en katalog.

Någon som byggt eget, från ax till limpa? Hur gick det? Eller går det om det pågår? Finns det någon bok om hur man gör, eller andra källor online kanske?

Övriga tankar eller kommentarer tas gärna emot.
Citera
2024-12-11, 20:30
Medlem
che3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PetterRetard
Som många män misstänker jag, har jag en gammal dröm om att bygga mitt eget hus. Eller är jag ensam om denna dröm? Motsvarigheten till att bygga koja som pojk. Förr fanns det i Sverige något kallat "egnahemsrörelsen":

Jag har en ritning av planlösningen inuti mitt huvud, samt hur det yttre ska se ut. Men hur börjar man?!

Jag förstår att det finns företag som kan hjälpa till med alla moment. Vilket de förstås även tar bra betalt för. Men drömmen är som sagt att bygga, att göra det mesta själv, för att det skulle vara kul och lärorikt, och kostar det mindre är det en bonus. Och att bygga det jag vill ha, så som jag vill ha det, inte något standard-hus ur en katalog.

Någon som byggt eget, från ax till limpa? Hur gick det? Eller går det om det pågår? Finns det någon bok om hur man gör, eller andra källor online kanske?

Ge upp dina planer det blir annars en katastrof för dig både ekonomisk och ditt fortsatta liv,
Citera
2024-12-11, 20:31
Medlem
elmhedens avatar
Citat:

Börja med att leta rätt på en arkitekt som kan konkretisera det du har i ditt huvud till en ritning. Sedan behöver du en konstruktör för att dimensionera själva konstruktionen. Svårt att råda utan att veta mer om projektet, men det enda jag kan garantera dig är att det kommer kosta mer än du tänkt dig och ta längre tid än du tänkt dig. Och med mer menar jag inte 10-15% mer utan typ 2-3 ggr mer, särskilt om det är ditt första projekt med många okända faktorer.
Citera
2024-12-11, 20:35
Medlem
ReflektivInsikts avatar
Förstår inte den här typen av trådar. "Jag vill börja löpträna, vad ska jag göra?". Börja springa?

"Jag vill bygga ett hus, vad ska jag göra?". Börja bygga?

Förstår inte riktigt syftet.
Citera
2024-12-11, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av che3
Ge upp dina planer det blir annars en katastrof för dig både ekonomisk och ditt fortsatta liv,

Ekonomin är stark, det finns flera miljoner redo för projektet, som just nu ligger och samlar damm och ändå inte används för något vettigt.

Och jag har inga problem med att det tar ett par år att "bli klar". Men gillar jag det så får det gärna bli ett pågående projekt, med en japansk inspirerad trädgård som kan byggas upp när själva bostaden är klar.

Det är trots allt tänkt att vara ett nöjesprojekt.
Citera
2024-12-11, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elmheden
Börja med att leta rätt på en arkitekt som kan konkretisera det du har i ditt huvud till en ritning. Sedan behöver du en konstruktör för att dimensionera själva konstruktionen. Svårt att råda utan att veta mer om projektet, men det enda jag kan garantera dig är att det kommer kosta mer än du tänkt dig och ta längre tid än du tänkt dig. Och med mer menar jag inte 10-15% mer utan typ 2-3 ggr mer, särskilt om det är ditt första projekt med många okända faktorer.

Absolut, bra tips och påpekanden. Tack.
Citera
2024-12-11, 21:59
Medlem
grattis till den geniala ideen. för i vilket syftet har vi annat blivit satta på denna jord, än att ha ett tryggt boende och beskydda våra efterkommande? då man inte kan lita på någon i världen så är det bäst att bygga det själv, eller att låta vår himmelska fader göra det åt en. då det senare ses som lite omöjligt för många av oss, får man väl göra sitt bästa på annat sätt, utan att polacker, i princip. jag menar fienden, och inte att polacker skulle vara mer fientliga till svenskar än t.ex "som alien".,. Tills den allsmäktige säger åt en personligen vill säga, som om man vore i klass med David. eller Jesus Kristus... men så vart börjar man? taket eller golvet? isolering eller kaminen? sannerligen så är det mycket att tänka på, och man kan dra nytta av modern byggteknik, men också troligen tjäna en hel del på att inte gå efter deras regler på punkt per pricka, eller vad det kallas. Men försök att ha tillåtelse från markägaren iaf, då klarar du dig ofta längre än de flesta klåpare

när det kommer till vad jag har byggt, så är det enmanskojor i princip. men dock levt rätt hyffsat under vintertid på västkusten. kan en del om hållfasthetslära med samt har kontakter inom byggbranchen, bla en gammal byggherre, där det finns information att hämta.
Senast redigerad av litenfiskare 2024-12-11 kl. 22:13.
Citera
2024-12-11, 22:39
Medlem
che3s avatar
Citat:
Ekonomin är stark, det finns flera miljoner redo för projektet, som just nu ligger och samlar damm och ändå inte används för något vettigt.

Och jag har inga problem med att det tar ett par år att "bli klar". Men gillar jag det så får det gärna bli ett pågående projekt, med en japansk inspirerad trädgård som kan byggas upp när själva bostaden är klar.

Det är trots allt tänkt att vara ett nöjesprojekt.
Japp då är det bara att köra på. lycka till men tyvärr har jag inga förslag som du har nytta av.
Citera
2024-12-13, 23:40
Medlem
Citat:

Inte hus, men ett ordentligt dubbelgarage med carport. Gjort i princip allt själv, och det känns lite som att bygga koja när man var liten, fast nu är det på riktigt.

Gjorde alla ritningar och underlag för bygglovet, inga problem alls med kommunen.

Tog in lite grävhjälp att gräva ur för grunden, men la all frigolit, kantelement, armering osv själv.

Gjutning med bil och 2 kamrater som hjälpte mig slodda ut.

Sen har det bara varit att bygga på, och nu är det bara klinkersen på golvet kvar och inredningen.

Och budgeten höll dessutom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in