Som många män misstänker jag, har jag en gammal dröm om att bygga mitt eget hus. Eller är jag ensam om denna dröm? Motsvarigheten till att bygga koja som pojk. Förr fanns det i Sverige något kallat "egnahemsrörelsen":
Citat:
Statsminister Per Albin Hansson och socialdemokraterna är starkt förknippade med egnahemsrörelsen och folkhemmet. Rörelsen sågs som en frigörelse från hyreshusen som vuxit upp under 1800-talets industrialisering och som erbjöd dåliga sociala förhållanden och höga hyror.
Egnahemsområden kallas nu bara för villaområden. Egnhemmen var från början till för blygsamma bosättningar. Tanken var att arbetarklassen också skulle få möjlighet att äga sin bostad och en bit mark.
Jag har en ritning av planlösningen inuti mitt huvud, samt hur det yttre ska se ut. Men hur börjar man?!
Jag förstår att det finns företag som kan hjälpa till med alla moment. Vilket de förstås även tar bra betalt för. Men drömmen är som sagt att bygga, att göra det mesta själv, för att det skulle vara kul och lärorikt, och kostar det mindre är det en bonus. Och att bygga det jag vill ha, så som jag vill ha det, inte något standard-hus ur en katalog.
Någon som byggt eget, från ax till limpa? Hur gick det? Eller går det om det pågår? Finns det någon bok om hur man gör, eller andra källor online kanske?
Övriga tankar eller kommentarer tas gärna emot.