Citat:
Ursprungligen postat av
bithax
Det borde ju vara regel snarare än undantag att om man skiter i att betala böter och även skadestånd så ska det omvandlas till fängelse och dras av från eventuell villkorlig frigivning mm.
Folk från kulturer där man amputerar vänsterhanden på tjyvar fattar inte om det inte finns tydliga kopplingar mellan brott och straff.
Jag vet inte exakt hur det gått till i de fall där böterna omvandlats till fängelsestraff, men det bör handla om dagsböter och inte skadestånd. Dilemmat jag då ser är en kostnad på 3000-4000kr/dygn istället för en intäkt om några tusen. Jag är inte heller säker på att fängelsestraff kommer förändra något. Är det så att någon av "trots" inte betalar sina böter och sitter av tid istället så förfaller böterna och det kan det säkert vara värt för många. Eventuella skadestånd blir man däremot inte av med.
Jag kan själv tycka att sverige har ett ganska dåligt system med tanke på handläggningstider. Bor man i Stockholm och överklagar en tingsrättsdom kan man få vänta ett år eller ännu mer innan hovrätten sagt sitt, det är ett års ränta därmed som ska läggas till. Visst, man skulle kunna betala skadestånd direkt, men det kan bli knepigt att får tillbaka pengarna vid ett friande.
Kan tycka att Brottsoffermyndigheten borde ha någon konto där dömda kan sätta in pengar i väntan på dom utan att drabbas av räntor orsakade av ibland orimligt långa väntetider.