Citat:
Ursprungligen postat av
ProGBG
https://www.aftonbladet.se/ledare/bl...es-berattelser
Jag tycker det är otroligt läskig att folk med erfarenhet inte kan få jobb. Folk som rekrytera är ju dum hela huvudet, vilket å andra sidan chefer brukar vara.
Jag har själv 20-30 år enligt mitt yrke och jag får inte heller komma på intervju, som tur är så har jag fast jobb men jag är inte nöjd så jag söker i emellan åt men helt meningslöst.
Däremot så tror jag det hade varit skillnad mot om jag hade varit chef, jag tror inte folk diskrimineras där pga ålder. Men alla har inte lust och vara chef. Jag vill bara komma till mitt jobb och göra det jag ska göra och åka hem.
Det är läskigt.
Ännu läskigare är det med svenskar som försöker förstöra den trygghet som finns för de som är långtidsarbetslösa och skydda politikerna som får flera miljoner i fallskärm.
Problemet med marknaden idag är att det är för mycket oerfarenhet och för mycket förlitande på ramar som de utgår ifrån. Samtidigt som man inte ställer några krav alls på AG, tvärtom så nedmonterar man de steg för de.
Men oroa er inte långtidsarbetslösa, från och med 2025 så får ni enbart 5000:- efter skatt har era nya politiker beslutat. Samtidigt som man gjorde det lättare för företag att sparka folk i utbyte mot att en liten begränsad andel får studera på universitet med lön från jobbet, FINANSIERAT AV SKATTEBETALARE.
Win - Win för företagen igen.
När ska svensken förstå att lobbyisterna kontrollerar allt i Sverige medans den tyste svensken får det bara värre och värre.
Det var sorgligt att läsa berättelserna.. tyvärr till dig TS och övriga ser jag ingen förbättring framåt i samband med AI och automation.
Regeringen måste ta sitt ansvar och börja förbereda för ett bidragssamhälle när alltmer jobb försvinner.
Det är diskriminering på alla fronter nu.
Inte bara ålder.
Min åsikt är att det är på grund av att ett begränsat jobbutbud som blir bara värre, därmed kan företagen ställa skyhöga krav.