• 1
  • 2
2024-12-12, 17:08
Avstängd
Comitiums avatar
Den svenska skolan måste återupprättas som kunskapsförmedlande auktoritet. Det säger professor Inger Enkvist i dagens SvD (12/12-24). De förändringar som nu är på gång kommer inte att innebära någon större förbättring.

Inger Enkvist påpekar att Sverige på kort tid har lagt om försvars-, kriminal-, energi- och invandringspolitiken. Det bör också göras med utbildningspolitiken anser hon.

Inger Enkvist menar att läroplanen måste göras om från grunden. Slå fast att skolan syftar till att elever ska inhämta kunskap. Ta bort föreskrifter om att skolan ska anpassa sig till eleverna, ge psykologiskt och socialt stöd och att som nu låta eleverna utöva inflytande över skolan. Lägg ner det ideologiserade Skolverket och börja om med kunskapsinriktade tjänstemän.

Enkvist vill att det förtydligas att elevers plikt är att infinna sig i skolan och utföra de skoluppgifter de tilldelas. Betona att föräldrar har skyldighet att se till att deras barn uppför sig lämpligt och verkligen anstränger sig. Sätt de elever som inte respekterar andra elevers rätt till god studiemiljö i andra studiegrupper.

Hon vill att yrkesförberedande inslag ska lyftas fram. Vidare att en slutexamen införs efter årskurs 9, loksom också efter gymnasieprogrammen, så att elever och lärare gemensamt strävar mot målet att eleverna ska få bra avgångsbetyg. Låt examensproven rättas utanför skolan och utgöra den största delen av avgångsbetyget för att undvika betygsglidning.

Hon vill också förbättra lärarutbildningen och göra den mer praktiskt inriktad med mera som att höja intagningskraven till högskolan, ta in färre studenter och erbjud fler lektioner än idag.

Inger Enkvist avslutar: När vi nu i Sverige har kriminella som rekryterar ”barnsoldater” torde den bästa förebyggande åtgärden vara att återupprätta skolan som kunskapsförmedlande auktoritet.

Har hon rätt eller fel? Varför är det så svårt att skapa en bra kunskapsskola i Sverige?

https://www.svd.se/a/4BV9ee/skolan-m...nde-auktoritet

https://esvd.svd.se/p/svenska-dagbla...69691/59231691
Senast redigerad av Comitium 2024-12-12 kl. 17:20.
Citera
2024-12-12, 17:19
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Den svenska skolan måste återupprättas som kunskapsförmedlande auktoritet. Det säger professor Inger Enkvist i dagens SvD (12/12-24). De förändringar som nu är på gång kommer inte att innebära någon större förbättring.

Inger Enkvist påpekar att Sverige på kort tid har lagt om försvars-, kriminal-, energi- och invandringspolitiken. Det bör också göras med utbildningspolitiken anser hon.

Inger Enkvist menar att läroplanen måste göras o från grunden. Slå fast att skolan syftar till att elever ska inhämta kunskap. a bort föreskrifter om att skolan ska anpassa sig till eleverna, ge psykologiskt och socialt stöd och låta eleverna utöva inflytande över skolan. Lägg ner det ideologiserade Skolverket och börja om med kunskapsinriktade tjänstemän.

Enkvist vill att det förtydligas att elevers plikt är att infinna sig i skolan och utföra de skoluppgifter de tilldelas. Betona att föräldrar har skyldighet att se till att deras barn uppför sig lämpligt och verkligen anstränger sig. Sätt de elever som inte respekterar andra elevers rätt till god studiemiljö i andra studiegrupper.

Hon vill att yrkesförberedande inslag ska lyftas fram. Vidare att en slutexamen införs efter årskurs 9, loksom också efter gymnasieprogrammen.

, så att elever och lärare gemensamt strävar mot målet att eleverna ska få bra avgångsbetyg. Låt examensproven rättas utanför skolan och utgöra den största delen av avgångsbetyget för att undvika betygsglidning. Hon vill också förbättra lärarutbildningen och göra den mer praktiskt inriktad. M.m. som att höja intagningskraven till högskolan, ta in färre studenter och erbjud fler lektioner än idag.
Inger Enkvist avslutar: När vi nu i Sverige har kriminella som rekryterar ”barnsoldater” torde den bästa förebyggande åtgärden vara att återupprätta skolan som kunskapsförmedlande auktoritet.

Har hon rätt eller fel? Varför är det så svårt att skapa en bra kunskapsskola i Sverige?

Hon har rätt att Svenska skolan MÅSTE ändras, men hur, det måste diskuteras. Hels skulle jag vilja se socialdemokraterna förlora all makt innan skolan omstruktureras. Jag har många åsikter kring detta, men jag anser att den det är nödläge på många plan.

Ekonomiskt, bland annat. Skolan ska privatiseras mycket mer, och ökad tillgång till kristna skolor, ja även då andra religioner så länge de inte bryter mot Svenska lagen, och läroplanen är "up to par", olika inriktningar ska finnas i större utsträckning.

MER fokus på att reducera mobbning och mental ohälsa, mer fokus på vad det betyder att vara Svensk och att bidra till ett samhälle, istället för att rasa ner och ta från samhället. Inget kan väl vara viktigare ön att man brys sig om det land där man bor?

Annat viktigt som ska in i läroplanen: Hur klara man sig utan statligt stöd i framtiden, hur man startar eget, och mycket annat som måste finnas med.
Citera
2024-12-12, 17:24
Avstängd
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uractualmom
Hon har rätt att Svenska skolan MÅSTE ändras, men hur, det måste diskuteras. .

Ja du har rätt. Det är ett stort projekt. Men hon anger ju faktiskt några grundläggande principer för omstruktureringen så att vi får tillbaka en kunskapsskola istället för flumskolan.
Citera
2024-12-12, 18:24
Medlem
Glostrups avatar
Det låter onekligen vettigt.
Citera
2024-12-12, 18:46
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Ja du har rätt. Det är ett stort projekt. Men hon anger ju faktiskt några grundläggande principer för omstruktureringen så att vi får tillbaka en kunskapsskola istället för flumskolan.

Ja, absolut, hon har vettiga principer, och det här är nog den viktigaste diskussionen vi kan ha.
Citera
2024-12-12, 18:51
Avstängd
Comitiums avatar
Citat:
Hels skulle jag vilja se socialdemokraterna förlora all makt innan skolan omstruktureras.

Ja du har rätt. Det är sossarna som har monterat ner den gamla kunskapsskolan.
Citera
2024-12-12, 18:52
Medlem
Citat:
Hon har rätt att Svenska skolan MÅSTE ändras, men hur, det måste diskuteras. Hels skulle jag vilja se socialdemokraterna förlora all makt innan skolan omstruktureras. Jag har många åsikter kring detta, men jag anser att den det är nödläge på många plan.

Ekonomiskt, bland annat. Skolan ska privatiseras mycket mer, och ökad tillgång till kristna skolor, ja även då andra religioner så länge de inte bryter mot Svenska lagen, och läroplanen är "up to par", olika inriktningar ska finnas i större utsträckning.

MER fokus på att reducera mobbning och mental ohälsa, mer fokus på vad det betyder att vara Svensk och att bidra till ett samhälle, istället för att rasa ner och ta från samhället. Inget kan väl vara viktigare ön att man brys sig om det land där man bor?

Annat viktigt som ska in i läroplanen: Hur klara man sig utan statligt stöd i framtiden, hur man startar eget, och mycket annat som måste finnas med.
Jag anser att vi kanske ska titta på hur skolan styrs i Finland, det land som har de bästa resultaten i internationella tester.
Det privata skolor som finns måste följa den statliga läroplanen. Dessa skolor får inte ta ut vinster till ägarna.
Citera
2024-12-12, 19:00
Citat:
Ursprungligen postat av Farmor52
Jag anser att vi kanske ska titta på hur skolan styrs i Finland, det land som har de bästa resultaten i internationella tester.
Det privata skolor som finns måste följa den statliga läroplanen. Dessa skolor får inte ta ut vinster till ägarna.

Helt rätt tänkt, jag håller med om allt.
Citera
2024-12-12, 19:04
Avstängd
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farmor52

Ja Finland har länge haft ett gott rykte om en bra skola. Men från Helsingfors kom för några år sedan sällsamma nyheter. Vi har i mer än tio år avundsjukt konstaterat att Finland legat i topp i Pisa-undersökningarna, men nu har Finland infört en ny läroplan som starkt liknar svenska läroplaner. Vem hade trott det?

Nu ska lärarna vara handledare snarare än lärare, och de ska undvika ”katederundervisning” som anses traditionell. Elever ska inte längre lära sig skrivstil, och i stället ska datorer användas så mycket som möjligt. I språkämnen ska mer tyngd ges åt muntliga aktiviteter än åt skriftliga. Undervisningen ska bli mer flexibel och eleverna mer delaktiga.

Inger Enkvist kommenterade med att Finland verkar inte ha förstått vari deras styrka låg, och de kastar sig ut i experiment med nya arbetsmetoder precis som Sverige har gjort. Eftersom det handlar om grundskoleelever kanske vi kan göra som barn gör: ”byta grejer med varandra”. Finland får gärna vår läroplan om vi får ta över deras gamla.
Citera
2024-12-12, 19:08
Avstängd
Comitiums avatar
Citat:
Ja, absolut, hon har vettiga principer, och det här är nog den viktigaste diskussionen vi kan ha.

Ja, absolut.

Inger Enkvist har varit mycket aktiv i skoldebatten tillsammans med professor Magnus Henreksson vid Handelshögskolan (nationalekonomi) och professor Martin Ingvar som är en känd hjärnforskare (neurofysiologi). De har länge levererat en en mycket hård kritik mot flumskolan. Henreksson påpekade en gång att de framstående män som varit i ledningen för Sveriges välståndsutveckling faktiskt gick i den utmärkta svenska folkskolan!
Senast redigerad av Comitium 2024-12-12 kl. 19:21.
Citera
2024-12-12, 19:41
Medlem
"Slå fast att skolan syftar till att elever ska inhämta kunskap. Ta bort föreskrifter om att skolan ska anpassa sig till eleverna."

Det är exakt det här som behöver ändras och som är fel med svensk skola idag.
Elever får i dagsläget egenanpassade scheman med pingis inbokad efter lunch med vuxna som egentligen behövs någon annanstans.

Det här händer bokatavligt på min skola just nu. Vi ska möta upp elevens krav, inte tvärtom.
Citera
2024-12-12, 20:04
Medlem
Att reformera den svenska skolan innebär att man måste reformera hela samhället.

I flera decennier har jag läst i diverse blaskor vad arbetsgivarna anser vara viktigast när de anställer folk - socialkompetens. Det är så klart viktigt att man är trevlig kollega, men man ska vara skicklig i sitt yrke. Så länge att vara en skicklig snackare är viktigare än yrkeskunskaper så blir synen på skolan som idag. Barnen sitter och snackar på lektionerna om datorspel och fritid, några spelar datorspel, många lyssnar inte på genomgången, stör lektionen och kränker läraren. När man kontaktar föräldrarna så får man bara legitimerande svar i stil med "Hen vill inte störa, man jag vet att hen är pratig", "Hen har inte sovit bra i natt" och "Det är konflikt mellan er". Ska man som lärare bry sig om föräldrarna inte bryr sig?

Skolan har ett kunskapsuppdrag, men i verkligheten är mera tillsyn och ordningsproblem. Hur mycket lär de sig om en genomgång tar en halvtimme istället för 10 minuter på grund av att flera elever stör lektionen? Eleverna går in och ut klassrummet utan att fråga, tar egna bensträckare mitt i lektionen, inte kommer i tid och inte har läroböcker, skriv/räknehäften och pennor med sig? Men ja, det där är inte så viktigt för de ska vara sociala och de behöver inte lära sig något.

Man säger till och får noll reaktion. Varför har du kastat/brutit pennan? Det är roligt. Varför har du rivit läroboken? Vet inte. Vart ska du? Jag ska prata med en kompis. Jag kontaktar föräldrarna. Jag har pratat med henom, hen gjorde inget, det var en annan elev. Ge honom en ny bok. Han hade ett viktigt samtal med sin kompis. En elev har förstört 4-5 datorer på ett par år - slitit isär dem, kastat i trappan, kastat i klassrummet, slagit med en näve och...? Hen får en ny.

Den allmänna inställningen är släng, förstör, bry dig inte om andra, skolan är skit. En elev har räknat en uppgift, tar upp pennan och kastar den genom klassrummet. Plocka upp pennan! Noll reaktion. Var det till mig? Vad har jag gjort? En elev lånade en pennan av mig i början av lektionen och efter lektionen hittar jag penna i papperskorgen. Pennan har inte använts alls, fabriksvässat. En elev i matsalen brer en macka (bröd och smör), tar en tugga och slänger mackan i sopsäcken. Samma elev vänder sig och går och brer en macka till. Eleven blir kränkt av att bli tillsagt, rektorn har ett möte med läraren. Jag lägger ut 30 st helt nya nyinköpta linjaler för att eleverna ska kunna arbeta med matematik och efter 2 veckor finns det ingen linjal kvar - alla har brutits sönder. Pennvässare, sudd - samma sak. Jag försöker att hjälpa elever som arbetar i ett grupprum. Vad gör dem? Vem lyckas att riva sönder ett räknehäfte med en penna snabbast.

Innehållet i ämnena är heller något att hurra om. Matematik och NO-ämnena är så urvattnade så att jag inte ser någon mening att undervisa i dem i högstadiet, till och med de första kurserna i gymnasiet. Massa text, väldigt lite fakta och extremt väldigt lite koppling mellan ämnena. På ett sätt tycker jag att eleverna i den svenska grundskolan har alldeles för få utmaningar - i matematik och NO är det nästan ingen progression mellan mellanstadiet och högstadiet. Mest är det en och samma sak och många barn blir uttråkade. Samtidigt är det inga krav på att de ska kunna grunderna heller. 9: or som inte kan multiplikationstabellen eller ställa upp ett par tal och räkna med de fyra räknesätten. Och det börjar brinna i 9: an - man ska "reparera" allt som eleven inte har lärt sig sedan tidigare.

Skolan ska ha ett tydligt kunskapsuppdrag och kunskaperna ska uppskattas, anses värdefulla för vidare studier eller arbete. Eleverna ska kunna bemöta varandra och vuxna på ett trevligt och respektfullt sätt. Föräldrarna måste reagera när lärarna kontaktar dem och inte försvara sina barn. Kunskapskraven måste höjas så att barnen får utmaningar som de behöver. Skolan ska inte vara ett dagis för tonåringar utan en plats för en snabb kognitiv utveckling som sker i tonåren. Rektorerna ska fokusera på ordning i skolan istället för trivselhöjande låtsasåtgärder. Det man får i skolan ska eleven vara mån om. Förstörs läroboken, linjalen eller datorn så ser föräldrarna till att införskaffa nya och ersätta skolan. Yrkeskunskaper ska vara viktigare än att kunna snacka med kollegor på fikarasten.
Senast redigerad av Tallholm 2024-12-12 kl. 20:08.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in