Flashback bygger pepparkakshus!
2024-12-13, 10:42
Medlem
Hörstadius i Fokus:

” Jönsson skapar otvetydigt egen och viktig media. Som alternativ till, vad många av följarna uppfattar, mer-eller-mindre-ljuget från public service och annan “pk-media”.

Därför kul på tv igår, på SVT, när Henrik Jönsson mötte Anders Holmberg i SVT:s 30 minuter!
Håller SVT på att spela bort sin position som rikslikare och vilken roll kan och bör “alternativmedia” spela i samhällsdebatten?

Tyvärr kladdade diskussionen fast i annat, onödigt länge. 30 minuter-redaktionen hade nämligen hittat ett Jönsson-klipp, där han i sin tur “fulklippt” ett klipp från SVT, utifrån en analys från USA-valet 2016.

Jönsson fastnade, tyvärr, i långdraget försvar för sitt klipp. Synd. Han borde gett med sig snabbt, och sagt att det var illa valt. Men framstod i stället som jobbig.

Så SVT/public service vann denna gång? Jo, en liten seger på litet slagfält, fick man. Man hittade en blotta hos Henrik Jönsson, han kippade efter andan, stapplade lite.

Men han och hans likar dör ju inte för det. De kommer, i storm efter storm. ”

https://www.fokus.se/sticket/med-ell...enrik-jonsson/
Citera
2024-12-13, 10:46
Medlem
Twitterturkens avatar
En riktig brakförlust för Henrik Jönsson och hans så kallade karriär.

Han trodde att dom skulle sitta och skrocka tillsammans i studion med ett glas konjak i handen, en cigarr i mungipan samt ett lexikon från 1859 framför sig.

Istället fick han sitta med mössan i hand och göra avkall på allt han sagt och gjort, likt en liten skolpojke med sotiga kläder och rosa kinder.

Tack och godnatt.
Citera
2024-12-13, 10:50
Medlem
Henrik Jönsson ger en kort kommentar om public service på Riks:

https://youtu.be/jaIz6tY1WYo?si=50cLCbD7jAzjISnq

Riks beskriver inslaget:

” SVT och SR borde bantas, och upphöra med sådant som privata aktörer skulle kunna bidra med, som underhållning. Han ser public services uppdrag att förmedla opartisk samhällsinformation som omöjligt, och välkomnar fler åtgärder från regeringen att smalna av verksamheterna.”
Senast redigerad av Bulllen 2024-12-13 kl. 10:52.
Citera
2024-12-13, 11:02
Medlem
Henrik Jönssons tidigare (6 nov 2024) debattartikel i Expressen.

” Trumps seger är ett bevis på att vi lever i en tid där allt färre ser de gamla medierna som opartiska domare över politiken.

Jag känner genuint medlidande med alla dessa svenska mediekonsumenter som på inget sätt förberetts av SVT och etablerad press på att det finns många helt normala människor som röstar republikanskt, skriver Henrik Jönsson.”

https://www.expressen.se/debatt/jag-...tittar-pa-svt/
Citera
2024-12-13, 11:07
Medlem
Twitterturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulllen
Henrik Jönsson ger en kort kommentar om public service på Riks:

https://youtu.be/jaIz6tY1WYo?si=50cLCbD7jAzjISnq

Riks beskriver inslaget:

” SVT och SR borde bantas, och upphöra med sådant som privata aktörer skulle kunna bidra med, som underhållning. Han ser public services uppdrag att förmedla opartisk samhällsinformation som omöjligt, och välkomnar fler åtgärder från regeringen att smalna av verksamheterna.”

Pojken som fastnade med fingrarna i kakburken tycker att kakor ska förbjudas.

Argumentet kanske går hem hos lastbilschauffören Stig-Göran som tycker Henrik Jönsson är "så jävla bra", men för övriga klingar det hela falskt.
Senast redigerad av Twitterturken 2024-12-13 kl. 11:13.
Citera
2024-12-13, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Twitterturken
Pojken som fastnade med fingrarna i kakburken tycker att kakor ska förbjudas.

Argumentet kanske går hem hos lastbilschauffören Stig-Göran som tycker Henrik Jönsson är "så jävla bra", men för övriga klingar det hela falskt.

Vad menar du är kakor i detta sammanhang?
Citera
2024-12-13, 11:19
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Och man får ge att Holmberg (med redaktion) är skickliga. HJ lockades in i varenda fälla de gillrade. Men han lärde sig förhoppningsvis något.

Ett helvete vara ärlig. En politiker hade svamlat om något annat. Och vidrört vad som sagts i en bisats.

Men skall man bli Youtube fenomen går de inte vara 100% korrekt.
Citera
2024-12-13, 11:24
Medlem
Twitterturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulllen
Vad menar du är kakor i detta sammanhang?
Henrik Jönsson är stamkund hos public service, han pendlar dagligen fram och tillbaka till SVTs inspelningsstudio för att ge legitimitet åt allt de gör.

Att ha HJ som ansikte utåt för "avskaffa public service" rörelsen är som att ha en parkbänksalkoholist som ansikte utåt för nykterhetsrörelsen.
Det kanske fungerar som avskräckande exempel, men inte mer än så.
Citera
2024-12-13, 11:29
Medlem
Sam.Boyds avatar
Uppenbart att Svt inte gillar Jönsson. Överlag så bör man undvika att vara råvara för propagandamaskinen SVT.

Ju fler som säger Nej desto mindre relevanta blir de.
Citera
2024-12-13, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Uppenbart att Svt inte gillar Jönsson. Överlag så bör man undvika att vara råvara för propagandamaskinen SVT.

Ju fler som säger Nej desto mindre relevanta blir de.

Katerina Janouch tackar numera nej till inbjudningar från public service. Hon vill inte vara ett inkluderingsalibi. Hon skriver på substack:

” Att public service fortfarande inte riktigt förstår att vi blir allt fler som inte vill befatta oss med dem på de premisser som i dag råder, är tydligt.

Häromdagen damp det ner ett mail hos mig där jag bjuds in att i medverka i public service. Jag tackar givetvis nej. Aldrig i livet att jag tänker sitta där som en pajas och låtsas som om allt är frid och fröjd. Och bli ett alibi så de kan säga, titta, vi är inte alls partiska och vänsterextrema, nu har vi minsann bjudit in Janouch, se så opartiska och sakliga vi är!

Skälet till att jag tackar nej är enkelt. Jag vill inte medverka på en medieplattform som sviker sitt uppdrag, som styrs av lögn och falsarier och som medvetet vilseleder tittare genom propaganda och hårdvinklad, agendasättande rapportering. I alla fall så länge allt förblir vid det gamla. Ni vet. I debatter, två extremvänster mot en vanlig vänster. Eventuellt någon lätthöger person så man förefaller "opartisk". Det är man inte. Det ser vi på public services särbehandling av politiker. Len röst mot socialdemokrater och mild behandling av rödgröna profiler, medan man idkar stenhård skjutjärnsjournalistik mot SD och andra nationella röster. Ständiga lögner om klimat, propaganda för genustrams, illa dolt judehat, användande av terrororganisationer och propagandister som trovärdiga nyhetskällor (Hamas, Al Jazeera, Expo) och daltande med kändisar som vädrar unken rasism. Samtidigt som man låter korrupta sossar komma undan drevar man mot SD-politiker, ofta på banala grunder.

Ovanstående är bara några av de skäl till att jag inte vill förknippas med public service. Så tack - men nej tack.”

https://www.katjanouch.se/p/nej-jag-...luderingsalibi
Citera
2024-12-13, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Twitterturken
Henrik Jönsson är stamkund hos public service, han pendlar dagligen fram och tillbaka till SVTs inspelningsstudio för att ge legitimitet åt allt de gör.

Att ha HJ som ansikte utåt för "avskaffa public service" rörelsen är som att ha en parkbänksalkoholist som ansikte utåt för nykterhetsrörelsen.
Det kanske fungerar som avskräckande exempel, men inte mer än så.

Ok, tack för svar. Jag förstår iofs fortfarande inte din liknelse med kakor, men jag får trösta mig med en pepparkaka, det är ju ändå Lucia idag.
Citera
2024-12-13, 11:48
Medlem
Onödigt att lägga så mycket fokus på fulklippet - HJ skulle bara erkänt att det var ett snabbt och illa valt klipp som han råkade använda men hade kunnat hitta ett bättre ungefär. Nu framstår han istället som arrogant när han ställer frågan ”hur ska jag förklara så att du förstår?”

Sedan är frågan Trump eller Harris egentligen inte så svår att bemöta - i grund och botten handlar det om vilken politik man vill ha som ligger till grund för hur man röstar, så även i USA. Hur många moderater i Sverige röstar på S eftersom man finner Ulf Kristersson klappusel och vice versa?

Det blir skevt när en röst på republikanerna framställs som en röst på Trump - man kan ogilla Trump men ändå vara republikan.

HJ var däremot riktigt bra i Söndagsintervjun i P1, ligger på SR play.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in