Citat:
Ursprungligen postat av
OtursAktivist
Ja. Autistiska mnniskor kan ha affektiv empati och sakna mentaliseringsfrmga fr att rent kognitivt uppleva empati.
Det r mjligt men utan kognitiv empati blir det svrt att identifiera och fatta varfr ngon annan knner vad de knner...
Citat:
Det finns en ganska enkel regel som stter psykopaten som artistens motpol. I det kan du tnka dig att motsatsen till det psykopatoska r det autistiska
Socialt begvad- Socialt inkompetent
Extrovert- Introvert
Impulsiv- Rutinbunden
Flexibel-Rigid
Lgnaktig- rlig
Lagbrytare- Paragrafryttare
Det kan nog finnas psykopater som r introverta. En psykopat verkar kanske ocks vara typ en "people person" men kan ibland skert vara en "ensamvarg". Psykopater gillar nog ofta inte verkligen mnniskor, vilket ofta vanliga extroverta personer gr....
Lste en gng om seriemrdare och att vissa var mycket organiserade. Seriemrdare knnetecknas ocks av viss modus operandi, vilket helt klart r en sorts "rutiner". Visst r inte alla seriemrdare psykopater, men det r exempel...
Jag har ingen koll men har lst att psykopater kan bli mycket fixerade p ett visst ml. Det r inte direkt flexibelt...
Folk med autism eller asperger kan mycket vl ljuga. De r kanske inte bra p det men de ljuger ibland...
Jag har ingen av dessa diagnoser men frsker vara rlig nr jag kan. Typ av princip..
Visst har vl psykopater strre tendens att vara kriminella, men har lst att en del med aspergers inte gillar att flja regler de inte fattar eller ser som logiska...
Citat:
Sedan mste inte ngon ha alla drag eller symptom fr att vara psykopatisk eller autistisk. Det finns autistiska mnniskor som begr grova vldsbrott, r kriminella, har varierande grader av empati till att sakna sdan ( eller tolkas fel) men grejen r att strningarna uttrycker sig olika. En autistisk kan sllan avlsa andra medan psykopaten inte kan avlsa specifika knslor ibland , t.ex rdsla och br vara en del av att de saknar den affektiva empatin och sjlva inte riktigt vet vad rdsla r.
Ja, och jag har lst att faktiskt rdsla r den enda knsla psykopater ofta har problem att knna igen vilket r lite mystiskt. ven att psykopater hvdas ha smre luktsinne n vanliga mnniskor...
Det leder frresten till en annan grej... Att folk med autism eller asperger ofta r verknsliga fr sinnesintryck. Det hvdas ocks vara anledningen till att vissa drabbas av "meltdown"...