• 1
  • 2
2024-12-15, 00:10
Medlem
Empati menas oftast best av tv komponenter, affektiv och kognitiv.

Affektiv empati r frmgan eller bengenheten att pverkas av andras knslor eller sinnesstmning.

Kognitiv empati r frmgan att direkt se och frst vad andra knner, frst vad andra tnker eller tminstone vad ngot man gr eller sger kommer f andra att tnka eller knna. ven att frst andras motiv...

Folk som saknar kognitiv empati kan ha problem att...

Se eller frst vad andra knner

Frst varfr ngon knner ngot

Frst sina egna knslor och varfr de knner ngot

Inte frst vad andra kommer tycka, tnka eller knna

S om ngon bara har affektiv empati, kanske personen pverkas av andras knslor men... Personen fattar kanske inte vilka knslor det r. Inte heller varfr den andra personen knner dessa knslor. Och fattar kanske inte heller varfr han eller hon nu sjlv knner dessa knslor...

Drfr kan man undra om det finns mycket "nytta" med affektiv empati utan kognitiv? Det ger en knslomssig pverkan, men personen har kanske inte mycket nytta av det fr frstelse av en annan person?

Lste ocks p ngon sajt att det finns tre sorters empati enligt dem, varav en r "true empathy" som r en kombination av kognitiv och affektiv. Jag vet inte om det stmmer...

Men vad tror ni om detta? Kan affektiv empati fungera utan kognitiv, och gr den ngon nytta i s fall?
Citera
2024-12-15, 00:28
Medlem
Kognitiv empati kan dock fungera utan affektiv som det hvdas det r hos en psykopat. Psykopaten vet d vad andra knner, varfr de knner det och hur han/hon kan f ngon att knna ngot. Psykopaten pverkas dock inte av andras knslor (affektiv empati) varfr det r lttare fr denne att bara strunta i deras knslor.

Knslomssiga argument lr inte heller fungera p en psykopat, utan snarare rent logiskt baserade argument, speciellt hur psykopaten kan tjna p att gra eller inte gra ngot...

S detta kan vara en frdel fr en psykopat som t.ex. gr affrer, d denne har lttare att strunta i hur andra pverkas av det. ven nr det gller att beg brott sklart...

"Nytta" av att inte ha kognitiv empati? Detta r ju ngot som mer verkar som ett handikapp i samhllet. En mjlig "nytta" skulle vara att personen kanske inte frstr eller ens r medveten andra mnniskors perspektiv eller att de ens finns? Det kan kanske t.ex. gra en diktator mer "effektiv" eller gr det enklare fr en aktivist att helt ignorera att det finns folk som tycker olika? ven att avsaknad av frstelse varfr andra tycker olika, kanske gr att personen helt kan dedikera sig t ngot och strunta i andras sikter...
Citera
2024-12-15, 01:08
Medlem
Sen kan man undra varfr jag skriver inlgg som dessa? Inlgg av denna typ brukar knappast bli srskilt populra hr...

Kanske fr att jag har ett intresse fr psykologi, och mjligt att ngon finner dessa "insikter", slutsatser eller funderingar intressanta?
Citera
2024-12-15, 01:31
Medlem
Empati r krlek. Motsatsen r dd.

Krlek r liv. Dd r dd. Krlek r att frlora. Du ger. Du r medveten att du frlorar men du vljer att frbttra liv. Dvs du gr en frlust. Varje gng du r god frlorar du. Det r drfr mamon rknar i OCD. Det r drfr Jesus, Guds son strlar. Dd r hat. Dd r mord. Mord r att vara Gud sjlv.

Hr r paradox. Att det verkar finnas samband mellan lycka och att ge och samband mellan girighet och knna olycka. Det r inte logiskt.

Men vi gr en utrkning och d r frgan? r ett rymdskepp med hjrta av Krlek starkare n psykopati. Den logiska utrkningen mste bli ja. Drfr att liv existerar. Dvs du r untermensch. Du r handikappad och svag.

D r frgan varfr existerar psykopati. r det pga att det r framgngsrikt drfr att det r smartast?

En mjlig anledning r att det r utveckling. Dvs att din utvecklingsstrning r enbart att du r efterbliven. Eller om du tnker p en vxt. Att du inte r frdigvxt. Sjlva biten kvar kan vara obefintlig i evolutionen. Vad r tre generationer p hela jordens historia? Dvs du r bara lite efter. Dvs det r inte fel p dig. Eller s r det att allt genomgr samma fraktal. ven om ngon har empati s finns det en annat tillstnd ovanfr utan slut. Antagandet bygger p att vi alla har alla sjukdomar. Det r drfr man kan se att epidemier gr i en vg och sedan frsvinner. Dvs alla blir utsatta fr alla tillstnd sjukdomar som del av evolutionen. Det innebr att du varken r bttre eller smre n ngon annan. Tex kanske vi kan bota psykopati inom 30 r. Om 30 r kanske vi kan frbttra empati eller det sker naturligt. Detta vet vi inte. Det skulle d innebra att du r bttre n mig om 10 r. Dvs nu ligger du bakom men om 10 r ligger du framfr p motorvgen. Egentligen spelar det ingen roll.
Citera
2024-12-15, 01:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckliglycklig
Empati r krlek. Motsatsen r dd.

Krlek r liv. Dd r dd. Krlek r att frlora. Du ger. Du r medveten att du frlorar men du vljer att frbttra liv. Dvs du gr en frlust. Varje gng du r god frlorar du. Det r drfr mamon rknar i OCD. Det r drfr Jesus, Guds son strlar. Dd r hat. Dd r mord. Mord r att vara Gud sjlv.

Hr r paradox. Att det verkar finnas samband mellan lycka och att ge och samband mellan girighet och knna olycka. Det r inte logiskt.

Men vi gr en utrkning och d r frgan? r ett rymdskepp med hjrta av Krlek starkare n psykopati. Den logiska utrkningen mste bli ja. Drfr att liv existerar. Dvs du r untermensch. Du r handikappad och svag.

D r frgan varfr existerar psykopati. r det pga att det r framgngsrikt drfr att det r smartast?

En mjlig anledning r att det r utveckling. Dvs att din utvecklingsstrning r enbart att du r efterbliven. Eller om du tnker p en vxt. Att du inte r frdigvxt. Sjlva biten kvar kan vara obefintlig i evolutionen. Vad r tre generationer p hela jordens historia? Dvs du r bara lite efter. Dvs det r inte fel p dig. Eller s r det att allt genomgr samma fraktal. ven om ngon har empati s finns det en annat tillstnd ovanfr utan slut. Antagandet bygger p att vi alla har alla sjukdomar. Det r drfr man kan se att epidemier gr i en vg och sedan frsvinner. Dvs alla blir utsatta fr alla tillstnd sjukdomar som del av evolutionen. Det innebr att du varken r bttre eller smre n ngon annan. Tex kanske vi kan bota psykopati inom 30 r. Om 30 r kanske vi kan frbttra empati eller det sker naturligt. Detta vet vi inte. Det skulle d innebra att du r bttre n mig om 10 r. Dvs nu ligger du bakom men om 10 r ligger du framfr p motorvgen. Egentligen spelar det ingen roll.

Det du skriver r lite underligt men det finns faktiskt kanske en koppling mellan empati och krlek. Oxytocin r ju ett hormon som r kopplat till knslan av krlek men mjligen ven till ven till funktionen av empati.

Det relaterar ocks lite till den "mrka sidan" av krlek.. Allts att det kar krlek fr den egna gruppen, men kanske inte fr andra. Lite i linje med att vi knner mer empati fr folk som liknar oss, n de som inte gr det... Sen r det kanske ingen "mrk sida" men forskare talar om "in group" och "out group" nr det gller krlek...
Senast redigerad av Snobird 2024-12-15 kl. 01:49.
Citera
2024-12-15, 02:00
Medlem
Du str vid nollmeridian. Det r Holland, engelska kanalen. Och tittar rtt fram. Ditt huvud r norr och benen sder. D r du vnd mot galaxens mitt. Frga mig inte om du r vnd mot big bang. Nu vet du att din hgra utstrckta arm sugs in i tratt i solen och din vnstra arm kastas ut i en utsvllnad i vacuum. Du befinner dig vid klockan sju och solen r klockan 2? 3? Ungefr.

Nu vnder du dig om. S att vnster arm sugs in i solen. Det gr inte. Du kan prova med upp och ner. Och ut och in. Det r svrigheter. Dvs det finns en vinkel skillnad. Om det r 30 grader? Eller 180 grader. Eller vad som helst? Men det finns en avvikelse. Det borde inte finnas det. En tanke r ena sidan r horisontal och den andra vertikal. D har du 90 grader fas frskjutning. Eller att ditt huvud r vinklat 180 grader. Det frklarar varfr du har psykopati. S stor r kraften. Men det r ju inte konstigt att ditt huvud r p sned med tanke p att ditt dna har snurrat i 1.6 mach under hela evolutionen. Dvs allt liv i universum i 3D r p detta sttet. Det var detta Jesus tnkte p. D terstr bara att be till Gud.
Citera
2024-12-15, 04:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckliglycklig
Du str vid nollmeridian. Det r Holland, engelska kanalen. Och tittar rtt fram. Ditt huvud r norr och benen sder. D r du vnd mot galaxens mitt. Frga mig inte om du r vnd mot big bang. Nu vet du att din hgra utstrckta arm sugs in i tratt i solen och din vnstra arm kastas ut i en utsvllnad i vacuum. Du befinner dig vid klockan sju och solen r klockan 2? 3? Ungefr.

Nu vnder du dig om. S att vnster arm sugs in i solen. Det gr inte. Du kan prova med upp och ner. Och ut och in. Det r svrigheter. Dvs det finns en vinkel skillnad. Om det r 30 grader? Eller 180 grader. Eller vad som helst? Men det finns en avvikelse. Det borde inte finnas det. En tanke r ena sidan r horisontal och den andra vertikal. D har du 90 grader fas frskjutning. Eller att ditt huvud r vinklat 180 grader. Det frklarar varfr du har psykopati. S stor r kraften. Men det r ju inte konstigt att ditt huvud r p sned med tanke p att ditt dna har snurrat i 1.6 mach under hela evolutionen. Dvs allt liv i universum i 3D r p detta sttet. Det var detta Jesus tnkte p. D terstr bara att be till Gud.

Jag har enligt tester inte psykopati. Jag r troligen ocks alldeles fr snll fr att vara psykopat...
Citera
2024-12-15, 04:50
Medlem
Ja. Autistiska mnniskor kan ha affektiv empati och sakna mentaliseringsfrmga fr att rent kognitivt uppleva empati.

Det finns en ganska enkel regel som stter psykopaten som artistens motpol. I det kan du tnka dig att motsatsen till det psykopatoska r det autistiska

Socialt begvad- Socialt inkompetent
Extrovert- Introvert
Impulsiv- Rutinbunden
Flexibel-Rigid
Lgnaktig- rlig
Lagbrytare- Paragrafryttare

Sedan mste inte ngon ha alla drag eller symptom fr att vara psykopatisk eller autistisk. Det finns autistiska mnniskor som begr grova vldsbrott, r kriminella, har varierande grader av empati till att sakna sdan ( eller tolkas fel) men grejen r att strningarna uttrycker sig olika. En autistisk kan sllan avlsa andra medan psykopaten inte kan avlsa specifika knslor ibland , t.ex rdsla och br vara en del av att de saknar den affektiva empatin och sjlva inte riktigt vet vad rdsla r.
Citera
2024-12-15, 05:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OtursAktivist
Ja. Autistiska mnniskor kan ha affektiv empati och sakna mentaliseringsfrmga fr att rent kognitivt uppleva empati.

Det r mjligt men utan kognitiv empati blir det svrt att identifiera och fatta varfr ngon annan knner vad de knner...

Citat:

Det finns en ganska enkel regel som stter psykopaten som artistens motpol. I det kan du tnka dig att motsatsen till det psykopatoska r det autistiska

Socialt begvad- Socialt inkompetent
Extrovert- Introvert
Impulsiv- Rutinbunden
Flexibel-Rigid
Lgnaktig- rlig
Lagbrytare- Paragrafryttare

Det kan nog finnas psykopater som r introverta. En psykopat verkar kanske ocks vara typ en "people person" men kan ibland skert vara en "ensamvarg". Psykopater gillar nog ofta inte verkligen mnniskor, vilket ofta vanliga extroverta personer gr....

Lste en gng om seriemrdare och att vissa var mycket organiserade. Seriemrdare knnetecknas ocks av viss modus operandi, vilket helt klart r en sorts "rutiner". Visst r inte alla seriemrdare psykopater, men det r exempel...

Jag har ingen koll men har lst att psykopater kan bli mycket fixerade p ett visst ml. Det r inte direkt flexibelt...

Folk med autism eller asperger kan mycket vl ljuga. De r kanske inte bra p det men de ljuger ibland...

Jag har ingen av dessa diagnoser men frsker vara rlig nr jag kan. Typ av princip..

Visst har vl psykopater strre tendens att vara kriminella, men har lst att en del med aspergers inte gillar att flja regler de inte fattar eller ser som logiska...

Citat:
Sedan mste inte ngon ha alla drag eller symptom fr att vara psykopatisk eller autistisk. Det finns autistiska mnniskor som begr grova vldsbrott, r kriminella, har varierande grader av empati till att sakna sdan ( eller tolkas fel) men grejen r att strningarna uttrycker sig olika. En autistisk kan sllan avlsa andra medan psykopaten inte kan avlsa specifika knslor ibland , t.ex rdsla och br vara en del av att de saknar den affektiva empatin och sjlva inte riktigt vet vad rdsla r.

Ja, och jag har lst att faktiskt rdsla r den enda knsla psykopater ofta har problem att knna igen vilket r lite mystiskt. ven att psykopater hvdas ha smre luktsinne n vanliga mnniskor...

Det leder frresten till en annan grej... Att folk med autism eller asperger ofta r verknsliga fr sinnesintryck. Det hvdas ocks vara anledningen till att vissa drabbas av "meltdown"...
Senast redigerad av Snobird 2024-12-15 kl. 05:26.
Citera
2024-12-15, 05:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Det r mjligt men utan kognitiv empati blir det svrt att identifiera och fatta varfr ngon annan knner vad de knner...

Det kan nog finnas psykopater som r introverta. En psykopat verkar kanske ocks vara typ en "people person" men kan ibland skert vara en "ensamvarg". Psykopater gillar nog ofta inte verkligen mnniskor, vilket ofta vanliga extroverta personer gr....

Lste en gng om seriemrdare och att vissa var mycket organiserade. Seriemrdare knnetecknas ocks av viss modus operandi, vilket helt klart r en sorts "rutiner". Visst r inte alla seriemrdare psykopater, men det r exempel...

Jag har ingen koll men har lst att psykopater kan bli mycket fixerade p ett visst ml. Det r inte direkt flexibel...

Folk med autism eller asperger kan mycket vl ljuga. De r kanske inte bra p det men de ljuger ibland...

Jag har ingen av dessa diagnoser men frsker vara rlig nr jag kan. Typ av princip..

Visst har vl psykopater strre tendens att vara kriminella, men har lst att en del med aspergers inte gillar att flja regler de inte fattar eller ser som logiska...

Ja, och jag har lst att faktiskt rdsla r den enda knsla psykopater ofta har problem att knna igen vilket r lite mystiskt. ven att psykopater hvdas ha smre luktsinne n vanliga mnniskor...

Det leder frresten till en annan grej... Att folk med autism eller asperger ofta r verknsliga fr sinnesintryck. Det hvdas ocks vara anledningen till att vissa drabbas av "meltdown"...
Jag skrev tydligt att de inte har alla symptom och kan variera men nej, r ngon inte alls sdant som stmmer in p psykopati s innebr det att de sannolikt inte har diagnosen.
Citera
2024-12-15, 05:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OtursAktivist
Jag skrev tydligt att de inte har alla symptom och kan variera men nej, r ngon inte alls sdant som stmmer in p psykopati s innebr det att de sannolikt inte har diagnosen.

Ok, det finns diagnostiska kriterier men ven tester som "mste" vara ver en viss niv fr trolig diagnos...
Citera
2024-12-15, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Ok, det finns diagnostiska kriterier men ven tester som "mste" vara ver en viss niv fr trolig diagnos...
Ja?

Alla har drag av olika diagnoser eftersom det r den sammanlagda bilden med flertalet kriterier, som r det avvikande frn det normala.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in