Citat:
Ursprungligen postat av
Undseende
För att inte förstöra den goda stämningen i "Flashback bygger pepparkakshus", så tänkte jag att vi kunde ha en sidodiskussion här om vad vi anser att ett pepparkakshus är för oss personligen.
Måste huset bestå av en viss mängd pepparkaka?
Måste pepparkakan vara synlig för blotta ögat?
Vilka tekniker är tillåtna?
Är det ok att använda stansar och mallar?
Bör smält socker och/eller kristyr användas för att foga samman delarna?
Är det ok att använda något som liknar pepparkaka men egentligen är något annat, som gingerbread clay t ex.?
Kan vilken typ av byggnad som helst kallas för pepparkakshus?
Måste ett pepparkakshus ha jultema?
Behöver det vara ätbart?
Det måste vara pepparkaka och allt som är på och omkring (utom belysning och bomull som snö och en spegeldamm ska finnas med på listan över livsmedel.
Jag personligen gillar både det gamla och nya så vissa byggen som är väldigt dekorerade är jättefina och även de traditionella som många har hemma på julen är jättemysiga!
Gingerbread clay är fullt ätbart men blir stenhårt så man bör inte bita i det men som barn kunde man slicka på en liten prydnad hela julafton
!
Ja man måste enligt mig limma med smält socker (väggar och golv) eller kristyr (takplattor).
Absolut mallar och stansar.
Det är fortfarande roligt att rita hur det ska se ut och göra mallar och räkna ut mått mm.
När man gör eget så blir det personligt.
Vi gjorde hela byar med pepparkakshus när jag var barn.
Jag har sett både flygplan, båtar, husvagnar, bilar mm och ändå tänkt att det är ett pepparkakshus så det är ju individuellt hur man tolkar det, vi gjorde en jättestor kyrka för några år sedan och det är ju inte något hus i den bemärkelsen.
Har även sett pyramider, vulkaner mm och för mig har det också varit pepparkakshus.
Kan inte tänka mig någon teknik som man inte får använda, är bara ens egen kunskap och kreativitet som sätter stopp!
Nej det behöver inte vara jultema, har sett en liten trollby med mossa gjort med någon äggsmet, olika små troll, en del marsipan, mirrorglace, tempererad choklad mm inget jultema men mycket pepparkaka och för mig var det ett pepparkakshus men inte det traditionella huset.
Pepparkakshuset ligger i betraktarens ögon och jag såg att tävlingen som finns på forumet fick två vinnare och tyckte väldigt mycket om båda dessa bidragen då ett var mer modernt och ett mer traditionellt, jättefina på olika sätt!
Gillar alla bidragen och tankarna bakom.