Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
Igår, 07:35
Medlem
Undseendes avatar
För att inte förstöra den goda stämningen i "Flashback bygger pepparkakshus", så tänkte jag att vi kunde ha en sidodiskussion här om vad vi anser att ett pepparkakshus är för oss personligen.

Måste huset bestå av en viss mängd pepparkaka?
Måste pepparkakan vara synlig för blotta ögat?
Vilka tekniker är tillåtna?
Är det ok att använda stansar och mallar?
Bör smält socker och/eller kristyr användas för att foga samman delarna?
Är det ok att använda något som liknar pepparkaka men egentligen är något annat, som gingerbread clay t ex.?
Kan vilken typ av byggnad som helst kallas för pepparkakshus?
Måste ett pepparkakshus ha jultema?
Behöver det vara ätbart?
Citera
Igår, 07:46
Moderator
Arne.Ankas avatar
varför strypa? låt folk bygga som dom vill, låt inspirationen flöda.
Citera
Igår, 07:57
Medlem
Undseendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Ja, det kan man såklart fråga sig. De flesta tävlingar fungerar dock dåligt utan regler.
Senast redigerad av Undseende Igår kl. 08:22.
Citera
Igår, 08:05
Medlem
Kul frågor😁 Ett ”pepparkakshus” behöver inte vara ett hus, man kan bygga en modell av en bil, ett tåg, ett helt landskap, en modell av en staty. Sommartema, påsktema, xxxx spelar ingen roll.
Det enda som ska vara ett krav är att det är pepparkaka och att det är ätbart i sin helhet. Men det är helt och hållet enbart mina förväntningar.
Vad tycker ni andra?
Citera
Igår, 08:22
Medlem
JoakimBalls avatar
allt borde väl vara ätbart endå?
Citera
Igår, 08:28
Medlem
Undseendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoakimBall
allt borde väl vara ätbart endå?
Jo, men måste det vara gott? Finns gravida kvinnor som äter gips och andra äter glas och mynt, vissa slukar svärd.
Citera
Igår, 08:33
Medlem
JoakimBalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undseende
Jo, men måste det vara gott? Finns gravida kvinnor som äter gips och andra äter glas och mynt, vissa slukar svärd.

Svärdslukarna äter ändå inte upp svärden.. det är Deepthroat showboating.
Citera
Igår, 08:37
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka

Ja men är en lussebulle ett pepparkakshus?
Citera
Igår, 08:39
Medlem
Undseendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoakimBall
Svärdslukarna äter ändå inte upp svärden.. det är Deepthroat showboating.
Sant, allt som går ner behöver inte stanna där.
Vid närmare eftertanke är det ju inget som gör det egentligen.

Vad tycker du om gingerbread clay då? https://www.growingajeweledrose.com/...ay-recipe.html Är det fusk när det inte går att göra samma saker med skör pepparkaka?
Citera
Igår, 08:55
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
För att inte förstöra den goda stämningen i "Flashback bygger pepparkakshus", så tänkte jag att vi kunde ha en sidodiskussion här om vad vi anser att ett pepparkakshus är för oss personligen.

Jag kan tycka att många pepparkakshus nuförtiden inte längre känns som pepparkakshus. Och då är det inget roligt längre - hela konceptet blir ju förstört. För att svara på dina frågor:

Måste huset bestå av en viss mängd pepparkaka?

Ja, det ska bestå av huvudsakligen pepparkaka. Nästan bara pepparkaka - någon liten dekoration av något annat kan tillåtas, men då ska detta andra också vara något ätligt (t.ex. färgglada nonstop-chokladkarameller, eller - självklart - kristyr).

Måste pepparkakan vara synlig för blotta ögat?

Ja såklart. Det är själva grejen att man ska se att det är pepparkaka, att det är ett pepparkakshus. Sedan kan det finns små dekorationer - t.ex. kristyr - som täcker en mindre del av huset.

Vilka tekniker är tillåtna?

Vet inte vilka tekniker som finns; kan inte svara.

Är det ok att använda stansar och mallar?

Till viss del, det underlättar ju. Men inte ett helt hus med en design gjord av någon annan, där man kan köpa hela kitet med färdiga stansar och mallar + en ritning.

Bör smält socker och/eller kristyr användas för att foga samman delarna?

Ja. Om något annat används, så ska det i alla fall vara något ätbart.

Är det ok att använda något som liknar pepparkaka men egentligen är något annat, som gingerbread clay t ex.?

Nej det tycker jag inte. Det måste SMAKA pepparkaka också!

Kan vilken typ av byggnad som helst kallas för pepparkakshus?

Ja, så länge som det är gjort av brun, ätlig pepparkakssmakande pepparkaka, så ser jag inga begränsningar. Sedan kan valet av byggnad vara mer och mindre smakfullt, och mer och mindre lämpligt för olika ändamål, såklart. Hemma hos mig vill jag inte ha något annat än ett traditonellt pepparkakshus - det ska vara vackert, pittoreskt, ge julkänsla. Men just på Flashback tycker jag att man även får göra något som motsvarar Flashbacks anda. T.ex. satir över någon politisk händelse, eller glorifiering av något nazistnäste. Yttrandefriheten gäller här! Men det måste ändå vara ett HUS.

Måste ett pepparkakshus ha jultema?

Egentligen inte, eftersom ett pepparkakshus i sig självt signalerar jul. D.v.s. ett traditionellt pepparkakshus - brunt, med kristyr.

Behöver det vara ätbart?

Ja, alltihop måste vara ätbart. Det är ju själva grejen, att man dammar av det och äter upp det på 20-dag Knut.
Senast redigerad av Merwinna Igår kl. 08:59.
Citera
Igår, 09:00
Medlem
JoakimBalls avatar
Citat:
Sant, allt som går ner behöver inte stanna där.
Vid närmare eftertanke är det ju inget som gör det egentligen.

Vad tycker du om gingerbread clay då? https://www.growingajeweledrose.com/...ay-recipe.html Är det fusk när det inte går att göra samma saker med skör pepparkaka?

har egentligen inga åsikter.. såg förra årets vinnare som var ett mindre mästerverk. påminde mycket om Skrotnisse i design, å allt så ätbart ut.
Citera
Igår, 09:56
Medlem
Undseendes avatar
Funderade på en sak...
Gingerad clay används ju för att det underlättar bygget då det är enklare att arbeta med samt inte går sönder lika lätt som riktiga pepparkakor. Om saker som underlättar är tillåtet, varför är då inte färdiga mallar och byggsatser som Mor Annas byggkit tillåtet? Inkonsekvent.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in