Citat:
Ursprungligen postat av
Undseende
För att inte förstöra den goda stämningen i "Flashback bygger pepparkakshus", så tänkte jag att vi kunde ha en sidodiskussion här om vad vi anser att ett pepparkakshus är för oss personligen.
Jag kan tycka att många pepparkakshus nuförtiden inte längre känns som pepparkakshus. Och då är det inget roligt längre - hela konceptet blir ju förstört. För att svara på dina frågor:
Måste huset bestå av en viss mängd pepparkaka?
Ja, det ska bestå av huvudsakligen pepparkaka. Nästan bara pepparkaka - någon liten dekoration av något annat kan tillåtas, men då ska detta andra också vara något ätligt (t.ex. färgglada nonstop-chokladkarameller, eller - självklart - kristyr).
Måste pepparkakan vara synlig för blotta ögat?
Ja såklart. Det är själva grejen att man ska se att det är pepparkaka, att det är ett pepparkakshus. Sedan kan det finns små dekorationer - t.ex. kristyr - som täcker en mindre del av huset.
Vilka tekniker är tillåtna?
Vet inte vilka tekniker som finns; kan inte svara.
Är det ok att använda stansar och mallar?
Till viss del, det underlättar ju. Men inte ett helt hus med en design gjord av någon annan, där man kan köpa hela kitet med färdiga stansar och mallar + en ritning.
Bör smält socker och/eller kristyr användas för att foga samman delarna?
Ja. Om något annat används, så ska det i alla fall vara något ätbart.
Är det ok att använda något som liknar pepparkaka men egentligen är något annat, som gingerbread clay t ex.?
Nej det tycker jag inte. Det måste SMAKA pepparkaka också!
Kan vilken typ av byggnad som helst kallas för pepparkakshus?
Ja, så länge som det är gjort av brun, ätlig pepparkakssmakande pepparkaka, så ser jag inga begränsningar. Sedan kan valet av byggnad vara mer och mindre smakfullt, och mer och mindre lämpligt för olika ändamål, såklart. Hemma hos mig vill jag inte ha något annat än ett traditonellt pepparkakshus - det ska vara vackert, pittoreskt, ge julkänsla. Men just på Flashback tycker jag att man även får göra något som motsvarar Flashbacks anda. T.ex. satir över någon politisk händelse, eller glorifiering av något nazistnäste. Yttrandefriheten gäller här! Men det måste ändå vara ett HUS.
Måste ett pepparkakshus ha jultema?
Egentligen inte, eftersom ett pepparkakshus i sig självt signalerar jul. D.v.s. ett traditionellt pepparkakshus - brunt, med kristyr.
Behöver det vara ätbart?
Ja, alltihop måste vara ätbart. Det är ju själva grejen, att man dammar av det och äter upp det på 20-dag Knut.