Citat:
Ursprungligen postat av
Masriken
Tacksam för tips hur jag ska tänka för att det ska bli rätt när jag bokför mot konto 2012 i enskild firma. Kan jag se det som företagets skuld till ägaren som minskar? T ex när jag som enskild företagare betalar in skatt till Skatteverket bokför jag summan på konto 2012 i debet och sedan på konto 1930 i kredit.
Jag skulle nog låta bli att bokföra skattekontot och sköta det utanför företaget. Anledningen är att då företaget inte är enskilt skattesubjekt och har därför inte eget skattekonto (det är din persons skattekonto som används såväl för företaget som för dig som person). Bokför du då skattekontot ändå så kommer inte bokföringen stämma överens med skatteverkets siffror för skattekontot. Det innebär då att du inte kan använda skatteverkets siffror för att stämma av bokföringen.
Ett annat problem man kan få är när skatten sen dras från skattekontot så görs det i ett svep utan hänsyn till om det är företagets eller din skatt. Hur skall man då bokföra, då får man sitta och hålla koll på hur mycket av skatten som var företagets.
Annars är ju så att insättning på skattekontet minskar skulden till skatteverket.