Flashback bygger pepparkakshus!
Igår, 21:10
Medlem
Tacksam för tips hur jag ska tänka för att det ska bli rätt när jag bokför mot konto 2012 i enskild firma. Kan jag se det som företagets skuld till ägaren som minskar? T ex när jag som enskild företagare betalar in skatt till Skatteverket bokför jag summan på konto 2012 i debet och sedan på konto 1930 i kredit.
Citera
Igår, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Masriken
Tacksam för tips hur jag ska tänka för att det ska bli rätt när jag bokför mot konto 2012 i enskild firma. Kan jag se det som företagets skuld till ägaren som minskar? T ex när jag som enskild företagare betalar in skatt till Skatteverket bokför jag summan på konto 2012 i debet och sedan på konto 1930 i kredit.

Jag skulle nog låta bli att bokföra skattekontot och sköta det utanför företaget. Anledningen är att då företaget inte är enskilt skattesubjekt och har därför inte eget skattekonto (det är din persons skattekonto som används såväl för företaget som för dig som person). Bokför du då skattekontot ändå så kommer inte bokföringen stämma överens med skatteverkets siffror för skattekontot. Det innebär då att du inte kan använda skatteverkets siffror för att stämma av bokföringen.

Ett annat problem man kan få är när skatten sen dras från skattekontot så görs det i ett svep utan hänsyn till om det är företagets eller din skatt. Hur skall man då bokföra, då får man sitta och hålla koll på hur mycket av skatten som var företagets.

Annars är ju så att insättning på skattekontet minskar skulden till skatteverket.
Citera
Igår, 21:32
Medlem
Zaedrewss avatar
Du kan ju tänka pengarna in på det kontot rör jag inte. Det är statens kosing. Det är ju rätt bra detta att även som enskild företagare ha givna regler. Så man slipper strul med Skatteverket.

Även om rådet om du kan skrapa ihop 25k och starta AB istället.
Citera
Igår, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Masriken
Tacksam för tips hur jag ska tänka för att det ska bli rätt när jag bokför mot konto 2012 i enskild firma. Kan jag se det som företagets skuld till ägaren som minskar?

Precis så, det är skulden till dig själv som minskar. Den enskilda firman är inte skattskyldig, du är, så när du gör en överföring till ditt skattekonto från firman så är det som vilket annat eget uttag som helst.

Om du vill kan du hålla skattekontot helt utanför din bokföring och boka överförningar till ditt skattekonto på samma konto som du bokför övriga egna uttag. När du gör årsbokslutet så nollar du både egna uttag och 2012 mot eget kapital, så det blir sak samma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in