Citat:
Ursprungligen postat av
Klantgubbe
Hur kan man lita på sig själv efter att man försökt ta sitt liv, att inte försöka igen?
Det var en bra fråga. Tyvärr har jag inget bra svar. Kan inte påstå att jag förväntar mig att dö av ålder. Det är väl mer att jag har fått en viss respekt, växlat med ångest och känslor av maktlöshet över vad jag uppfattar som någon sorts överlevnadsinstinkt.
Första och förmodligen "seriösaste försöket" var en extrem cocktail med opioider, benzo och öl. Doser man helt enkelt inte ska överleva (utan tolerans), inte ens om man är en häst eller två...
Efter det (10-20år sedan) har jag ofta en känsla att jag inte borde vara här. Oavsett om jag mår skit eller, mindre skit så är det sällan jag känt att jag är glad att det inte tog slut där. Snarare har man väl haft målet att inte misslyckas nästa gång oftare än inte. Mötte senare på psyket en person som överlevt hängning i sista sekunden så att säga och det har påverkat mig. Tanken att överleva såpass skadad att man inte ens kan avsluta skiten själv efteråt är skrämmande.
Andra gången däremot var mer spontant, kroken i taket gav med sig lite. Det var inte precis planerat, särskilt då hängning känns riskabelt om man misslyckas.
Men det var väl då jag insåg hur någonting djupt rotat försökte avstyra det jag höll på med. Var inte så att någon upptäckte mig räknar knappt detta eftersom, äh känns inte så viktigt. Är mest en påminnelse om att planera ordentligt nästa gång.
För mig är det nog mer en fråga om hur och när, inte om. Livet är för hemskt för att stå ut med i längden med kroniska hälsoproblem både psykiska och fysiska, men periodvis har man väl lurat sig själv att det kan ändras efter någon ny operation eller så. Har väl snarare fått bekräftat att, bättre kommer det inte bli.
Anledningen att jag inte går till smärtenheten är främst att jag inte vill bygga tolerans trots allt. Men det blir så, tröttsamt att ha ont hela jävla tiden.