Jag har nyligen köpt aktier och till min förvåning fick jag en utbetalning, något jag inte upplevt tidigare under min korta tid som aktieägare. Tyvärr har mina aktier hittills sjunkit i värde, så jag valde att sälja dem och istället köpa en annan aktie. Enligt nyheterna ger den nya aktien också en form av "utbetalning".
Detta har gjort mig alltmer nyfiken på vad som kan hända om man äger fler aktier. Jag minns att jag redan under skoltiden funderade över detta och till och med frågade en lärare om man tjänar något extra på att äga många aktier. Trots att man ju blir delägare i företaget när man köper aktier, fick jag svaret att det inte fanns några andra fördelar än de ekonomiska.
Nu undrar jag ändå: Finns det något som händer om man äger väldigt många aktier i ett företag, bolag, förening eller verksamhet? Alltså något utöver de eventuella ekonomiska vinsterna.
Jag är inte helt säker på vad, men tanken har väckts igen. Kanske handlar det om inflytande eller något annat?
Slutligen, angående "utbetalningen": det var verkligen en rolig överraskning eftersom jag aldrig varit med om det förut, men å andra sidan är jag ganska oerfaren på det här området.
Tack på förhand för era svar! 😊