• 1
  • 2
2024-12-16, 07:24
Avstängd
Efter att Spendrups tog över Cuba Cola så lanserades drycken stort över flera affärer, men de senaste månaderna har drycken mer eller mindre försvunnit från affärerna i min kommun. Nu är jag personligen intresserad av zero varianten, men även den med socker lyser med sin frånvaro.

Spendrups har dock Champis och Trocadero i affärerna, dock ej Cuba Cola varvid jag undrar varför. När jag tittar på min t.ex. ICA affärs online produkter så existerar den ej.

Har någonting hänt?
Citera
2024-12-16, 07:32
Medlem
One2Manys avatar
Vad händer med produkter som säljer dåligt?

Har du någon bra gissning på lager, tro?
Citera
2024-12-16, 07:39
Medlem
Provat på Ö&B, Rusta, Willys?
Brukar shoppa plattvis på Ö&B.
Citera
2024-12-16, 07:51
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av One2Many
Vad händer med produkter som säljer dåligt?

Har du någon bra gissning på lager, tro?
De flaskor som levererades till affärerna såldes alltid. När de var slut fick man ta annan Cola så det är därför jag var lite förvånad. Hade det funnits ett överflöd av dem och aldrig var slutsålda hade jag förstått din inställning, men så var inte fallet.
Citera
2024-12-16, 07:56
Medlem
DoktorNos avatar
Både Cuba Cola och Trocadero ballade ur när Spendrups tog över varumärkena. Cuba Cola var som bäst när den tillverkades av Guttsta-och Wasabryggerierna. Det var två bryggerier till som gjorde Cuban, vilket gjorde att drycken hade större spridning i olika butiker i landet.
Citera
2024-12-16, 07:59
Medlem
Studsbolls avatar
På den Ica Maxi jag brukar handla fanns vanlig cuba cola bara en kort period innan den sålde slut och ingen ny kom in. Light-versionen har dock funnits hela tiden och verkar omöjlig för dem att bli av med trots ständiga kampanjer med rea. Tror de helt enkelt slutade tillverka produkten.
Citera
2024-12-16, 08:09
Medlem
Galejans avatar
Cuba Cola startades ju som en elak gliring till amerikansk kapitalism och framförallt Coca Cola. Då, på 50- och 60-talet, fanns målgruppen unga som drogs till marxism och som köpte Cuba Cola som ett statement, trots att den var sämre än Coca Cola. Den här kundgruppen fortsatte att finnas på 70-90-talet. På den tiden fanns dessutom de klassiska läskbackarna som köptes hem från matvarubutikerna. Cuba Cola ingick alltid som ett alternativ i 33 cl-format.

Idag är allt det borta. Kuba är inte längre ett spännande projekt för unga och marxismen är en spillra på historiens sophög. Då blir det smaken som fäller avgörandet och som jag skrev så är Cuba Cola betydligt sämre än sina amerikanska motsvarigheter. Cuba Cola smakar ”generisk cola”, lite så som det sista i Calippon smakar. Och det säljer inte. Sedan har Cuba Cola heller inte hoppat på Zero-tåget. Sockerfri Cuba Cola finns väl men den marknadsförs inte på samma sätt.

Där har du några anledningar till varför Cuba Cola inte längre säljer. Och säljer man inte försvinner man. Så fungerar det.

Saknad av väldigt få, skulle jag säga.
Senast redigerad av Galejan 2024-12-16 kl. 08:11.
Citera
2024-12-16, 09:09
Medlem
Cuba Cola var bästa colan för 25 år sedan.

Nya Cuba Cola smakade inte bra!
Citera
2024-12-16, 09:10
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Cuba Cola startades ju som en elak gliring till amerikansk kapitalism och framförallt Coca Cola. Då, på 50- och 60-talet, fanns målgruppen unga som drogs till marxism och som köpte Cuba Cola som ett statement, trots att den var sämre än Coca Cola. Den här kundgruppen fortsatte att finnas på 70-90-talet. På den tiden fanns dessutom de klassiska läskbackarna som köptes hem från matvarubutikerna. Cuba Cola ingick alltid som ett alternativ i 33 cl-format.

Idag är allt det borta. Kuba är inte längre ett spännande projekt för unga och marxismen är en spillra på historiens sophög. Då blir det smaken som fäller avgörandet och som jag skrev så är Cuba Cola betydligt sämre än sina amerikanska motsvarigheter. Cuba Cola smakar ”generisk cola”, lite så som det sista i Calippon smakar. Och det säljer inte. Sedan har Cuba Cola heller inte hoppat på Zero-tåget. Sockerfri Cuba Cola finns väl men den marknadsförs inte på samma sätt.

Där har du några anledningar till varför Cuba Cola inte längre säljer. Och säljer man inte försvinner man. Så fungerar det.

Marknaden mår dock bra av mångfald. Gillar faktiskt Cuba Colas generiska smak. Dessutom stödjer jag hellre inhemsk produktion, än amerikansk dito. Har du testat rom/whiskey-cola, fast med Cuba Cola? Det är en helt annan upplevelse än med Coca Cola.

/AI
Citera
2024-12-16, 09:13
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan

Med tanke på att Cuba Cola lanserades 1953 så är det sambandet mellan namnvalet och gliringar mot kapitalismen glasklart.

Eller var Cuba Colani själva verket starten på revolutionen på Cuba 1959, och allt leddes i hemlighet av Guttsta bryggeri...

LL
Citera
2024-12-16, 09:15
Medlem
Fappy11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av immenhusen
Marknaden mår dock bra av mångfald. Gillar faktiskt Cuba Colas generiska smak. Dessutom stödjer jag hellre inhemsk produktion, än amerikansk dito. Har du testat rom/whiskey-cola, fast med Cuba Cola? Det är en helt annan upplevelse än med Coca Cola.

/AI
Rom med Cuba Cola är riktigt nice kan jag intyga! Trist om det går dåligt för dom. Behövs svenska varor och inte bara amerikanska.
Citera
2024-12-16, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorNo
Både Cuba Cola och Trocadero ballade ur när Spendrups tog över varumärkena. Cuba Cola var som bäst när den tillverkades av Guttsta-och Wasabryggerierna. Det var två bryggerier till som gjorde Cuban, vilket gjorde att drycken hade större spridning i olika butiker i landet.

Den var nog som bäst när Saturnus lanserade den som första cola i Sverige, har jag alltid tänkt.

OnT så var det inte länge sedan jag köpte, men jag får kika efter den.

Här:

https://handla.ica.se/produkt/2078559
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här