Flashback bygger pepparkakshus!
2024-12-16, 08:58
Medlem
Jag filmar en del i 2.7k och nu tänkte jag framkalla några kort från filmerna.

Problemet är bara att jag har en så liten skärm på datorn, den är bara 14 tum.

Jag kan se filmerna på tv:n och då ser dom fortfarande skarpa och klara ut,och den tv:n är typ 42 tum så teoretiskt så skulle jag ju kunna göra en affish av bilderna, alltså att 2,7k upplösning inte är något hinder att göra en stor bild, utan att det snarare är storleken på skörmen/printscreen som är problemet.

Vad jag vet så går det inte screenshota på min tv, men kanske går det på andra modeller?
Isf kanske en lösning kunde vara att gå till en tv affär och fråga om man kan stoppa in ens usb minne och screenshota några bilder från den, mot en avgift kanske då.

Eller har ni något annat förslag?
Citera
2024-12-16, 09:04
Medlem
2020-01-01s avatar
Du menar att din tv på 42 tum, har 2.7k upplösning? Troligtvis har den samma upplösning som din dator. Jag skulle ha googlat på specialprogramvara. Det måste ju gå att "extrahera" en bild från en högupplöst film, oavsett vilken upplösning displayen har.
Senast redigerad av 2020-01-01 2024-12-16 kl. 09:12.
Citera
2024-12-16, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herrmojd51
Jag filmar en del i 2.7k och nu tänkte jag framkalla några kort från filmerna.

Problemet är bara att jag har en så liten skärm på datorn, den är bara 14 tum.

Jag kan se filmerna på tv:n och då ser dom fortfarande skarpa och klara ut,och den tv:n är typ 42 tum så teoretiskt så skulle jag ju kunna göra en affish av bilderna, alltså att 2,7k upplösning inte är något hinder att göra en stor bild, utan att det snarare är storleken på skörmen/printscreen som är problemet.

Vad jag vet så går det inte screenshota på min tv, men kanske går det på andra modeller?
Isf kanske en lösning kunde vara att gå till en tv affär och fråga om man kan stoppa in ens usb minne och screenshota några bilder från den, mot en avgift kanske då.

Eller har ni något annat förslag?
Borde finnas program för att plocka bildrutor, Adobe Premiere tror jag fixar det. Då behåller du upplösningen.
Citera
2024-12-16, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herrmojd51
De tar nog inte en screenshot då, utan helt enkelt en stillbild från din film, i den upplösning du filmat i.

Här hur man gör i Adobe Premiere Elements. https://helpx.adobe.com/se/premiere-...ng-frames.html

Om du googlar på "stillbild från film" så får du även ett gäng andra förslag.
Senast redigerad av Stiffinger 2024-12-16 kl. 09:08.
Citera
2024-12-16, 09:09
Medlem
anomaligns avatar
Programmet VLC. Gratis och open source. Lätt att förstå och använda.

https://www.videolan.org/vlc/

Öppna videon med VLC. Pausa där du vill ha en screenshot. Klicka på rullgardinsmenyn "Video" och välj "Take Snapshot" längst ner. Programmet tar då en stillbild av det videon visar och sparar den i originalupplösning i Windowsmappen "Bilder".
Citera
2024-12-16, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Programmet VLC. Gratis och open source. Lätt att förstå och använda.

https://www.videolan.org/vlc/

Öppna videon med VLC. Pausa där du vill ha en screenshot. Klicka på rullgardinsmenyn "Video" och välj "Take Snapshot" längst ner. Programmet tar då en stillbild av det videon visar och sparar den i originalupplösning i Windowsmappen "Bilder".
Satsn vilken kung du är. Tack tack!
Citera
2024-12-16, 10:34
Medlem
Annars kan en 4k hdmi emulator dongle vara bra att ha.

Sen speglar man skärmarna och tar print screen eller spelar in från den emulerade skärmen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in