• 1
  • 2
2024-12-16, 18:15
Medlem
Zeusys avatar
Det finns mängder med bra definitioner på olika typer av fattigdom, och en av grundgrejerna är ju att fattiga saknar tillgångar till det som behövs för ett drägligt liv.

Sverige har ju socialtjänst och trygghetssystem för att se till att människor inte helt hamnar i svält, bostadslöshet och dör av sjukdom... Men att vara fattig i Sverige innebär att faktiskt inte ha den trygghet som pengar ger.

Naturligtvis är fattigdom kopplat till miljön. Numera dör ju inte folk i Sverige p.g.a. att de inte har råd med medicin, men fortfararande så finns det ju människor som inte kan fixa sina tänder, köpa mat för att bli mätta och klara sig, utan att just gå till socialtjänsten.

Att år ut och in inte ha råd med mer än det absolut nödvändiga är fattigdom.

Vad anser ni är fattigdom, här i Sverige?
Citera
2024-12-16, 18:22
Medlem
Jag tycker dom individerna som lever på tiggeri utanför matbutiker i Sverige är en bra definition på fattigdom.
Citera
2024-12-16, 18:24
Medlem
Filmjolkens avatar
Fattigdom är när man måste köpa Lätta istället för Norrgott/Bregott.
Citera
2024-12-16, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeusy
Det finns mängder med bra definitioner på olika typer av fattigdom, och en av grundgrejerna är ju att fattiga saknar tillgångar till det som behövs för ett drägligt liv.

Sverige har ju socialtjänst och trygghetssystem för att se till att människor inte helt hamnar i svält, bostadslöshet och dör av sjukdom... Men att vara fattig i Sverige innebär att faktiskt inte ha den trygghet som pengar ger.

Naturligtvis är fattigdom kopplat till miljön. Numera dör ju inte folk i Sverige p.g.a. att de inte har råd med medicin, men fortfararande så finns det ju människor som inte kan fixa sina tänder, köpa mat för att bli mätta och klara sig, utan att just gå till socialtjänsten.

Det existera nästan ingen fattigdom i Sverige vi har ju vårat trygghetssystem, sedan har vi ju dom som lever i fattigdom som har valt det själva= psykisk sjuka människor som lever utanför samhället, lika så grupper av missbrukare. Hur skall man hjälpa dom två grupperna vet jag inte, och om det är lönt att hjälpa dom är ju åxå en fråga.
Citera
2024-12-16, 18:36
Avstängd
Sverige är sjukt på det viset, fattigdom är när man inte kan köpa en sprillans ny Audi s6, utan får köpa busskort istället. Eller en KIA
Senast redigerad av TorpareBlod 2024-12-16 kl. 18:38.
Citera
2024-12-16, 18:36
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Snille
Jag tycker dom individerna som lever på tiggeri utanför matbutiker i Sverige är en bra definition på fattigdom.
De där räknar jag inte i "Sverige" då de inte hör hemma här. Ingen bryr sig om tremånadersregeln, samma jävla dragspelare sitter utanför ICA år ut och år in och lever om!

Efter mentalsjukhusen stängdes i början av 80talet och alla slussades ut i samhället har de ingen stans att ta vägen, de är hemlösa, de klarar inte av ett eget boende, de klarar inte av samhällets och bostadsföreningens regler och blir vräkta även om de får en lägenhet av soc.

Sen har vi de korkade som tagit en massa lån.. Se Skudlfällan!

En del har haft otur i livet, separation, arbetslöshet osv.
Citera
2024-12-16, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sjödalsvägen
Det existera nästan ingen fattigdom i Sverige vi har ju vårat trygghetssystem, sedan har vi ju dom som lever i fattigdom som har valt det själva= psykisk sjuka människor som lever utanför samhället, lika så grupper av missbrukare. Hur skall man hjälpa dom två grupperna vet jag inte, och om det är lönt att hjälpa dom är ju åxå en fråga.

Du anser alltså att psykiskt sjuka människor själva har valt sin situation?
Citera
2024-12-16, 18:49
Medlem
pn222jws avatar
Avsaknad av valmöjligheter.
Citera
2024-12-16, 18:52
Medlem
smickras avatar
Citat:

Att de flesta av oss som skriver här på Flashback är bland den rikaste promillen i världen.
Citera
2024-12-16, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Snille
Jag ser dem dra iväg på bussen sedan, med busskort. Inte har de trasiga skor heller. Så jag vet inte.
Citera
2024-12-16, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorpareBlod
Sverige är sjukt på det viset, fattigdom är när man inte kan köpa en sprillans ny Audi s6, utan får köpa busskort istället. Eller en KIA
Du menar KIA är värre än busskort? Tja, kanske det.
Citera
2024-12-16, 18:57
Medlem
Citat:
Att trots tolv år i skolan ändå inte kunna läsa ordentligt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in