Tänkte komplettera med solcellspaneler för uppladdning. Vilken watt-styrka ska man välja? Antar att ju klenare paneler, typ 60 watt, desto längre tid tar det att ladda upp elverket?
Andra för- eller nackdelar eller bra att tänka på gällande dessa solcellspaneler?
Välj så stor som möjligt (utifrån plats samt hur mycket din batteriburk klarar). Notera att man måste ha en speciell kontakt på solcellerna, dvs du måste ha solceller från samma tillverkare eller adaptrar.
Samt solceller suger under vintern, men det fattar du nog.
Välj så stor som möjligt (utifrån plats samt hur mycket din batteriburk klarar). Notera att man måste ha en speciell kontakt på solcellerna, dvs du måste ha solceller från samma tillverkare eller adaptrar.
Samt solceller suger under vintern, men det fattar du nog.
1500Wh delat på 60W är 25 timmar.
Så här på vintern kan du räkna med 2 timmars solljus per dag.
Så ska du ladda på en dag behöver du enorma mängder paneler.
Folk brukar hoppa över att berätta vad de ska ha strömmen till.
Är det till uppvärmning, glöm det.
Skaffa en så där billig dieselvärmare.
Tänkte komplettera med solcellspaneler för uppladdning. Vilken watt-styrka ska man välja? Antar att ju klenare paneler, typ 60 watt, desto längre tid tar det att ladda upp elverket?
Andra för- eller nackdelar eller bra att tänka på gällande dessa solcellspaneler?
Verkar som en dyr investering, hade nog själv löst ditt problem med seriekopplade 3 bilbatterier , stämt ner voltantalet till omkring 9 volt och drivit en 24 volts elmotor (varvtalet blir då runt 600 varv per minut) - generator byggd av elektromagneter och neodym magneter. Där får du ut omkring 600 volt ac 2-3 Kwh.
Tänk tändspole på en moped - i ditt projekt en rund platta uppdelad med 8 neodym magneter som snurrar via elmotorn.
Nu har jag 4 elektromagneter i min - det ger fin ren ström små (sinusvågor) .. en elektromagnet ger stora vågor - icke ren ström ..
Ja du förstår nog.
Det är så elverk byggs , fast de flesta har bensin eller diesel motor som går på tomgång för att få ner varvtalet. Ett tips till alla - var säkra på att ni jordar ert projekt. Det är mycket kraftig energi.
I filmen nedan ser ni att det svarvas en rund platta som delas upp med 4 neodym magneter - men sinusvågen är inte helt ren - det ser ni på lampan som liksom blinkar vid test. https://www.google.com/url?sa=t&rct=...T&opi=89978449
Var noga med N och S med magneterna ..
Senast redigerad av Lappaz 2025-01-17 kl. 14:35.
Först den verkar bara ha 110 volt?
Angående solpaneler så får du ta reda på vilken spänning som denna apparat kan ta emot, kan den överladdas, finns det något laddningsrelä inbyggt, behövs en mppt regulator.
Kan den överladdas?
Att kalla en sådan här mojäng för ett kraftverk tycker jag är direkt lögn (min personliga uppfattning)
Personligen skulle jag i stället skaffat 2 - 3 batterier samt en inverter istället, samt kanske någon laddare
Du skriver inte vad du skall ha den till och hur mycket du sannolikt kan behöva använda den vid ett tillfälle och hur lång tid.
Om du har en 100watt solpanel på vintern kommer den inte att ladda speciellt mycket, kanske 25 watt (min uppskattning men läs på) under solsken utan MPPT regulator och kanske någon timma sol i december - februari , lite mer med mppt regulator.
Du måste skarva i lämpliga anslutningar till kraftstationen från solpanelen eller regulatorn, men det går nog bra, kan vara svåra att hitta, men det går nog.
Du bör ha ganska mycket paneler om du skall kunna ladda den på vintern och använda den kanske var 14:e dag, jag rekommenderar 500 watt, men det är bara en grov gissning.
En solpanel ger normalt mellan 17 och 21 volt men kan anpassas till 12 volt.
Finns det risk för överladdning?
det står i produktbeskrivningen att de inte rekommenderar en starkare solcell än 400 watt, men detta gäller antagligen på sommaren, troligen kan du ha en starkare på vintern, eller anpassa storlek till solstrålningen på vintern
Har du plats med natriumbatterier köper du natriumbatterier. De är väldigt billiga och supersnabba att ladda upp.
Paneler köper du standard 1KW dubbelsidiga av en billig sort (laddar från bägge hållen, d.v.s både från ljuset som kommer in och ljuset som går ut på baksidan).
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!