Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
Igår, 11:20
Medlem
Jag tänker på den från DanSukker som säljs överallt. Den avlånga med en trång fyrkantig öppning. Det går inte att hälla ut för då hamnar det överallt. Det gått inte att få i ett decilitermått i öppningen och fiska upp 1 dl i måttet för det finns för dåligt med svängrum.

Finns det annat fabrikat med bättre förpackning? Eller hur gör folk för att slippa få psykbryt vid bakningen när man behöver mycket florsocker?
Citera
Igår, 11:23
Medlem
TordesPungs avatar
Ja jag gillar den.
Citera
Igår, 11:23
Medlem
Använder oftast våg när jag bakar men ibland händer det att jag använder decilitermått och det är som du säger omöjligt. Igår så hällde jag över sockret i en påse men det var för att jag hade 3 halvöppna förpackningar. Men ska nog fortsätta så, det blir så stökigt när man börjar gräva i förpackningen.
Citera
Igår, 11:28
Medlem
peterZiipens avatar
Kan bara instämma. Måste vara den sämst designade förpackningen på marknanden. Hur noga och försiktig man än är, så blir hela köket fullt av florsocker.

Mitt bästa tips är att hälla över florsockret till en ganska bred glasburk. På så sätt får man enkelt ner ett decilitermått i burken.
Citera
Igår, 11:34
Medlem
DieselnDusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Viravi
Jag tänker på den från DanSukker som säljs överallt. Den avlånga med en trång fyrkantig öppning. Det går inte att hälla ut för då hamnar det överallt. Det gått inte att få i ett decilitermått i öppningen och fiska upp 1 dl i måttet för det finns för dåligt med svängrum.

Finns det annat fabrikat med bättre förpackning? Eller hur gör folk för att slippa få psykbryt vid bakningen när man behöver mycket florsocker?
Kan tänka mig att en grossist har större förpackningar.
Citera
Igår, 11:54
Medlem
Det är inte förpackningen som är problemet. Florsocker är till skillnad från vanligt socker, tillsatt med stärkelse. Det går aldrig att få en jämn och fin ström ut ur någon som helst förpackning, så som det går med strösocker. Bästa tipset är att förvara allt i en större burk, och sen "gräva" med det redskap du använder som mått.
Citera
Igår, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterZiipen
Kan bara instämma. Måste vara den sämst designade förpackningen på marknanden. Hur noga och försiktig man än är, så blir hela köket fullt av florsocker.

Mitt bästa tips är att hälla över florsockret till en ganska bred glasburk. På så sätt får man enkelt ner ett decilitermått i burken.

Hade hellre haft det i en påse som vanligt socker eller vetemjöl liksom. Vet inte hur tanken bakom den där designen är.

Bra tips! Det tar jag med mig!
Citera
Igår, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Det är inte förpackningen som är problemet. Florsocker är till skillnad från vanligt socker, tillsatt med stärkelse. Det går aldrig att få en jämn och fin ström ut ur någon som helst förpackning, så som det går med strösocker. Bästa tipset är att förvara allt i en större burk, och sen "gräva" med det redskap du använder som mått.

Nä men om dom hade haft det i samma förpackning som vanligt socker. Alltså en bredare papperspåse typ så hade man ju inte behövt en jämn ström heller, då hade man kunnat gräva direkt ur förpackningen.
Citera
Igår, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TordesPung
Ja jag gillar den.

Vad är det du gillar med den då?
Citera
Igår, 12:56
Moderator
Jultrollets avatar
Stod och muttrade över förpackningen senast i går kväll. För att slippa spill över hela bordet blir det att jag står där med en tallrik under måttet. Lite smidigare kunde de nog göra den?

Visst kan man hälla över det i något annat men jag använder det bara till kristyr och det blir lätt för tätt packat om man gräver upp det därifrån. Det ska ju skakas ut luftigt, precis som mjöl, så det inte blir för mycket. Så jag fortsätter väl muttra kring jultid varje år även fortsättningsvis, det hör kanske till?
Citera
Igår, 12:57
Medlem
Håller med! Ofta blir det spill när man ska använda florsockret. En synnerligen opraktisk förpackning.
Citera
Igår, 13:22
Moderator
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Viravi
Nä men om dom hade haft det i samma förpackning som vanligt socker. Alltså en bredare papperspåse typ så hade man ju inte behövt en jämn ström heller, då hade man kunnat gräva direkt ur förpackningen.
Nu gissar jag visserligen vilt, men jag tror det behövs en stadigare förpackning då det är så finkornigt och fuktkänsligt. Ungefär som potatismjöl, maizena osv. Kanske blir det för dyrt att hälla det i en stor burk istället, som de gör med bakpulver? Annars hade det nog inte varit så dumt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in