Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
Igår, 21:14
Medlem
Har spelat akustisk gitarr i några månader nu och börjat från början med grunderna via en AI-baserad läroapp på datorn. Detta i kombination med lite tabulaturer. Tycker att det går framåt och jag kör lite fingerträningar och övar bland annat ackord och sådant i stort sätt varje kväll. Finner det väldigt avkopplande och helt prestigelöst. Varför inte sitta och öva gitarr istället för att hänga på Facebook. Tycker det är bra för hjärnan och fantastiskt roligt.

Nu till min fråga. Där jag bor är det väldigt lyhört. Så fort klockan slår 18 så får man dåligt samvete över att störa grannarna. Framförallt när man övar på exempelvis ett gitarr-intro och man repeterar detta 1000 gånger och lite till.

Har därför funderingar på att skaffa en elgitarr med hörlursförstärkare som jag kvällstid kan spela på. Detta kommer naturligtvis kombineras med min akustiska gitarr som fortsatt kommer gå varm.

Nån med liknande erfarenheter och hur mycket hörs det med elgitarr och hörlurar? Lite får det naturligtvis låta, men inte så det stör. Fungerar det bra att öva på detta sätt? Nån med erfarenheter av övning på elgitarr med lurar?
Senast redigerad av koppen85 Igår kl. 21:16.
Citera
Igår, 21:19
Medlem
Belters avatar
Du kan köpa vilken förstärkare som helst med utgång för hörlurar. Då hör ingen någonting. Det är bara den med hörlurar som hör.
Citera
Igår, 21:27
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belter
Du kan köpa vilken förstärkare som helst med utgång för hörlurar. Då hör ingen någonting. Det är bara den med hörlurar som hör.
Jo, det är ju sen gammalt. Men vill man ha något lätt och bärbart så finns det särskilda hörlursförstärkare:
https://www.gear4music.se/sv/Gitarr-...phone-Amp/1H4T

TS: Om du kör elgitarr med hörlurar så hörs det ingenting till grannarna. Förstärkt akustisk gitarr låter lite mer men du kan ju dämpa anslagen så det inte hörs mycket.
Citera
Igår, 21:41
Medlem
Vox har små hörlursförstärkare för elgitarr som jag har testat. De är billiga och fungerar bra, inga grannar kommer att störas.
Citera
Igår, 21:48
Medlem
Fattar inte, bara för att man har hörlurar så tar ju inte det bort ljudet/vibrationer från strängarna?

Det kommer väl att bli samma effekt, särskilt med en akustisk gitarr? Har jag fel?
Citera
Igår, 21:48
Medlem
Att svara ”du kan välja vad som helst” är inte seriöst.
Citera
Igår, 21:49
Medlem
Toppen, jättetack. Vad skulle ni rekommendera för elgitarr? Har tittat lite på Ibanez Gio. Budgeten ligger väl runt 4-5000kr
Citera
Igår, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av koppen85
Toppen, jättetack. Vad skulle ni rekommendera för elgitarr? Har tittat lite på Ibanez Gio. Budgeten ligger väl runt 4-5000kr

Är du nybörjare så är Harley Benton från thomann.de oslagbart. Finns i alla former.
Citera
Igår, 21:58
Medlem
Tratten52s avatar
Jag har en liten Blackstar AP2-FLY-G den fungerar ok. Men den akustiska får du inte tyst 😀
Citera
Igår, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Brynolf
Är du nybörjare så är Harley Benton från thomann.de oslagbart. Finns i alla former.

Hört att kvaliten är skit?
Citera
Igår, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tratten52
Jag har en liten Blackstar AP2-FLY-G den fungerar ok. Men den akustiska får du inte tyst 😀

Den låter oftast bra 👍
Citera
Igår, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av koppen85
Hört att kvaliteten är skit?

Ingen skit. Gitarrerna kvalitetstestas i tyskland innan de skickas till kund.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in