• 1
  • 2
2024-12-18, 15:17
Medlem
Zeusys avatar
Sociala medier har berört väldigt många människor både positivt och negativt.

Ni som inte använder sociala medier, varför har ni valt det?

Vissa kanske har bara Facebook till exempel?

Skulle va kul att höra folks åsikter kring sk sociala medier.
Citera
2024-12-18, 15:19
Medlem
SvenHelsings avatar
Personligen för att jag inte får ut så mycket av det. Har visserligen Facebook, men använder mest messenger.
Citera
2024-12-18, 15:19
Medlem
mongoflins avatar
Jag har inte tid. Jag har sociala medier för mitt företag men inget privat - förutom LinkedIn (men det besöker jag inte mer än 1-2 gånger per månad).

Om jag inte får ut något av sociala medier så finns det ingen anledning för mig att använda det.

Kontakt med vänner och familj sker via telefon, sms.

Jag har helt slutat med sociala medier. Facebook, Instagram, YouTube, t.o.m. Reddit och Spotify. Jag har verkligen inte tid för det. Flashback är av gammal vana men det är inte ofta jag besöker sidan. Det brukar ske i perioder. I 1-2 veckor sedan försvinner jag i några månader. Varje gång jag kommer tillbaka till Flashback gör jag ett nytt konto, om jag vill skriva något.

Enligt min mobil ligger min skärmtid på 35 minuter/dag och majoriteten av den tiden är till mejl, sms, bank.
Jag spenderar däremot upp till 16 timmar (oftast 14) per dag framför datorn och jobbar iaf ca 90% av den tiden. Året runt. Inklusive helger, högtider, röda dagar, m.m. 365 dagar per år. Varje lördag tar jag däremot en liten paus och jobbar "bara" ca. 12 timmar.

Det är inte alltid lätt att driva företag och man måste verkligen ha ett driv i sig för att bli framgångsrik, men för mig är det kul och värt varenda sekund jag lägger ned på det. Målet är att pensionera mig dagen jag fyller 40 och det är värt varenda timma jag lägger ned nu. Jag hade kunnat pensionera mig nu men jag lovade mig själv att köra på så hårt jag kan tills dagens jag fyller 40, sen lägga ned. Då har jag hälften av livet kvar, d.v.s. 40+ år att kunna vara med familj och vänner, resa, njuta, pröva nya hobbies, m.m. och driva mindre projekt vid sidan om (ifall jag blir arbetssugen igen).
Senast redigerad av mongoflin 2024-12-18 kl. 15:32.
Citera
2024-12-18, 15:21
Medlem
Pinoputchins avatar
Jag har Facebook. Men vilka mer räknas till sociala medier? Flashback, Youtube..
Citera
2024-12-18, 15:23
Medlem
TjackOhejs avatar
Tröttnade på alla fejkande fasadmänniskors förehavanden, matvanor och åsikter för många år sen.
Folk är sååå lyckliga fram tills dom skiljer sig och gudförbjude om du inte copypastear ditt beteende med alla dom andra fåren!
Samma vinglasbilder, samma fötter i sanden, samma "carpe diem" skit på väggarna, samma (publika)åsikter.
Samma, samma, samma!
Värdelöst...
Citera
2024-12-18, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeusy

Sociala medier får enheten att gå på knäna pga alla trackers och skit de håller på med. De avlyssnar, spårar och samlar in data utan samtycke. De är inte opartiska vid konflikter utan väljer alltid vänsterpack och blattars sida oavsett. 97% av de som hänger på sociala medier är totalt iqbefriade, klarar inte av att skriva korrekt svenska, stava eller någonting alls språkmässigt. De är iqbefriade när det kommer till diskussioner oavsett om det handlar om politik, elbilar eller annat.

De flesta förkortar de flesta orden numera så det blir totalt obegripligt. Bara massa störda idioter på marketplace t.ex eller som nedröstar en på reddit så fort man inte håller med vad de tycker.
Bara massa scammers och annan skit där. Inget att ha.
Citera
2024-12-18, 15:40
Medlem
kaffekoppens avatar
Har endast Facebook som social media, men skriver oftast bara här eller på YouTube.
Känner inte för Instagram längre, det har blivit så otroligt ytligt!
Citera
2024-12-18, 15:43
Medlem
Bassplays avatar
Finns inget att hämta där. Det var lite roligt i början när Facebook blev populärt.

Fick kontakt med många gamla vänner, kunde leta fitta och spela mafia wars med polarna.

Men då var man ung och hade tid.

Nu är det typ , kolla på mig , jag är på den här svindyra semestern, kolla på mig , jag har ny iphone. Kolla här , 309 bilder på mina fula äckliga ungar!!

Folk visar bara sina bra sidor där och allt känns fake.

Corona tog verkligen fram det värsta i folk, och det syntes rejält på sociala medier.

Dessutom blir man bombad med propaganda.

Vad ska man ens ha skiten till? Vill någon hålla kontakten med mig har dom mitt nummer, skicka ett sms eller ring vettja!

Dessutom gillar jag inte hur sociala medier säljer din data , men du får inget för det.

Dom vet exakt var du är, vilka du är med och vad du åt till lunch.

Skippar det. Att ta bort sociala medier och leva i det verkliga livet istället är det bästa beslut jag gjort på många år.
Citera
2024-12-18, 15:49
Medlem
DieselnDusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeusy

Har konton på några men använder dom inte.

Känns som att flashback räcker gott och väl och det använder jag flitigt.
Citera
2024-12-18, 15:53
Medlem
Onanikrems avatar
Ungefär samma som SvenHelsing, har Faceboock men lägger aldrig ut något, kollar nästan aldrig där heller. Använder messenger. Har youtube, men är aldrig inloggad där sedan de började jävlas med reklam och spellistorna stannade, använder youtube uteslutande till musik och möjligen att kolla på instruktionsvideos hur man rengör en förgasare, plockar ut lycktinsatsen på en bil utan att ha sönder en massa plastskit eller byter nav på en växel-cykel .

Är totalt ointresserad av vad andra äter, vilka krogar de går på, vilka hårprodukter de använder och sån skit.
Citera
2024-12-18, 15:56
Medlem
Banditas avatar
Jag har helt enkelt andra intressen som jag vill ägna mig åt när jag har tid över. Det räcker med ett konto på en plattform, och att sedan kika in här när andan faller på.
Annars föredrar jag handarbete, hjärngympa, riktiga sociala möten, datorspel eller att plugga språk.
För mig är det helt enkelt inte givande att se vad alla andra gör med sina liv på fyra-fem olika plattformar.
Citera
2024-12-18, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinoputchin
Jag har Facebook. Men vilka mer räknas till sociala medier? Flashback, Youtube..

Vänta bara tills du blir kartlagd och stalkad av ett psykfall så får du se hur kul det är att lägga ut sitt privatliv och vänskap på nätet.
Det kan bli din värsta mardröm i dagens Sverige där vem som helt går att söka upp med lite information.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in