Flashback bygger pepparkakshus!
2024-12-18, 16:31
Medlem
SvenHelsings avatar
Hängde i tråden (FB) Klarna ska drogtesta samtliga anställda och kom på den här idén

Det finns lite olika viljor beträffande drogtester. Vissa vill ha dem och vissa vill inte ha dem. Jag har förståelse för att det kan vara motiverat för vissa tjänster, som chaufförer exempelvis. Det är inte dessa tjänster detta handlar om.

Men mitt förslag är då att arbetsgivaren får kräva drogtest av vem som helst, när som helst, MEN vid ett negativt resultat ska den anställde vara berättigad till säg 5000kr som arbetsgivaren betalar.

Det borde vara tillräckligt för att arbetsgivaren inte ska använda detta för att av ren slentrian testa alla, eller för att trakassera en enskild anställd.

Vad säger ni?
Citera
2024-12-18, 16:34
Medlem
Låter mer som ett sätt att tjäna pengar. Ahh jag behöver pengar ur företagen kan du drogtesta mig ?
Citera
2024-12-18, 16:35
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
Låter mer som ett sätt att tjäna pengar. Ahh jag behöver pengar ur företagen kan du drogtesta mig ?
Hur ska du gå tillväga då menar du? Tanken är inte direkt att du ska kunna kräva av arbetsgivaren att göra ett drogtest.
Citera
2024-12-18, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Hur ska du gå tillväga då menar du? Tanken är inte direkt att du ska kunna kräva av arbetsgivaren att göra ett drogtest.
Men vad är det för tester då? Blåsa i en alkomätare för 5000 kr låter mer som något man kan göra gratis !
Är det typ blodprov och sånt dom ska införa?
Urin prover , riktigt test på läkar stationer?

Blandar man in vården kan det ju vara bra ide. Ingen typ företagsläkare eller sånt bluff
Senast redigerad av troligengud 2024-12-18 kl. 16:51.
Citera
2024-12-18, 16:57
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
Men vad är det för tester då? Blåsa i en alkomätare för 5000 kr låter mer som något man kan göra gratis !
Är det typ blodprov och sånt dom ska införa?
Urin prover , riktigt test på läkar stationer?

Blandar man in vården kan det ju vara bra ide. Ingen typ företagsläkare eller sånt bluff
Exakt hur testerna ska gå till är oväsentligt. Mitt förslag handlar om att när en arbetsgivare TVINGAR en anställd att genomgå ett drogtest, då ska den anställde få 5000kr av arbetsgivaren OM testet blir negativt.
Citera
2024-12-18, 17:02
Medlem
Citat:
Exakt hur testerna ska gå till är oväsentligt. Mitt förslag handlar om att när en arbetsgivare TVINGAR en anställd att genomgå ett drogtest, då ska den anställde få 5000kr av arbetsgivaren OM testet blir negativt.
Jaha så dom kan i tvinga göra tester?
Ja nä men det kanske känns udda om man är utvald ur en större grupp (ingen annan gjorde testet). Då är man ju värd 5000 kr.
Senast redigerad av troligengud 2024-12-18 kl. 17:05.
Citera
2024-12-18, 20:30
Medlem
slagskotts avatar
IM IN.

Ett test i veckan hade gjort mumma men även ett test i månaden hade fungerat
Citera
2024-12-19, 07:35
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Hängde i tråden (FB) Klarna ska drogtesta samtliga anställda och kom på den här idén

Det finns lite olika viljor beträffande drogtester. Vissa vill ha dem och vissa vill inte ha dem. Jag har förståelse för att det kan vara motiverat för vissa tjänster, som chaufförer exempelvis. Det är inte dessa tjänster detta handlar om.

Men mitt förslag är då att arbetsgivaren får kräva drogtest av vem som helst, när som helst, MEN vid ett negativt resultat ska den anställde vara berättigad till säg 5000kr som arbetsgivaren betalar.

Det borde vara tillräckligt för att arbetsgivaren inte ska använda detta för att av ren slentrian testa alla, eller för att trakassera en enskild anställd.

Vad säger ni?
Sanslöst initiativ, du måste vara lååååååångt vänster om vänster.
Citera
2024-12-19, 14:57
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Är det vänster att ogilla påtvingade kroppsliga ingrepp?
Citera
Igår, 15:40
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Är det vänster att ogilla påtvingade kroppsliga ingrepp?

Lev utav vad du själv kan producera då. Ta en anställning är inte för dig.
Citera
Igår, 16:07
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Lev utav vad du själv kan producera då. Ta en anställning är inte för dig.
Jag har ett utmärkt jobb utan drogtester, vad nu det har med saken att göra.
Citera
Idag, 02:16
Medlem
Citat:

Inskränkta rättigheter och intrång i den personliga integriteten har inget med vänster eller höger att göra. Det är fascistoida tendenser som ska stävjas i sin linda. Det kräver dock att medborgarna har integritet och stake att slå tillbaka mot förtryck.

Men låt mig gissa, du har väl själv inget att dölja så då är det helt okej att låta någon annan dominera och bestämma över dig. Antar du inte skulle ha något problem med nedan förfarande heller?

https://www.svd.se/a/cb4edd9a-c08e-3...satt-med-tvang

Så länge det inte drabbar dig då så att säga, men du har ju ingenting att dölja heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in