Flashback bygger pepparkakshus!
2024-12-18, 17:33
Medlem
https://chef.se/artiklar/du-kan-inte...t-hunden-dott/

Många medarbetare blandar ihop livets utmaningar och normala, ofta ofarliga reaktioner på dessa, med vad som faktiskt är medicinska åkommor.

”Enligt cheferna i våra kommuner tror framför allt unga personer att de har rätt att sjukskriva sig för att till exempel hunden har dött eller partnern gjort slut”, säger Christel Martinsson, förbundschef på Samordningsförbundet Skaraborg (en samverkansform för Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, Västra Götalandsregionen och 14 kommuner i Skaraborg.)

=====

Jag finner det extremt provocerande att man förringar en hunds död. Man kan bli helt förtvivlad och det är ofta som att en familjemedlem dör. Dessutom handlar det väl om en kortare sjukskrivning på i snitt 8 år, så gammal en hund blir. Hur kan det vara viktigt att ens ifrågasätta?

Vad tycker ni?

Folk nämner kanske semester istället. Då måste man få den godkänd. Samma med permission eller flex! Och en arbetsgivare som inte låter en bli sjukskriven för att hunden dör, lär inte släppa igenom detta heller..
Citera
2024-12-18, 17:36
Medlem
p00ninos avatar
Om man har ett akvarium med 45 fiskar, ska man sjukskriva sig så fort en dör också?
Citera
2024-12-18, 17:38
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gniknus2
https://chef.se/artiklar/du-kan-inte...t-hunden-dott/

Många medarbetare blandar ihop livets utmaningar och normala, ofta ofarliga reaktioner på dessa, med vad som faktiskt är medicinska åkommor.

”Enligt cheferna i våra kommuner tror framför allt unga personer att de har rätt att sjukskriva sig för att till exempel hunden har dött eller partnern gjort slut”, säger Christel Martinsson, förbundschef på Samordningsförbundet Skaraborg (en samverkansform för Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, Västra Götalandsregionen och 14 kommuner i Skaraborg.)

=====

Jag finner det extremt provocerande att man förringar en hunds död. Man kan bli helt förtvivlad och det är ofta som att en familjemedlem dör. Dessutom handlar det väl om en kortare sjukskrivning på i snitt 8 år, så gammal en hund blir. Hur kan det vara viktigt att ens ifrågasätta?

Vad tycker ni?

Folk nämner kanske semester istället. Då måste man få den godkänd. Samma med permission eller flex! Och en arbetsgivare som inte låter en bli sjukskriven för att hunden dör, lär inte släppa igenom detta heller..

Vem bryr sig? Det är ju bara att sjukskriva sig ändå..
Citera
2024-12-18, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av p00nino
Om man har ett akvarium med 45 fiskar, ska man sjukskriva sig så fort en dör också?

Du missade bilogi i skolan ja. Fisk och hund är inte samma djur.
Citera
2024-12-18, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinoputchin
Vem bryr sig? Det är ju bara att sjukskriva sig ändå..

Visst men om chefen får nys om anledningen kan man hamna i problem
Citera
2024-12-18, 17:40
Medlem
p00ninos avatar
Citat:
Du missade bilogi i skolan ja. Fisk och hund är inte samma djur.
Ja, bilogin missade jag tydligen...

Men var menar du gränsen ska gå? Om en hund dör ska man kunna sjukskriva sig, men fiskar räknas inte. Fåglar då? En råtta?
Du kanske fattar varför man dragit gränsen vid människor?
Citera
2024-12-18, 17:42
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Visst men om chefen får nys om anledningen kan man hamna i problem

Frågan är bara hur det skulle gå till. Akut magsjuka, ska chefen komma hem och göra bajsprov?
Citera
Medlem
Citat:

Men var menar du gränsen ska gå? Om en hund dör ska man kunna sjukskriva sig, men fiskar räknas inte. Fåglar då? En råtta?

Du har aldrig haft hund och saknar uppenbarligen basnivå för empati och intelligens. Du borde vara orolig för dig själv och särskilt om du har ett förhållande att nära..

Men det har jag svårt att se att du har
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinoputchin
Frågan är bara hur det skulle gå till. Akut magsjuka, ska chefen komma hem och göra bajsprov?

Nån råtta till kollega berättar för chefen
Citera
Medlem
Sjukskriva sig för att en hund dött Jag hade en hund som gick bort när jag var 13 bast, visst det var sorgligt men inte låg jag i fosterställning och grät utan jag fick ta mig till skolan, vi talar då alltså om vuxna människor som sjukskriver sig för detta, helt sinnessjukt vad curlad generationerna blivit men jag är ju inte direkt förvånad man sover till och med med sina hundar numera.
Citera
2024-12-18, 17:44
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:

Man förstår att gränsen dras vid människor såklart. Däremot kan man ta en semesterdag eller ledigt för enskild angelägenhet. Där kan tex begravning eller en hunds dödsfall vara ett skäl.
Citera
2024-12-18, 17:45
Medlem
franges avatar
Är man så korkad så man säger rakt ut att det är för att man är ledsen över en död hund så får man ju skylla sig själv.

Givetvis säger man att man är magsjuk - det är knappast många chefer som vill höra detaljer då. Om man mot förmodan skulle få frågan, så är det ju bara att berätta hur man spenderat natten med att sprutlackera badrumskaklet och knappt kunnat lämna badrummet ens för att hämta ett glas vatten innan det blir ny åktur. Det lär knappast ifrågasättas...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in