Flashback bygger pepparkakshus!
2024-12-18, 19:42
Medlem
Ett AB som ska säljas för 250-300 mill.
Jag äger 10%.
Person X äger 10%.
Person Y äger 80%.

M&A-firman ska ha 5,2mill + 3,5%.

Problemen är flera.
1. Person Y hatar mig, så person X medlar här.
2. Ägarstrukturen är ett holdingbolag med dotterbolag, dottern ska säljas.
3. Då sitter plötsligt moderbolaget på alla pengar.
4. Jag står ansvarig för att betala 10% av 5,2mill + 3,5% till M&A-firman vilket jag inte har löst på banken.
5. Jag vill ha en garanti för att moderbolaget betalar ut pengarna i utdelning. Men här kommer garanterat person Y skapa problem för mig, då denne har x miljoner på bok och äger 80% kan han istället se moderbolaget som en spargris.

Hur gör man sånt här?
Citera
2024-12-18, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uffe98
Jag äger 10%.
Person X äger 10%.
Person Y äger 80%.

Problemen är flera.
4. Jag står ansvarig för att betala 10% av 5,2mill + 3,5% till M&A-firman vilket jag inte har löst på banken.
5. Jag vill ha en garanti för att moderbolaget betalar ut pengarna i utdelning. Men här kommer garanterat person Y skapa problem för mig, då denne har x miljoner på bok och äger 80% kan han istället se moderbolaget som en spargris.

Hur gör man sånt här?
Du äger ju inte 10% av det som säljs. Det gör holdingbolaget.
Den som säljer, holdingbolaget, ska ju rimligtvis betala M&A-firman. Varför ska holdingbolagets ägare betala ur sin privata kassa?

Bestrid fakturan om du får den.
Citera
2024-12-18, 22:52
Medlem
Du äger 10% av ett AB som äger ett dotterbolag som nu ska säljas om jag läser din beskrivning rätt?

Då kan jag inte se varför du skulle betala M&A firman, det måste väl rimligen vara en kostnad som moderbolaget som ägare ska betala.

Sedan sitter du kanske i förlängningen lite illa till om person vill att pengarna från försäljningen stannar kvar i moderbolaget.

Finns något aktieägaravtal mellan er aktieägare, kan du bli utlöst enligt någon värdering exempelvis?

Citat:
Jag äger 10%.
Person X äger 10%.
Person Y äger 80%.

Problemen är flera.

Hur gör man sånt här?
Citera
Igår, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Du äger ju inte 10% av det som säljs. Det gör holdingbolaget.
Den som säljer, holdingbolaget, ska ju rimligtvis betala M&A-firman. Varför ska holdingbolagets ägare betala ur sin privata kassa?

Bestrid fakturan om du får den.
Stämmer, men i avtalen som M&A-firman lagt fram så står det;
"3.3 Om försäljningen genomförs genom försäljning av alla eller delar av aktierna i företaget ska transaktionskostnaden betalas av X, Y, Z". Alltså inte av holdingbolaget. X, Y, Z är vi delägare av holdingbolaget.

Citat:
Ursprungligen postat av joonas73
Du äger 10% av ett AB som äger ett dotterbolag som nu ska säljas om jag läser din beskrivning rätt?

Då kan jag inte se varför du skulle betala M&A firman, det måste väl rimligen vara en kostnad som moderbolaget som ägare ska betala.

Sedan sitter du kanske i förlängningen lite illa till om person vill att pengarna från försäljningen stannar kvar i moderbolaget.

Finns något aktieägaravtal mellan er aktieägare, kan du bli utlöst enligt någon värdering exempelvis?
Se svar ovan. Finns inget aktieägaravtal.

Jag har väldigt starka signaler på att Person Y kommer försöka sig på fulspel av alla möjliga sorter här.
Citera
Igår, 21:57
Medlem
Citat:
Stämmer, men i avtalen som M&A-firman lagt fram så står det;
"3.3 Om försäljningen genomförs genom försäljning av alla eller delar av aktierna i företaget ska transaktionskostnaden betalas av X, Y, Z". Alltså inte av holdingbolaget. X, Y, Z är vi delägare av holdingbolaget.

Se svar ovan. Finns inget aktieägaravtal.

Jag har väldigt starka signaler på att Person Y kommer försöka sig på fulspel av alla möjliga sorter här.
Hur f-n kunde ni gå med på det avtalet?
Ska holdingbolaget ge utdelning för att täcka kostnaden så blir det ju också skatt på utdelningen. Låter oerhört dåligt.
Citera
Igår, 23:00
Medlem
Emerains avatar
https://lagen.nu/2005:551#K18

Aktiebolagslagen 18 kap 11§ är av intresse. Om minst 10 % av bolagets aktier begär det på årsstämman så måste halva vinsten för förra året delas ut.

Finns också lite mer att titta på. Men detta är till för att skydda minoritetsägare mot att storägarna skulle se bolaget som en spargris mot de andras vilja.

Det är det du kan göra, då pengarna för försäljningen hamnar hos det Holdingbolag ni äger aktier i. Givetvis jävlogt idiotiskt att ni som personer ska betala något till mellanhanden när det är moderbolaget som äger dotterbolaget och moderbolaget som får pengarna för försäljningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in