Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2024-12-18, 22:25
Medlem
Citat:

En tidigare banktjänsteman på SEB åtalas misstänkt för att ha stulit nästan 30 miljoner från sina kunder.
Pengarna förde han över till sin sambos konto.
Nu åtalas både mannen och sambon i Stockholms tingsrätt.

[...]

Exakt hur det gått till och hur det kan ha pågått över en såpass lång tid är oklart.

Källa: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...bankman-atalas
Senast redigerad av medelpunkt 2024-12-18 kl. 22:36.
Citera
2024-12-18, 22:27
Medlem
Alfahanen63s avatar
FYfan vilket svin... Hoppas han blir utsatt för brott
Citera
2024-12-18, 22:41
Medlem
polseks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alfahanen63
FYfan vilket svin... Hoppas han blir utsatt för brott
Framgår av artikeln att de enda som blivit av med pengar är banken, så i min värld är detta en fis i rymden i moralisk mening jämfört med att lura en pensionär på sina besparingar - även om besparingarna bara är på en skitsumma i jämförelse.

Menar inte att vad han gjort är okej eller att han inte ska straffas, meeen... Hans verkliga straff är att han kommer få 30 miljoner i skuld hos kronofogden.

Obegripligt att 1. Han trodde han skulle komma undan och 2. Det tog alltså åtta år för honom att bli påkommen En annan har blivit ifrågasatt för att ha swishat för stora summor till en anhörig...
Senast redigerad av polsek 2024-12-18 kl. 22:46.
Citera
2024-12-18, 22:43
Medlem
fittanstickerframs avatar
250 olovliga transaktioner på knappt 30 miljoner sammanlagt mellan åren 2015 och 2023. Man undrar ju vad det är för kunder som inte märkt att det svindlats så mycket pengar och så länge, företag?
Citera
2024-12-18, 22:45
Medlem
fittanstickerframs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polsek
Framgår av artikeln att de enda som blivit av med pengar är banken…

…för att banken ersatte kunderna när stölderna uppdagades, inte för att mannen inte stal från sina kunder.

”Målsägande i fallet är inte kunderna utan banken som ersatt kunderna för pengarna som stals”
Citera
2024-12-18, 22:52
Medlem
polseks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittanstickerfram
…för att banken ersatte kunderna när stölderna uppdagades, inte för att mannen inte stal från sina kunder.

”Målsägande i fallet är inte kunderna utan banken som ersatt kunderna för pengarna som stals”

Vad jag försökte säga var att skadan i slutändan drabbat banken. Och med det förstår jag inte hur man kan bli så upprörd (inlägget jag citerade).
Citera
2024-12-18, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittanstickerfram
250 olovliga transaktioner på knappt 30 miljoner sammanlagt mellan åren 2015 och 2023. Man undrar ju vad det är för kunder som inte märkt att det svindlats så mycket pengar och så länge, företag?
Är cirkus 120k per transaktion, är inget som märks bland dessa kunder, istället för att kanske få återbäring/ränta på någon miljon så syns inte 120k alls, personen har säkert förvaltat dom rikaste och då har man 100-tals miljoner i kapital.
Citera
2024-12-18, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalle1kula
Är cirkus 120k per transaktion, är inget som märks bland dessa kunder, istället för att kanske få återbäring/ränta på någon miljon så syns inte 120k alls, personen har säkert förvaltat dom rikaste och då har man 100-tals miljoner i kapital.

Jonas Söderberg är ansvarig för Små och medelstora företag och privatkunder så det är inte de rikaste privatpersonerna eller största företagen.

Vem är GM? ca 55år? var?
Får man reda på det i slutet av jan?
Citera
2024-12-18, 23:22
Medlem
Det som är mest skrämmande i detta är inte att en banktjänsteman stal kundernas pengar utan att bankerna har så dåliga kontroller att något sånt här kan pågår i 8 år utan att någon märker något!

Hur kan såna här transaktioner tänkas gå till? Som jag förstod så hade mannen fullmakt över sin frus konton, så transaktionerna måste ha gjorts till henne men är det ingen i banken som reagerat på att pengar har förts över till fel konto?

Skrämmande att banker har så usla rutiner.
Citera
2024-12-18, 23:42
Medlem
Så mycket pengar och under så många år. Fascinerande. Vilken nervositet jag skulle ha, varje dag jag gick till jobbet.
Citera
2024-12-18, 23:45
Medlem
St*ff*n #k#rum. Boende i Bro. Arbetade på ett centralt kontor i Stockholms innerstad.

*a
#e
Citera
2024-12-18, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av polsek
Vad jag försökte säga var att skadan i slutändan drabbat banken. Och med det förstår jag inte hur man kan bli så upprörd (inlägget jag citerade).

I slutändan så drabbar det kunder som får betala högra avgifter till banken.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in