• 1
  • 2
2024-12-19, 09:34
Medlem
hur resonerar ni?

Frmst tnker jag p typ P1 och nyhetsrapportering och samhllsinriktade program i TV, typ intervjuer av opinionsbildare och personer med stort inflytande.

Att gda finkultur har jag inte mycket till vers fr. Men ovanstende?
Citera
2024-12-19, 09:43
Medlem
Reverend.Camdens avatar
r det inte s att msm (vilket vl r det du syftar till) faktiskt INTE bevakar och kritiserar makten utan istllet lter den egna politiska dran styra vad och hur ngot rapporteras om.

Det grs ven bra reportage men tyvrr r det svrt att lita p det som snds i msm idag d man har kraftig slagsida t vnster och miljtalibanism samt vgrar rapportera negativt om grn omstllning och invandring frn mellanstern.

Och detta har ingenting med liberalism att gra utan alla borde se att kejsaren r naken oavsett vilken politik man gillar.
Citera
2024-12-19, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kokoluring
hur resonerar ni?

Frmst tnker jag p typ P1 och nyhetsrapportering och samhllsinriktade program i TV, typ intervjuer av opinionsbildare och personer med stort inflytande.

Tror inte det spelar roll. Nr typen av personer har ftt fr sig att de r frfrdelade eller motarbetade av ngot, s r det svart eller vitt

Dock har ju en frdel kanske seglat upp med israels plan att lgga ner sin PS. D fr de inte vara med i meloditramset lngre, d det r ett krav fr att vara med, att man har en public service.
Citera
2024-12-19, 09:50
Medlem
p00ninos avatar
Public service gr mycket bra, men vldigt mycket r dligt ocks. Framfrallt r det mycket slseri.

Lyssna p P1 en dag och du mrker hur lite information som faktiskt frmedlas. Det r samma 5 minuter nyheter som mals varje timme, och sen har de ngon korrespondent i Sydamerika som sger "hr p gatorna i Buenos Aires r det som vanligt idag".
Och sprkbruket r uselt, PS ska vrda det svenska sprket men det r konstanta anglicismer och slarv.

Sen r det precis lika mycket skrpnyheter som i kommersiell media. Minns nt r sen nr Beyonce kom till Stockholm, och de malde det som en "nyhet" och i deras "talk show" (motsvarande Nordegren/Epstein men de har nya vrdar nu) i 20 minuter. Samma fenomen nr Taylor Swift kom hit.
Varfr ska public service ge gratisreklam t amerikanska underhllare? Obegripligt.

Och d har jag inte ens berrt de mer ideologiska problemen. Det r vl ver 50% av journalister i PS som rstar MP?

Men dremot kan de ha bra fakta-reportage, och enskilda produktionsbolag gra bra inslag. S r lite kluven personligen.
Citera
2024-12-19, 09:52
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
r det inte s att msm (vilket vl r det du syftar till) faktiskt INTE bevakar och kritiserar makten utan istllet lter den egna politiska dran styra vad och hur ngot rapporteras om.

i.o.f.s. har Uppdrag granskning genom alla ren avsljat tonvis med statliga och kommunala tjnstemannafadser och bidragit till att bde ndra politik och f mnga avsatta eller avlgsnade.
Ett bra exempel p hur P.S. sparkar uppt bde mot korruption och rent bedrgeri.

Skulle vi ngonsin f ngot liknande organ i en omvrld med rena privata srintressen som r mna att hlla sina verksamheter s diskret som mjliga ?
Citera
2024-12-19, 10:00
Medlem
Klas-Vegass avatar
Jag r inte liberalist, jag r konservativ.

Kvinnor har helt tagit ver svt och spyr nu ut sitt narrativ. Titta p agenda tex.

Detta narrativet skadar och hjrntvttar mer n det upplyser.

I stllet fr att handla om felaktigheter som korruption handlar det om vilken "ton" vi anvnder.

Under tv r av covid presstrffar stlldes inte en enda frga. Den enda som stllde frgor var en tysk utrikeskorrespondent som blev rikskndis.

Nr ryssland rullade in i ukraina citerade svts utrikeskorrespondent CNN rakt av. Det fanns inte en enda egen tanke. Det fanns ingen bakgrund, inga frklaringar. Varfr har vi betalt hans uppehlle i ryssland i flera r?

Den sk. underhllningen r ingen underhllning alls fr en vuxen mnniska (det r trams och lek ven i program som frga lund). Frhoppningsvis lever fortfarande julkalendern fr de mindre.

Istllet fr att frga ngon sakkunnig sitter journalisterna och intervjuar varandra i mnen de kan absolut ingenting om.
Senast redigerad av Klas-Vegas 2024-12-19 kl. 10:06.
Citera
2024-12-19, 10:00
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p00nino
Public service gr mycket bra, men vldigt mycket r dligt ocks. Framfrallt r det mycket slseri.

Lyssna p P1 en dag och du mrker hur lite information som faktiskt frmedlas. Det r samma 5 minuter nyheter som mals varje timme, och sen har de ngon korrespondent i Sydamerika som sger "hr p gatorna i Buenos Aires r det som vanligt idag".
Och sprkbruket r uselt, PS ska vrda det svenska sprket men det r konstanta anglicismer och slarv.

Hller med.
Nyhetsbevakningen inom SvT r ngot som man sedan flera r tillbaka lugnt kan vlja bort och nd inte vara speciellt oinformerat, s illa har det blivit.
De f gnger man tittar p Rapport eller Aktuellt frstr man att det numera gr att f mycket bttre rapportering frn de stora mediehusen i vriga EU p Youtube.
Citera
2024-12-19, 10:01
Medlem
Lower3rds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden

Det grs ven bra reportage men tyvrr r det svrt att lita p det som snds i msm idag d man har kraftig slagsida t vnster och miljtalibanism samt vgrar rapportera negativt om grn omstllning och invandring frn mellanstern.

Och detta har ingenting med liberalism att gra utan alla borde se att kejsaren r naken oavsett vilken politik man gillar.
Halleluja pastorn. Jag kategoriseras nog som liberal och tycker MSM/PS borde finnas, men borde dock (som det populrt kallas) vssas. Ser och hr grna p reportage, granskningar och dokumentrer - men det krvs trnade gon och ron d det som snds ofta bara visar en sammanfattning av ofta komplicerade historier och hndelser. Och denna sammanfattning grs av ngon/ngra med en agenda.

Det som borde skalas bort r underhllningen, r osker p hur stor del av budgeten som gr till Melodifestival och dylikt men gissar att det r en ansenlig %. Sen kan man ocks passa p att ifrgastta vissa sportsndningar - vi har alla sett hur dyra dessa blivit d ett flertal privata aktrer verbjudit sin egen frmga att betala fr olika rttigheter till sporter.

S, behll MSM/PS men ge det ett riktigt vasst uppdrag.
Citera
2024-12-19, 10:04
Medlem
GustafBradsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
i.o.f.s. har Uppdrag granskning genom alla ren avsljat tonvis med statliga och kommunala tjnstemannafadser och bidragit till att bde ndra politik och f mnga avsatta eller avlgsnade.
Ett bra exempel p hur P.S. sparkar uppt bde mot korruption och rent bedrgeri.

Skulle vi ngonsin f ngot liknande organ i en omvrld med rena privata srintressen som r mna att hlla sina verksamheter s diskret som mjliga ?
Ja. ven SR P1 har granskande program.

Som ett exempel vill jag nmna "Medierna" som r den enda media som granskar annan media. De granskar ven andra PS-produktioner.
Citera
2024-12-19, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kokoluring
hur resonerar ni?

De skiter i folkets bsta. De vill att verklassen ska stta dagordningen. Helst kungahuset. De gillar de gamla traditionerna att den som har mest pengar ska bestmma allt. Vilket ven innebr att samhllet skall styras av psykopater. Monarki r psykopati.
Citera
2024-12-19, 10:09
Medlem
Mr.Swedens avatar
Frgan r tyvrr helt felstlld. Jag och de vnner som delar min kritik r inte libertanianer utan borgerligt konservativa. D v s vi r fr att bevara ordning, reda, traditioner och starka myndigheter (om de inte frfallit till pk-trams). Nu har vi i flera decennier ftt st ut med det ena vnsterdrskapen efter den andra.

Eller som Thomas Sowel formulerade det - Vi har gtt frn det som fungerar bra till det som lter bra.

Nu r woke p vg ut. BLM r borta, tredje vgens feminism ocks, tillsammans med defund the police. F se vad vnsterns patologiskt upproriska olycksbarn ska driva genom public service nsta gng.
Senast redigerad av Mr.Sweden 2024-12-19 kl. 10:23.
Citera
2024-12-19, 10:11
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Ja. ven SR P1 har granskande program.

Som ett exempel vill jag nmna "Medierna" som r den enda media som granskar annan media. De granskar ven andra PS-produktioner.

Man skulle nska att lite av "mediernas" approach skulle kunna lyftas in i trtta Rapport och Aktuellt fr att f till lite nytt blod.
Vem kan kalla sig vlinformerat efter att ha sett vra tv strsta P-S. nyhetsprogram p TV ?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in