Flashback bygger pepparkakshus!
Igår, 16:36
Medlem
https://kronofogden.se/download/18.1...shandboken.pdf

Det är som så att jag vill förhala processen av att bli delgiven tills nästa höst/jul ungefär.

Läst igenom hela guiden och ser att de har ett normalförfarande.

Som jag förstår det är det först att man knackar på bostaden, sedan är det arbete och sedan skola.

Vet någon hur de jobbar, såhär över jul?
Eller kommer de börja knacka på efter nyår?

Ponera dock att man är skriven vid sin bostad men har inneboende och studerar på annat ort.

Ifall delgivningsman knackar på bostaden, och hyresgäst öppnar.

Räcker det då att han säger att han inte sett till mig senaste X antal månader för att synlighetsrekvisitet inte blir uppfyllt ?

Det smidigaste bör väl då vara och säga att jag är utomlands för att det ska bli lönlöst att försöka delge mig?

Vill undvika surrogatrekvisitet tex.

Någon med tips?
Citera
Igår, 18:32
Medlem
ethernals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8686

Ponera dock att man är skriven vid sin bostad men har inneboende och studerar på annat ort.

det är folkbokföringsbrott, du skall vara skriven där du spenderar majoriteten av din tid (mer än ett halvår alltså). men chansen att åka dit är minimal
Citera
Igår, 19:39
Medlem
Citat:

Då blir du åtalad för folkboföringsbrott.

Varför vill du försvåra det hela så mycket? Det är bara att ta emot skiten och få der överstökat.
Citera
Igår, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ethernal
det är folkbokföringsbrott, du skall vara skriven där du spenderar majoriteten av din tid (mer än ett halvår alltså). men chansen att åka dit är minimal

Nej, inget folkbokföringsbrott om det är under 1 år.

Citat:
Ursprungligen postat av KlinkersAerBra
Då blir du åtalad för folkboföringsbrott.

Varför vill du försvåra det hela så mycket? Det är bara att ta emot skiten och få der överstökat.

https://www.skatteverket.se/privat/e...59701120a.html

Om din vistelse på den andra adressen är kortare än ett år behöver du inte ändra din folkbokföring (anmäla flyttning), under förutsättning att du har för avsikt att flytta tillbaka till den ursprungliga bostaden. Om du bor på den andra adressen längre tid än ett år måste du anmäla flyttning dit.

Så kan ni nu vända er till frågeställningen ?

Hur förhalar jag det allra bäst?
Senast redigerad av 8686 Igår kl. 21:11.
Citera
Igår, 21:28
Medlem
Citat:
Nej, inget folkbokföringsbrott om det är under 1 år.

https://www.skatteverket.se/privat/e...59701120a.html

Om din vistelse på den andra adressen är kortare än ett år behöver du inte ändra din folkbokföring (anmäla flyttning), under förutsättning att du har för avsikt att flytta tillbaka till den ursprungliga bostaden. Om du bor på den andra adressen längre tid än ett år måste du anmäla flyttning dit.

Så kan ni nu vända er till frågeställningen ?

Hur förhalar jag det allra bäst?
Det kan mycket väl vara en framgångsrik väg att förhala en delgivning så att preskriptionstiden för det aktuella brottet går ut.
Jag har själv undvikit fortkörningsböter så.

Öppna aldrig dörren när det knackar.

Skulle du ändå öppna förneka att du är du och säg att du är pojkvännen. Uppge gärna ett fullständigt namn och säg att din partner är bortrest i 10 dagar.

Kort sagt ljug och var misstänksam om okända knackar på.
Citera
Idag, 04:04
Medlem
HRTs avatar
Uppenbart husvagnsslödder, folk som lever över sina tillgångar och nu vägrar göra rätt för sig.
Beroende på vilken typ av delgivning så startar de när ärendet öppnas.
Man kan söka på arbetsplats, bostad, känd sambo, etc..
Man brukar göra flera försök, skulle de inte kunna hitta personen lämnas det över till polisen som kan slå i andra register och få uppgifter. Skulle man då ex bli stoppad i vanlig poliskontroll men har en delgivning hängande över sig kommer man överlämna den.
Vissa Expressdelgivningar behöver man inte ens ha påskrift på.
Gäller det ex energi, att man inte betalt strömmen och hälsar på hemma oftast sker detta på tider då man vet att folk oftast är hemma. De vägrar kanske öppna, men hör ljud i lägenhet, eller ser någon i hallen via postlådan etc då spikas ärendet och strömmen stängs av
Så att gömma sig och dra ut på tiden är det dummaste man kan göra. En avbetalningsplan är att rekommendera. När det gäller att ta emot delgivningen då visar man att man samarbetar och är tillmötesgående. Gör man inte det då spikas ärendet, och allt blir riktigt jobbigt
Citera
Idag, 04:29
Medlem
Citat:
https://kronofogden.se/download/18.1...shandboken.pdf

Det är som så att jag vill förhala processen av att bli delgiven tills nästa höst/jul ungefär.

Läst igenom hela guiden och ser att de har ett normalförfarande.

Som jag förstår det är det först att man knackar på bostaden, sedan är det arbete och sedan skola.

Vet någon hur de jobbar, såhär över jul?
Eller kommer de börja knacka på efter nyår?

Räcker det då att han säger att han inte sett till mig senaste X antal månader för att synlighetsrekvisitet inte blir uppfyllt ?

Det smidigaste bör väl då vara och säga att jag är utomlands för att det ska bli lönlöst att försöka delge mig?

Vill undvika surrogatrekvisitet tex.

Någon med tips?

Eftersom det handlar om delgivning av KFM slutar det bara med att det blir "spikning" efter att du förhalat så länge du kan.
Dvs de lämnar det bara i din brevlåda och sedan anses du delgiven oavsett om du ens sett delgivningen eller inte.
Citera
Idag, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Eftersom det handlar om delgivning av KFM slutar det bara med att det blir "spikning" efter att du förhalat så länge du kan.
Dvs de lämnar det bara i din brevlåda och sedan anses du delgiven oavsett om du ens sett delgivningen eller inte.

Hur då, det är ju flera rekvisit som måste bli uppfyllda för att det ens ska ske?

Det står ju i delgivningshandsboken att om man inte kan anta att man håller sig undan så kan inte spiken ske - tex om man vistas utomlands?

Jag behöver ju dock undvika surrogatrekvisitet då?
Citera
Idag, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
Uppenbart husvagnsslödder, folk som lever över sina tillgångar och nu vägrar göra rätt för sig.
Beroende på vilken typ av delgivning så startar de när ärendet öppnas.
Man kan söka på arbetsplats, bostad, känd sambo, etc..
Man brukar göra flera försök, skulle de inte kunna hitta personen lämnas det över till polisen som kan slå i andra register och få uppgifter. Skulle man då ex bli stoppad i vanlig poliskontroll men har en delgivning hängande över sig kommer man överlämna den.
Vissa Expressdelgivningar behöver man inte ens ha påskrift på.
Gäller det ex energi, att man inte betalt strömmen och hälsar på hemma oftast sker detta på tider då man vet att folk oftast är hemma. De vägrar kanske öppna, men hör ljud i lägenhet, eller ser någon i hallen via postlådan etc då spikas ärendet och strömmen stängs av
Så att gömma sig och dra ut på tiden är det dummaste man kan göra. En avbetalningsplan är att rekommendera. När det gäller att ta emot delgivningen då visar man att man samarbetar och är tillmötesgående. Gör man inte det då spikas ärendet, och allt blir riktigt jobbigt

Nä, det handlar inte om obetalda räkningar/lån etc utan om en tvist mellan mig och en privatperson. Intressanta fördomar dock - du bor granne med en camping själv antar jag?

Ser inte hur spikningen ska gå till rent rättsligt bara för att någon inte öppnar dörren, de måste ju bekräfta att jag bor där och jag måste ha setts till senaste månaden.

Vilket jag inte gör.

Går de till arbetsgivaren kommer ju arbetsgivaren säga att jag är borta från arbetet och att de inte sett till mig.

Hur ska då surrogatdelgivning ske?

De går väl bara till arbetsgivaren som jag ser det ifall om man går till bostaden och inte får reda på vart jag är.

Men om hyresgäst säger att jag är utomlands så blir det ju svårt med spikning, och då blir du ju lönlöst att gå till arbetsgivaren?
Citera
Idag, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattaskallar
Det kan mycket väl vara en framgångsrik väg att förhala en delgivning så att preskriptionstiden för det aktuella brottet går ut.
Jag har själv undvikit fortkörningsböter så.

Öppna aldrig dörren när det knackar.

Skulle du ändå öppna förneka att du är du och säg att du är pojkvännen. Uppge gärna ett fullständigt namn och säg att din partner är bortrest i 10 dagar.

Kort sagt ljug och var misstänksam om okända knackar på.

Låter som en tveksam strategi - de har ju rätt enligt delgivningsboken att få tillgång till fotografi via körkortsregister och passregister.

Så även om de inte har rätt att avkräva legitimation och man står och förnekar så kommer de ju fortfarande kunna legitimera en då de vet hur man ser ut.
Senast redigerad av 8686 Idag kl. 09:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in