Flashback bygger pepparkakshus!
Igår, 18:44
Medlem
Jag funderar p att ta MC-kort mest fr att pendla runt i stan och gra sm renden. Jag har fr tillfllet en elmoped som gr ca 75 km/h i olagligt lge, vilket rcker gott fr mina behov eftersom jag sllan kr p vgar med hgre hastighetsgrns n 70 km/h.

Lite om mig: Jag r en tjej p 165 cm och vger 50 kg p en bra dag. Jag har haft B-kort i snart 10 r och r bara intresserad av att kra elektriskt eftersom jag har en bra laddplats med gratis laddning.

Hur mycket om svrare, om det r svrare, r det att ta tungt MC-kort jmfrt med ltt?
Det r vl samma teori och krning, vad jag frstr skiljer effekt och viken.

r det vrt att ta A-kort direkt? eller borde jag nja mig med A1 och regga om mopeden eller kpa en elektrisk ltt MC

Jag r inte intresserad av ngot tyngre eller snabbare, bara ngot som passar mina behov.
Citera
Igår, 19:20
Medlem
LordOfWaffless avatar
Jag tror det kan bli svrt att regga om mopeden.

Om du r helt instlld p en elektrisk hoj s freslr jag att du kollar ut en du gillar och som knns skn att kra och tar kortet efter vad som krvs fr att kra den. Kper du den innan du tar kortet kan du ju vningskra och kra upp med den ocks.

Lycka till!
Citera
Igår, 19:24
Medlem
Eftersom du r minst 28 r gammal s ska du givetvis ta A kortet.

https://customhoj.se/blogs/mcblogg/m...xoCB1sQAvD_BwE
Fr att ta ett A1-krkort krvs det att:

Du har ett krkortstillstnd.
Du r permanent bosatt i Sverige eller sedan minst sex mnader studerar hr.
Du har fyllt 16 r.
Du har en giltigt riskutbildning.
Du har gjort ett godknt krkortsprov (kunskapsprov och krprov).
Motorcykelns specifikationer

A1-behrigheten omfattas av fljande tekniska begrnsningar:

Specifikation Grnsvrde
Slagvolym Max 125 kubikcentimeter
Nettoeffekt Max 11 kilowatt
Effekt/vikt-frhllande Max 0,1 kW/kg
Fr att ta ett A2-krkort krvs det att:

Du har fyllt 18 r.
Du har en giltig riskutbildning, eller har krkort fr A1 och har genomfrt riskutbildning nr den behrigheten togs.
Du har gjort ett godknt krkortsprov (kunskapsprov och krprov). Har du redan tagit ett krkort fr A1 behver du bara gra ett krprov.

A2-behrigheten omfattas av fljande tekniska begrnsningar:

Parameter Grnsvrde
Nettoeffekt Max 35 kW (47 hk)
Effekt/vikt-frhllande Max 0,2 kW/kg
Ursprunglig effekt Max 70 kW fre strypning
Det r viktigt att notera att motorcyklar som strypts ned frn en ursprunglig effekt ver 70 kW inte r tilltna fr A2-behrighet, oavsett den slutliga effekten. En motorcykel med 70 kW eller mindre kan strypas till 35 kW fr att framfras p A2-krkort.
Med A-behrigheten ppnas drren till motorcykelvrldens alla mjligheter. Detta krkort representerar den hgsta nivn av motorcykelkrning och ger fraren fullstndig frihet att vlja bland alla typer av motorcyklar.

ldersgrns och krav

Fr att erhlla A-behrighet mste kandidaten uppfylla specifika lderskrav:

24 r om fraren inte har A2-behrighet sedan innan
20 r om fraren haft A2-behrighet i minst tv r
Fr att ta ett A-krkort krvs det att:

Du har fyllt 24 r (20 r om du haft krkort fr A2 i minst tv r).
Du har en giltig riskutbildning, eller har krkort fr A1 eller A2 och har genomfrt riskutbildning nr den behrigheten togs.
Du har gjort ett godknt krkortsprov (kunskapsprov och krprov). Har du redan tagit ett krkort fr A1 eller A2 behver du bara gra ett krprov.

A-behrigheten har inga vre begrnsningar gllande motorcykelns prestanda:

Parameter Specifikation
Slagvolym Ingen begrnsning
Nettoeffekt Ingen begrnsning
Effekt/vikt Ingen begrnsning
Trehjuling ver 15 kW tilltet (frn 21 rs lder)
Citera
Igår, 20:03
Medlem
Sn0o0oZs avatar
sprra cykeln till 45kmh s du inte blir av med ditt b-kort eller AM-kort.

varfr ska du ha A-kort eller ens kra 75kmh om du inte har ngot behov av det och kr runt i stadskrnan
Citera
Igår, 20:48
Medlem
Neksnors avatar
S lnge man nr alla reglage r vl enda problemet att en tyngre hoj r lite svrare att manvrera i krypfart? Sjlv kan jag hlla balansen genom att flytta runt dubbelt s mycket massa som TS.
Nr det gller att fixa kortet br det inte vara ngra problem d den sortens manvrar r borta frn uppkrningen om jag minns rtt.
Citera
Igår, 21:25
Medlem
kl4sseKocks avatar
Om du nd uppfyller alla krav s ta A-kort, s fr du kra vad du vill.

Var i liknande lge tnkte frst A2-kort det duger IDAG, men sen kanske om 5-10 r kanske vill ha en annan hoj gtt d att fri vilja att vlja.
Senast redigerad av kl4sseKock Igår kl. 21:59.
Citera
Igår, 22:03
Medlem
OneTaps avatar
spelar knappt nn roll va du vger s lnge du lr dig rtt teknik. ta A kort o kp nt som en kawasaki ninja 1100 som e en bra instegs modell med en del krut s man kan gra skra omkrningar o lra sig bak hjula osv. mycke bttre n o susa runt p nn el scooter de kan ja lova :P
Citera
Igår, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
S lnge man nr alla reglage r vl enda problemet att en tyngre hoj r lite svrare att manvrera i krypfart? Sjlv kan jag hlla balansen genom att flytta runt dubbelt s mycket massa som TS.
Nr det gller att fixa kortet br det inte vara ngra problem d den sortens manvrar r borta frn uppkrningen om jag minns rtt.
Jag skulle sga att en tyngre mc r lttare att hantera n en lttare. Beroende p att man fr lgre tyngdpunkt. Det beror kanske lite p vilken mc, men rent generellt.

Ta A-kort nr du nd hller p och parkera moppen fr gott innan du blir av med mjlighet att ta fler krkort och ditt AM och B.
Citera
Idag, 03:21
Medlem
killawifes avatar
Det finns ingen pong med att ta a1 kortet d du har ldern inne, fr vlja vilken MC som helst och uppkrningen och provet r exakt samma. Givetvis ska du ta A kortet. Att man r liten har egentligen inget att gra med hur man kan kontrollera en MC. Jag hade en krkortslrare en gng som var en tjej p 150 cm och hon var fan helt magisk p att kontrollera MC:n. Det handlar bara om vning, inget annat. Styrka har inget med det att gra. En del krskolor har en MC med lgre sadel s att ven korta kan n ner med ftterna vid stopp och s.
Citera
Idag, 08:10
Medlem
Kan vara vrt att kolla upp frskringskostnader i de olika mc-klasserna.

Tidigare var (o r det kanske ff) det mkt billigare att frskra en 250 i jmfrelse med en 125:a.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in