• 1
  • 2
2024-12-20, 15:37
Medlem
Ta A-kort.

Du fr kra lttare cykel p A inte tvrtom.
Citera
2024-12-20, 20:10
Medlem
Valet br ligga mellan A och A2, A1 r fr 16-17-ringar och vldigt begrnsad.
Citera
2024-12-21, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LinnPan
Jag funderar p att ta MC-kort mest fr att pendla runt i stan och gra sm renden. Jag har fr tillfllet en elmoped som gr ca 75 km/h i olagligt lge, vilket rcker gott fr mina behov eftersom jag sllan kr p vgar med hgre hastighetsgrns n 70 km/h.

Lite om mig: Jag r en tjej p 165 cm och vger 50 kg p en bra dag. Jag har haft B-kort i snart 10 r och r bara intresserad av att kra elektriskt eftersom jag har en bra laddplats med gratis laddning.

Hur mycket om svrare, om det r svrare, r det att ta tungt MC-kort jmfrt med ltt?
Det r vl samma teori och krning, vad jag frstr skiljer effekt och viken.

r det vrt att ta A-kort direkt? eller borde jag nja mig med A1 och regga om mopeden eller kpa en elektrisk ltt MC

Jag r inte intresserad av ngot tyngre eller snabbare, bara ngot som passar mina behov.

Ta fr tung Mc nr du nd hller p, sen kan du vlja att kra vad du vill efter det.
Knns lite ondigt att brja plugga och lgga ut massa pengar fr ett lttare mc kort och sedan om du skulle vilja kra riktig motorcykel en dag s mste du dra igng hela apparaten igen.

Mnga av dagens tunga motorcyklar r i princip lika enkla att kra som ltta s hade jag varit dig s hade jag gtt fr tung Mc p en gng.

Lycka till
Citera
2024-12-21, 11:29
Medlem
Tack fr alla svar☺️ Men det lr bli A kort till vren, Har ven lyckats att snacka med en vn till familjen som har en Tung ver.

Tackar fr alla svar ❤️
Citera
2024-12-21, 16:58
Medlem
Tarkaszorulos avatar
Citat:
Jag funderar p att ta MC-kort mest fr att pendla runt i stan och gra sm renden. Jag har fr tillfllet en elmoped som gr ca 75 km/h i olagligt lge, vilket rcker gott fr mina behov eftersom jag sllan kr p vgar med hgre hastighetsgrns n 70 km/h.

Lite om mig: Jag r en tjej p 165 cm och vger 50 kg p en bra dag. Jag har haft B-kort i snart 10 r och r bara intresserad av att kra elektriskt eftersom jag har en bra laddplats med gratis laddning.

Hur mycket om svrare, om det r svrare, r det att ta tungt MC-kort jmfrt med ltt?

r det vrt att ta A-kort direkt? eller borde jag nja mig med A1 och regga om mopeden eller kpa en elektrisk ltt MC

Jag r inte intresserad av ngot tyngre eller snabbare, bara ngot som passar mina behov.

Ta ett A s du fr kra alla sorters mc. D behver du ju inte ta ntt nytt krkort om du skulle komma p i framtiden du vill kra ntt snabbare.
Citera
2024-12-21, 18:23
Medlem
OceanDeeps avatar
Citat:

A rcker. Jag har aldrig tnk tanken att ka stor 1600 eller snabbare n 650cc motor p vanliga storlekar av hojar. Krde CBR650 p mina vningskrningar och en gng en MT-07 som jag gillade. Med el s fr man vl mycket kraft samt man slipper domningar i sina hnder vilket gr elkrning p hoj rtt skn ocks. Hastigheten som r trevligt ligger ju precis vid 60-70 men man vill ju ha kraften och mjligheten att ta sig frbi om ngon mer kritisk situation skulle intrffa. Vilket vid motorcykelkrning r varje gng man r ute. D har trevlig bilist glmt hjrnan hemma och hittar p en galen id och utfr den framfr en.
Citera
2024-12-23, 00:17
Medlem
Hade vntat p regeringens beslut om att ltta p reglerna gllande A1 kort likt resten av EU.

Har du haft B kort i mer n 5 r ska du f mot en tillggs kurs p en trafikskola f A1 kort fr ca 2800kr + ln av MC till krning.

Ett renodlat MC kort kostar skjortan
Ls mer hr : https://www.svmc.se/smc/trafik-och-p.../a1-pa-b-kort/

Exempel p kurs:
https://www.svmc.se/media/uhtnfcx5/u...g-smc-a1_b.pdf
Senast redigerad av PHfrillan 2024-12-23 kl. 00:21.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in