2024-12-19, 22:14
Medlem
Enydrions avatar
Bytt batteri på min telefon då det inte bara inte gick att ladda sen ett år utan även hade svällt så att baksidan hade lossat.

Skaffade ett utbytes batteri från Kina för ett år sedan, men tordes inte byta, om telefonen skulle gå sönder när jag bytte.

Har alltså skaffat en annan telefon som också har 256gig minne, som jag numera använder på stan och har i fickan hela tiden.

Men den gamla använder jag hemma då jag tidigare var tvungen att ha en laddare i den ständigt för att kunna köra den alls.

Jag köpte samtidigt med batteriet ett set med verktyg för att byta batteri, ett antal verktyg av plast och skruvmejslar av olika slag, en av dem passade de skruvar jag behövde lossa pincett och annat minns ej vad det kostade, verkar kosta 20 till 50 kronor idag, verkar vara omkring 40 delar.

Nya batteriet hade ca 60% laddning i sig från första början. Limmet för att limma dit baksidan verkar svårt att komma över då jag inte vill betala överpris för det, så jag kommer nog att I stället tejpa baksidan på plats och strunta i att limma.

Har provat ladda den ett par gånger och den har just nu 78% laddning.

Jag behövde alltså inte värma den alls, vilket jag hade räknat med, för att få loss limmet enklare. Jag trodde även jag behövde lossa skärmen och inte bakstycket från telefonen.

Har någon nån förslag på nåt jag bör se upp med, så skriv gärna dina förslag här.

Bakstycket satt med nåt genomskinligt lim och B7000 clear = ofärgat lim verkar vara det som används.

Det är väl nu i princip telefon fodralet som ser till att telefonen håller ihop i ett stycke. (Brukar ibland tappa den i golvet, så när komplettera med tejp om det händer igen)

Batteriet kostade ca 170 svenska kronor att köpa från Kina.
Senast redigerad av Enydrion 2024-12-19 kl. 22:42.
Citera
2024-12-19, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Bytt batteri på min telefon då det inte bara inte gick att ladda sen ett år utan även hade svällt så att baksidan hade lossat.

Skaffade ett utbytes batteri från Kina för ett år sedan, men tordes inte byta, om telefonen skulle gå sönder när jag bytte.

Har alltså skaffat en annan telefon som också har 256gig minne, som jag numera använder på stan och har i fickan hela tiden.

Men den gamla använder jag hemma då jag tidigare var tvungen att ha en laddare i den ständigt för att kunna köra den alls.

Nya batteriet hade ca 60% laddning i sig från första början. Limmet för att limma dit baksidan verkar svårt att komma över då jag inte vill betala överpris för det, så jag kommer nog att I stället tejpa baksidan på plats och strunta i att limma.

Jag behövde alltså inte värma den alls, vilket jag hade räknat med, för att få loss limmet enklare. Jag trodde även jag behövde lossa skärmen och inte bakstycket från telefonen.

Har någon nån förslag på nåt jag bör se upp med, så skriv gärna dina förslag här.

Bakstycket satt med nåt genomskinligt lim och B7000 clear = ofärgat lim verkar vara det som används.

Det är väl nu i princip telefon fodralet som ser till att telefonen håller ihop i ett stycke. (Brukar ibland tappa den i golvet, så när komplettera med tejp om det händer igen)

JA kolla hur batteriet sitter, var försiktig med det.
Citera
2024-12-19, 22:43
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M--M--X
JA kolla hur batteriet sitter, var försiktig med det.

Det gamla batteriet som svullnat är inte längre kvar hemma, jag upptäckte idag att det svullnat.

I min telefon så var batteriet fasttejpat och anslutet via ett platt band med ledare på via en kontakt som var ansluten på kretskortet.

Så det var ej fastlimmat eller så.
Senast redigerad av Enydrion 2024-12-19 kl. 22:47.
Citera
2024-12-19, 22:51
Medlem
beaver_ses avatar
Citat:
Det gamla batteriet som svullnat är inte längre kvar hemma, jag upptäckte idag att det svullnat.

I min telefon så var batteriet fasttejpat och anslutet via ett platt band med ledare på via en kontakt som var ansluten på kretskortet.

Så det var ej fastlimmat eller så.
Det finns batteribytar videos på en mängd olika mobiler på youtuben, sök och kolla in så ser du precis hur du gör och vilka verktyg du behöver...
Citera
2024-12-19, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Det finns batteribytar videos på en mängd olika mobiler på youtuben, sök och kolla in så ser du precis hur du gör och vilka verktyg du behöver...
Bra råd!
Citera
2024-12-19, 22:57
Medlem
Citat:

Jag köpte samtidigt med batteriet ett set med verktyg för att byta batteri, ett antal verktyg av plast och skruvmejslar av olika slag, en av dem passade de skruvar jag behövde lossa pincett och annat minns ej vad det kostade, verkar kosta 20 till 50 kronor idag, verkar vara omkring 40 delar.

Vi kan det mesta här men det är svårt när vi inte ser eller vet A B C och D
Citera
2024-12-19, 23:00
Medlem
Jag lämnade in min telefon för batteribyte, vågade nämligen inte skruva i den själv. Det är ju så smått, skruvarna, kablaget you name it. Ville inte förstöra min S23.
Senast redigerad av Tramsout 2024-12-19 kl. 23:19.
Citera
2024-12-19, 23:24
Medlem
Enydrions avatar
Telefonerna kostade nya mellan 3000kr och 3500kr båda med 256gig minne

Den gamla är en Umidigi S5pro och den nya är en moto g84

Det fanns filmer på Youtube där man skruvade isär telefonen som jag kombinerade med en film där man bytte batteri och laddporten på en annan sort av Umidigi som jag kombinerade ihop.
Citera
2024-12-20, 10:01
Medlem
prokaryotkungens avatar
Du direktimporterade alltså ett okänt, icke testat batteri från någon du inte vet ett piss om i Kina?

Kolla youtube och se vilken scam business det är med sådant. Det finns drivor med videor där man testar sådana, tar isär dem och inser att det är ett under att det inte är små elektronikbränder i var och varannans ficka.

Handla testat nästa gång.
Citera
2024-12-20, 10:20
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prokaryotkungen
Du direktimporterade alltså ett okänt, icke testat batteri från någon du inte vet ett piss om i Kina?

Kolla youtube och se vilken scam business det är med sådant. Det finns drivor med videor där man testar sådana, tar isär dem och inser att det är ett under att det inte är små elektronikbränder i var och varannans ficka.

Handla testat nästa gång.

Varför inte? Hela telefonen var ju importerad av mig från Kina.
Citera
2024-12-22, 02:23
Medlem
prokaryotkungens avatar
Citat:
Varför inte? Hela telefonen var ju importerad av mig från Kina.

Du tror inte det är lite skillnad mellan ett originalbatteri som satt monterat i din telefon och ett replacementbatteri?

En kompis har en Jelly Star. Söt liten helt OK telefon, men det batteriet som sitter i är knappast något annat än ett ommärkt LiPo som degenererar väääldigt fort i jämförelse med de som man borde använda till mobiltelefoner osv...

Som sagt. Kolla på youtube om det här. Väljer du att blunda är det din sak.
Citera
2024-12-25, 12:32
Medlem
Enydrions avatar
Jag slog väl bort det här lite väl fort, gick Elektro och har köpt batterier från Aliexpress tidigare och läser recensioner och så, även köpt laddare från Aliexpress, brukar läsa recensioner och så , köpt ett flertal usdhs kort från ali och är väldigt noga med att kolla bland recensionerna att man har använt specialprogram för att testa hela kapaciteten genom att skriva ettor och nollor på hela kortet utan att tidigare skrivit har skrivits över.

Jag försöker inte ens kolla minneskort för en spottstyver som är märkta med 2 Tbyte och sådant då jag redan från början vet att det är scam..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in